Laver- konspirationsteori?

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Pontus
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 05 jul 2011, 13:12

Laver- konspirationsteori?

Inlägg av Pontus »

Laver gruvsamhälle i norrbotten- sveriges modernaste samhälle på 40 talet, med centralvärme, varmvatten, el, solarium mm på 40 talet. På ytan ett nedlagt gruvsamhälle.
Så mycket motstridigheter och militära hemligheter göms här så jag skulle vilja veta var man kan hitta alternativ info om vad som försegick där. Nån som har tips?
Användarvisningsbild
regelbau
Inlägg: 159
Blev medlem: mån 13 okt 2008, 18:25

Inlägg av regelbau »

Du menar alltså att krigsmakten la ner ett helt fungerande samhälle för att mörka vad de sysslade med i området?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Bild

?
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Jag har hört att den ska finnas, men mindes inte vad den hette. Tack vare iPadens kartor räknade jag ut det nu, så om jag har tid när jag åker runt i Norrbotten i slutet av veckan så svänger jag nog förbi.
Dock tror jag inte att det ligger några konspirationsteorier bakom byns avvecklande, men det kanske är värt att kolla på ändå.
Pontus
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 05 jul 2011, 13:12

Inlägg av Pontus »

Jag tror lite på kopplingen till "den svenska atombomben" (som nu inte är en konspiration, alla kan googla på den). Man skapade en dynamitbomb med sprängkraft motsvarande hiroshimabomben på raketskjutfältet 10 mil från Laver. Jänkarna har alltid gjort tester i det området och det var kanske deras mening att hiroshimabomben skulle testas där. Laver revs väldigt plötsligt efter hiroshimabomben fallit - Var det så att Laver var utsett för att testas hur ett framtida (toppmodernt) samhälle skulle klara en sån bomb???
Boliden har aldrig annars byggt några toppmoderna gruvsamhällen, dom har heller aldrig rivit några samhällen efter sej för att belysa några av jättemånga frågetecken...Dessutom vätter hela samhället Laver på en bergssluttning i väderstreck mot raketskjutfältet
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Pontus""]Jag tror lite på kopplingen till "den svenska atombomben" (som nu inte är en konspiration, alla kan googla på den). Man skapade en dynamitbomb med sprängkraft motsvarande hiroshimabomben på raketskjutfältet 10 mil från Laver. Jänkarna har alltid gjort tester i det området och det var kanske deras mening att hiroshimabomben skulle testas där. Laver revs väldigt plötsligt efter hiroshimabomben fallit - Var det så att Laver var utsett för att testas hur ett framtida (toppmodernt) samhälle skulle klara en sån bomb???
Boliden har aldrig annars byggt några toppmoderna gruvsamhällen, dom har heller aldrig rivit några samhällen efter sej för att belysa några av jättemånga frågetecken...Dessutom vätter hela samhället Laver på en bergssluttning i väderstreck mot raketskjutfältet[/quote]

Om det nu har funnits nån atombomb så bör du nog sikta dina konspirationsteorier mot FOA:s testanläggning vid Grindsjön istället.... ;)
Pontus
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 05 jul 2011, 13:12

Inlägg av Pontus »

Länk ang lokation från en man som var med vid bygget av dynamitbomben som skulle motsvara tryckvågen av atombomben:
"Platsen var Nausta- Jokkmokk"
http://m.sverigesradio.se/artikel/index ... ramId=3381
Men som sagt min fundering handlar inte om huruvida det gick med svenska atombomber, det handlar om syftet med Laver.
Senast redigerad av 1 Pontus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
trafikpolisen
Inlägg: 128
Blev medlem: fre 19 jun 2009, 16:49

Inlägg av trafikpolisen »

OT, men P3 Dokumentär har en intressant dokumentär om det svenska kärnvapenprogrammet. Finns att ladda ner från SR. Om jag fattat rätt så byggdes Marvikens kraftverk utanför Norrköping för att producera material för en ev. svensk bomb, men kraftverket laddades aldrig. Undrar hur Sverige och dess historia hade sett ut idag om man hade kommit så långt att man fått fram en fungerande pjäs..
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

[quote=""trafikpolisen""]OT, men P3 Dokumentär har en intressant dokumentär om det svenska kärnvapenprogrammet. Finns att ladda ner från SR. Om jag fattat rätt så byggdes Marvikens kraftverk utanför Norrköping för att producera material för en ev. svensk bomb, men kraftverket laddades aldrig. Undrar hur Sverige och dess historia hade sett ut idag om man hade kommit så långt att man fått fram en fungerande pjäs..[/quote]

Hur Sverige hade sett ut idag? En välmående oljenation med påfallande många Ole, Åsne och Svein i befolkningen, kanske... ;-)
Nihil sub sole novum est
Användarvisningsbild
nosebone
Inlägg: 122
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 14:18

Inlägg av nosebone »

[quote=""rjd2""]Om det nu har funnits nån atombomb så bör du nog sikta dina konspirationsteorier mot FOA:s testanläggning vid Grindsjön istället.... ;) [/quote]

Vad gäller provsprängningar med dynamit så stämmer det som Pontus skrev, men däremot så har jag svårt att tro på Laver teorin. Men jag kan rekomendera boken "Svenska förintelsevapen" av Wilhelm Agrell där bland annat provspängningarna tas upp. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9189442490
Skriv svar