Rottneyby Herrgård

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
danne
Inlägg: 102
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 09:44

Rottneyby Herrgård

Inlägg av danne »

Förra sommaren var jag och någratill och besökte detta vackra hus.

Tog massor av kort med min gammla trotjänare Nikon D70. Har inte orkat förbättrat korten på nåt sätt utan bara rensat ut ev. dublettar så att ni kan få se dels hur huset ser ut utanpå, omkring (andra otroligt stora byggnader omkring på gården) samt inne i huset!

Fina målningar i taket. En hiss. Endel möbler kvar. På vinden fanns det klädkrokar och bänkar!? Det förbryllade oss för det verkade som om det skulle varit nån som bott där (tjänstefolk?) - men huset har källare samt två våningar så att bo där uppe är ju mindre party, men man vet ju inte riktigt hur det var... Källaren hade inte så mycket att erbjuda dock (inga häftiga fängelsehålor eller så hehe). Hissmotorn på vinden var dock ganska häftig att se IRL...

HOPPAS att "någon" tar hand om denna byggnaden som sagt... och till alla 14isar där ute som klottrar, slår sönder och sabbar: NEJ DET SPÖKADE INTE I DET HÄR HUSET HELLER... :D

Bildlänk (141st bilder): http://mission.fcpages.com/rottneyby/index.htm (Sorry för all reklam på den sidan)

Bra info om huset här: http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=258&highlight=rottneby&page=2
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
***
Jag gillar UE - gör du? :rolleyes:
Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Inlägg av Matso »

Det där är för sorgligt...

Jag har varit där en gång för ca 16 år sedan då huset fortfarande var bebott på riktigt. En flickvän till mig hade avlägsna släktingar som bodde där och vi blev ditbjudna en gång på lunch på verandan. Redan då hade förfallet satt in en del, mest var det då olika uthus och lador som började passera bäst före datum, men det fanns planer på att skrapa ihop pengar till en upprustning.

Interiören är fantastisk. Den är ritad av Lars Israel Wahlman (som bl a ritat Tjolöholms slott och Engelbrektskyrkan i Sthlm) i en blandning mellan nationalromantik och engelsk arts and crafts. Det är i huvudsak matsalen på bottenvåningen, ett litet rökrum, entren och trapphuset i tre våningar som är i denna stil. Familjetraditionen gör gällande att frun i huset ville överraska sin make som var utomlands en längre period med en total makeover men maken återvände hem tidigare än beräknat och blev allt annat än glad - varpå både arkitekt och byggjobbare åkte ut hals över huvud.

Det finns en bok skriven om herrgården (den går att hitta via någon bibliotekssökmotor, men jag har glömt namn/författare, men sökordet bör vara "Rottneby" och jag tror att författen heter Nisser i efternamn) och denna ger en lite annan bild av historien dock.

Hissen som syns på bilderna (som jag har åkt i t o m) var enligt uppgift den första som installerades i ett privathus i Sverige. Herrgården har också renoverats nån gång på femtiotalet och man ersatten många av de äldre fönstren med fyrkantiga ospröjsade femtiotalsfönster. Man rev också ut ett stort antal kakelugnar för att istället installera toaletter i sovrummen (rökkanalerna var tydligen utmärkta att dra avlopp genom) samt att man experimenterade med asfalt som golvmaterial i ett av sovrummen. Femtiotalet var tydligen ett sataniskt årtioende... Detta är iallafall vad som berättades för oss när man visade oss runt i huset.

Men det är för j-a sorgligt att byggnaden får förfalla på det viset. Det skall inte bli spännande att följa den här trpden, bara vemodigt.

/Matso
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Oj, den här tråden har jag missat. Härligt ställe. Vilka färger!
borr1
Inlägg: 132
Blev medlem: tis 16 sep 2008, 20:12
Kontakt:

Inlägg av borr1 »

verka vara fina bilder men klicka bort reklam på varenda en är att gå till överdrift med reklam kan du lägga dom nån annanstans? eller vet du hur man kan bli av med all reklam?
Mvh borr1
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Rottneyby Herrgård

Inlägg av Grishnac »

Matso >> Nisser heter nog författaren, säkerligen Samy Nisser som var den förste i släkten Nisser att bo på Rottneby, han var disponent på Kopparbergs-Hofors Sågverksaktiebolag och fick som gården som tjänstebostad.
Hans broders änka - Ellen Nisser köpte sedan gården och lät renovera hela gården med Wahlman vid pennan.
Det var under ledning av Wahlman som husets hiss installerades, men om den var den första i ett boningshus kan man diskutera eftersom Fredriech Bunsow redan 1886 lät bygga sitt hus i Stockholm som innehöll hiss. Nu är ju det Bunsowska huset mera ett palats än enbart ett boningshus eftersom det tar upp ett helt kvarter på strandvägen men det var ju också bostad åt Sundsvalls träkung Fredrik Bunsow.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Inlägg av Matso »

Nej, det var en senare Nisser... och en kvinnlig sådan.
Nisser, Ulrika, Rottneby herrgård : en byggnadsdokumentation med tyngd-punkt på Lars Israel Wahlmans inredningsuppdrag 1904-1905. - 1986. - 74 + 11 s. + bil. : ill.
C-uppsats Uppsala universitet.
Jättekul bok om man gillar Wahlman eller timmerhus eller bådadera med en hel del information, ritningar och skisser inkluderat av husets olika perioder, i synnerhet då Wahlmans arbete...

Vad gäller hissen är det säkert en sanning med modifikation, det är därför som man kallar det för en familjetradition vilket oftast brukar vara mycket roligare än den objektiva sanningen - men kanske det var första privathissen i dalarna, eller liknande...

/Matso
Användarvisningsbild
danne
Inlägg: 102
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 09:44

Inlägg av danne »

[quote=""Matso""]Det där är för sorgligt...

Jag har varit där en gång för ca 16 år sedan då huset fortfarande var bebott på riktigt. En flickvän till mig hade avlägsna släktingar som bodde där och vi blev ditbjudna en gång på lunch på verandan. Redan då hade förfallet satt in en del, mest var det då olika uthus och lador som började passera bäst före datum, men det fanns planer på att skrapa ihop pengar till en upprustning.

Interiören är fantastisk. Den är ritad av Lars Israel Wahlman (som bl a ritat Tjolöholms slott och Engelbrektskyrkan i Sthlm) i en blandning mellan nationalromantik och engelsk arts and crafts. Det är i huvudsak matsalen på bottenvåningen, ett litet rökrum, entren och trapphuset i tre våningar som är i denna stil. Familjetraditionen gör gällande att frun i huset ville överraska sin make som var utomlands en längre period med en total makeover men maken återvände hem tidigare än beräknat och blev allt annat än glad - varpå både arkitekt och byggjobbare åkte ut hals över huvud.

Det finns en bok skriven om herrgården (den går att hitta via någon bibliotekssökmotor, men jag har glömt namn/författare, men sökordet bör vara "Rottneby" och jag tror att författen heter Nisser i efternamn) och denna ger en lite annan bild av historien dock.

Hissen som syns på bilderna (som jag har åkt i t o m) var enligt uppgift den första som installerades i ett privathus i Sverige. Herrgården har också renoverats nån gång på femtiotalet och man ersatten många av de äldre fönstren med fyrkantiga ospröjsade femtiotalsfönster. Man rev också ut ett stort antal kakelugnar för att istället installera toaletter i sovrummen (rökkanalerna var tydligen utmärkta att dra avlopp genom) samt att man experimenterade med asfalt som golvmaterial i ett av sovrummen. Femtiotalet var tydligen ett sataniskt årtioende... Detta är iallafall vad som berättades för oss när man visade oss runt i huset.

Men det är för j-a sorgligt att byggnaden får förfalla på det viset. Det skall inte bli spännande att följa den här trpden, bara vemodigt.

/Matso[/quote]

OTROLIGT vilken historielektion =) mkt välkommet! o kul att du varit där en gång i tiden. du vet inte vad som var på vinden, om det var folk som bodde där en gång i tiden eller så?
***
Jag gillar UE - gör du? :rolleyes:
Användarvisningsbild
danne
Inlägg: 102
Blev medlem: sön 21 sep 2008, 09:44

Inlägg av danne »

[quote=""borr1""]verka vara fina bilder men klicka bort reklam på varenda en är att gå till överdrift med reklam kan du lägga dom nån annanstans? eller vet du hur man kan bli av med all reklam?
Mvh borr1[/quote]

sorry det var en skitsida där jag länkat korten, ska försöka hitta en bättre sida sen, några förslag kanske?
***
Jag gillar UE - gör du? :rolleyes:
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""danne""]sorry det var en skitsida där jag länkat korten, ska försöka hitta en bättre sida sen, några förslag kanske?[/quote]

Jag är relativt nöjd med MyPhotoalbum.com :)
Enkel men dock funktionell sida
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""danne""]sorry det var en skitsida där jag länkat korten, ska försöka hitta en bättre sida sen, några förslag kanske?[/quote]

Det finns en tråd om lämpliga sidor här:
http://28dagarsenare.se/showthread.php?t=404
Skriv svar