Laver- konspirationsteori?

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Pontus
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 05 jul 2011, 13:12

Inlägg av Pontus »

Vet inte heller vad jag ska tro, men jag har besökt platsen. Man får gåshud och så många frågetecken väcks. Nånting mer än gruvdrift måste det varit, psykologiska tester- vem vet???
Kommer dock inte rota i det, folk har blivit nedtystade ang ämnet. Jag söker bara offentlig info och kollar runt då och då på olika ställen om nya sanningar sett ljuset.
Rekommenderar starkt ett besök, om inte annat häpnas man över hur fruktansvärt avlägset från allt platsen är.
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

[quote=""Pontus""]Vet inte heller vad jag ska tro, men jag har besökt platsen. Man får gåshud och så många frågetecken väcks. Nånting mer än gruvdrift måste det varit, psykologiska tester- vem vet???
Kommer dock inte rota i det, folk har blivit nedtystade ang ämnet. Jag söker bara offentlig info och kollar runt då och då på olika ställen om nya sanningar sett ljuset.
Rekommenderar starkt ett besök, om inte annat häpnas man över hur fruktansvärt avlägset från allt platsen är.[/quote]

Har folk blivit nedtystade? Försvunnit spårlöst ner i avlägsna bergrum?
Det kanske är trollen som tagit dom?

Bild
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Hehehe. Det roliga är att när vi var i Laver i går så såg vi något som såg ut som ett snidat trätroll sitta längsefter en av byavägarna där. Jag var övertygad om att det verkligen var ett, tills vi kom nära och såg att det bara var en tallrot med sand i olika nyanser som fastnat under. Tyvärr gjorde det sig inte bra på bild.

Det var en fascinerande plats, men hur spännande det än skulle vara så tror jag inte att det ligger något annat bakom gruvsamhällets avveckling än brist på kopparmalm. På tio år fick de upp så mycket som de beräknat att de skulle fått upp på ett år, så det bör ju ha varit väldigt liten lönsamhet på gruvdriften...

Givetvis hade jag fel skor med mig för att kunna gå in i berget, i och med att någon skrivit här att det enda som fanns var ett vattenfyllt hål så hade jag inte väntat mig en öppen dörr in i berget. Jag gick in en bit men tvingades vända när det var alldeles för blött (och jag inte ville ge min mor en hjärtattack, för hon stod och hoppade därute och trodde att jag höll på att ramla ner i något öppet hål... suck. :p )

Tog en del bilder med min farsas kamera också, som är av bättre kvalitet, men eftersom jag egentligen inte ens har tid att skriva den här posten så får ni hålla tillgodo med lite snabba iPad-bilder.

Bild
(Om du inte räknat ut det redan...)

Bild
Karta över samhället.

Bild
Folkets Hus/Kaffestuga/Dansbana

Bild
Infoskylt med intressant text.

Bild
Det senast bebodda huset? (syftar på det lilla till vänster...)

Bild
Ambulansgarage

Bild
Det som var kvar av kaffestugan, med tillhörande järnspis.

Bild
Dansbanan

Bild
Gruvhålet

Bild

Bild
En del av det som tydligen varit en smedja, om jag förstod det rätt...

Bild
... men jag funderar på om det även kunde varit någon typ av kraftstation.

Bild

Bild
Hursomhelst var "nedervåningen" täckt med målningar som illustrerade samhället under dess blomstringstid.

Bild

Bild

Bild
Torget med bland annat Konsum och frisör.

Bild
Skolan

Bild
Vattenreningsverket (tror jag, det såg ut som små bassänger därinne).

Sammanfattat var det en plats väl värd att vandra runt på, och det kändes som ingen hade varit förbi på mycket länge. Som sagt blir det bättre skor som gäller nästa gång. Skyltningen dit var inte den bästa, men Länsstyrelsen hade dock bekostat väldigt fina skyltar (och kartor) på plats.
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Inlägg av moraldk »

Spännande...tack för rundvandringen.. :)






[quote=""Straycat""]Hehehe. Det roliga är att när vi var i Laver i går så såg vi något som såg ut som ett snidat trätroll sitta längsefter en av byavägarna där. Jag var övertygad om att det verkligen var ett, tills vi kom nära och såg att det bara var en tallrot med sand i olika nyanser som fastnat under. Tyvärr gjorde det sig inte bra på bild.

Det var en fascinerande plats, men hur spännande det än skulle vara så tror jag inte att det ligger något annat bakom gruvsamhällets avveckling än brist på kopparmalm. På tio år fick de upp så mycket som de beräknat att de skulle fått upp på ett år, så det bör ju ha varit väldigt liten lönsamhet på gruvdriften...

Givetvis hade jag fel skor med mig för att kunna gå in i berget, i och med att någon skrivit här att det enda som fanns var ett vattenfyllt hål så hade jag inte väntat mig en öppen dörr in i berget. Jag gick in en bit men tvingades vända när det var alldeles för blött (och jag inte ville ge min mor en hjärtattack, för hon stod och hoppade därute och trodde att jag höll på att ramla ner i något öppet hål... suck. :p )

Tog en del bilder med min farsas kamera också, som är av bättre kvalitet, men eftersom jag egentligen inte ens har tid att skriva den här posten så får ni hålla tillgodo med lite snabba iPad-bilder.

Bild
(Om du inte räknat ut det redan...)

Bild
Karta över samhället.

Bild
Folkets Hus/Kaffestuga/Dansbana

Bild
Infoskylt med intressant text.

Bild
Det senast bebodda huset? (syftar på det lilla till vänster...)

Bild
Ambulansgarage

Bild
Det som var kvar av kaffestugan, med tillhörande järnspis.

Bild
Dansbanan

Bild
Gruvhålet

Bild

Bild
En del av det som tydligen varit en smedja, om jag förstod det rätt...

Bild
... men jag funderar på om det även kunde varit någon typ av kraftstation.

Bild

Bild
Hursomhelst var "nedervåningen" täckt med målningar som illustrerade samhället under dess blomstringstid.

Bild

Bild

Bild
Torget med bland annat Konsum och frisör.

Bild
Skolan

Bild
Vattenreningsverket (tror jag, det såg ut som små bassänger därinne).

Sammanfattat var det en plats väl värd att vandra runt på, och det kändes som ingen hade varit förbi på mycket länge. Som sagt blir det bättre skor som gäller nästa gång. Skyltningen dit var inte den bästa, men Länsstyrelsen hade dock bekostat väldigt fina skyltar (och kartor) på plats.[/quote]
"Det är lättare att be om ursäkt än att be om tillåtelse!"
Fikman
Inlägg: 52
Blev medlem: mån 15 mar 2010, 18:55

Inlägg av Fikman »

Kan det vara så enkelt att Laver var en exprimentsamhälle, lite som GM:s rullande framtidsutställning, men att det var svenska staten som forska lite i hur att planer och förbereda sig på att folket flyttar från bondesamhället till storstäderna och industrierna. Även hur att snabt få en fungerande infrastruktur om en stad skulle behöva byggas upp på nytt i händelse av krig.
Användarvisningsbild
62explore
Inlägg: 393
Blev medlem: tis 16 jun 2009, 09:03

Inlägg av 62explore »

[quote=""Fikman""]Kan det vara så enkelt att Laver var en exprimentsamhälle, lite som GM:s rullande framtidsutställning, men att det var svenska staten som forska lite i hur att planer och förbereda sig på att folket flyttar från bondesamhället till storstäderna och industrierna. Även hur att snabt få en fungerande infrastruktur om en stad skulle behöva byggas upp på nytt i händelse av krig.[/quote]

Eller så var det så enkelt att

"Laver var en koppargruva som fick en kort livslängd på grund av den låga kopparhalten i malmen man bröt, samt att priset på kopparmalm förändrades"

Varför krångla till saker mer än man behöver?
http://www.62explore.pixbox.se
http://www.flickr.com/photos/62explore/

-Sigmund Freud had an irrational fear of the number 62
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Jag är ledsen, men jag vill om igen betona att jag ser det högst osannolikt att det rör sig om några konspirationer i just Laver-fallet.

Boliden har påbörjat nya provborrningar i området, eftersom vi i dagsläget har bättre metoder att utvinna koppar. Det har också stått mycket i media om detta, här är ett klipp från Piteå-Tidningen, publicerat den 31 mars i år.
laverklipp_pt.jpg
Det är inte så att jag avfärdar alla konspirationsteorier rakt av, men jag har sett en del nedlagda gruvor och jag kan inte se hur Laver skiljer sig *så* mycket från dem, förutom det nordliga läget.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Vad gäller att reproducera tryckvåg från atomvapen, utfördes flera experiment
vid FFK i Karlsborg.
Där testades bl.a hur tryckvågen påverkade Strv 103.
Det finns filmklipp lite här och var att se.
De som bodde i området kan vittna om trasiga rutor och nedrasad puts.

Att Sverige utforskade Atomvapen är inget nytt, det gjorde alla efter WWII.

Skulle det nu förekommit några A-prov i Laver är det bara att åka dit och mäta strålningen.
Apparatur säljs på överskott.
Jag har själv köpt sådan där.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Jag har nu gjort lite research vad gäller bombtesterna.

Testerna genomfördes Nausta, ca 3-4 mil SV om Jokkmokk.
Största laddningen, med konventionella sprängmedel, motsvarade 36 ton trotyl, och första försöket genomfördes 28/8 1957.

Det genomfördes också skalenliga sprängningar med plutonium, ca tiotalet,
med laddning på några gram plutonium.
Dessa var endast för att studera den omslutande sfärens funktion vid komprimering.
Var dessa test gjordes är i dag inte känt.

Det KAN vara i Laver, som ligger i närområdet, dock är det troligare att dom genomfördes i Ursvik.

Det hela lades ned 1964 och plutoniumet skickades till England,
dock finns en liten mängd kvar för experimentsyfte.
Denna mängd är för liten för att tillverka en bomb av,
då det krävs i storleksordningen 6-10 kg.

En intressant bieffekt av det hela, är att vid nedläggningen blev s.a.s
Nato "ansvariga", för att sköta vedergällning i händelse av anfall från stormakt RÖD.
Detta resulterade i att vägbassystemet byggdes, med tanke på att ta emot strategiskt bombflyg från Nato.


Här finns mycket att spinna vidare på om man bär "foliehatt",
men de flesta uppgifterna är i dag avhemligade.
Exakta mängden plutonium som finns inom landets gränser och var de "skarpa" försöken gjordes är ännu KvalH.

Hoppas det kan sprida lite ljus om saken....
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Forsis
Inlägg: 139
Blev medlem: sön 21 nov 2010, 15:38
Kontakt:

Inlägg av Forsis »

[quote=""jpkrax""]Jag har nu gjort lite research vad gäller bombtesterna.

Testerna genomfördes Nausta, ca 3-4 mil SV om Jokkmokk.
Största laddningen, med konventionella sprängmedel, motsvarade 36 ton trotyl, och första försöket genomfördes 28/8 1957.[/quote]

En bra artikel om den tidiga verksamheten på RFN, Robotförsöksplats Norrland, finns i Svenska Turistföreningens tidning Turist nummer 5 år 2009. Utgåvan kanske går att hitta på något välsorterat bibliotek.

Artikeln handlar främst om konsekvenserna för ursprungsbefolkningen i området, men även om bombproven år 1957.
Skriv svar