Villaområde inför rivning

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""kristofer""]ja inte speciellt svårt när man har en vägskyllt att gå efter har man dessutom varit i stan så är ju bilderna rejält avslöjande även om man inte sett just dessa hus.[/quote]

Finns fler ledtrådar i bilderna om man är osäker ;) Tittar man Google gatuvy blir iaf jag lite ledsen när jag ser bilden hur det nyligen såg ut vid husen, bilar, bebott å en viss ordning. :( Har kommunen exproprierat området och i så fall varför? På kartan ser jag inte någon direkt anledning. En detalj, man har målat på det gula huset, verkar ha varit vitt innan....på ena vyn, men på andra är den gul, taget vid olika tillfällen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Topcom, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Topcom""]Finns fler ledtrådar i bilderna om man är osäker ;) Tittar man Google gatuvy blir iaf jag lite ledsen när jag ser bilden hur det nyligen såg ut vid husen, bilar, bebott å en viss ordning. :( Har kommunen exproprierat området och i så fall varför? På kartan ser jag inte någon direkt anledning. En detalj, man har målat på det gula huset, verkar ha varit vitt innan....på ena vyn, men på andra är den gul, taget vid olika tillfällen.[/quote]

Det är precis som "jpkrax" antydde, det hela beror på en ny sträckning av E4. Så husen är inlösta med anledning av detta. Fast att husen så fort blivit så sorgsna är fascinerande.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

Intressant att förfallet har gått så fort, även att det skiljer i årstid på Googles gatuvy.
:confused:
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""kristofer""]Det är precis som "jpkrax" antydde, det hela beror på en ny sträckning av E4. Så husen är inlösta med anledning av detta. Fast att husen så fort blivit så sorgsna är fascinerande.[/quote]


Står en hel del om projektet på nätet. Bl.a så ska den intilliggande järnvägen byggas om efter en km strecka och europavägen dras under den. Ett enormt projekt med bla en ny jättebro och ny sträckning av europavägen genom staden på gång. Inlösen av 5st fastigheter på berörda orådet nämns i en skrift jag hittade. Alltså inte hela området är berört.
Senast redigerad av 2 Topcom, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""kristofer""]Fantastiskt att de har skyddsrum i garaget, hade varit något! :D
Kan inte stått öde länge, såg dateringen på kortet 2000 någonting men husen finns med på google street view, bebodda å allt och det har inte fotograferat så länge i sverige..[/quote]

En kompis farsa skulle bygga garagre i slutet av 80-talet och kom då på idén att låta staten bekosta bygget. Sagt och gjort, en ansökan om bidrag för att bygga skyddsrum lämnades in och gubben fick ett dubbelgarage för den ringa summan 20000kr. Resten bekostade staten.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""LowAndSlow""]En kompis farsa skulle bygga garagre i slutet av 80-talet och kom då på idén att låta staten bekosta bygget. Sagt och gjort, en ansökan om bidrag för att bygga skyddsrum lämnades in och gubben fick ett dubbelgarage för den ringa summan 20000kr. Resten bekostade staten.[/quote]

Stämmer bra det, jag hyrde in mig i ett sånt garage i Tillberga när jag renoverade gammelbilen, det var stort nog åt 4 bilar! Innanför garageporten fanns en enorm betongport på räls. I öppningen för den fanns gängade hål i balken, perfekt för motorlyften :) Garaget var alltså större än det på bilderna i tråden, och idag är det även en inredd lägenhet ovanpå garaget.
Användarvisningsbild
Tariq
Inlägg: 6
Blev medlem: ons 03 aug 2011, 07:52

Inlägg av Tariq »

Fint ställe verkligen! :)

Tycker att det är synd bara att vandalerna ska hålla på krossa grejer. Det sabbar stämningen och det blir bara fulare. :(
Tariq - en upptäckares favorit.
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

Området finns fortfarande kvar. Hann dock inte plåta så mycket innan den enda kvarvarande gubben i området (varför man nu köper alla hus utom ett...) var ute och började plåta min bil, ringa polis och annat otrevligt...

Däremot hade de börjat riva ett annat bostadsområde ett par km längre söderut. Där stod järnkäftarna på rad, men där var också en massa män i gula kläder så det blev bara ett par snabba bilder där.
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Discovery
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 05:25
Kontakt:

Inlägg av Discovery »

[quote=""Zeahawk""]Området finns fortfarande kvar. Hann dock inte plåta så mycket innan den enda kvarvarande gubben i området (varför man nu köper alla hus utom ett...) var ute och började plåta min bil, ringa polis och annat otrevligt...

Däremot hade de börjat riva ett annat bostadsområde ett par km längre söderut. Där stod järnkäftarna på rad, men där var också en massa män i gula kläder så det blev bara ett par snabba bilder där.[/quote]

Såg också det andra området lite mer söderut, dock från X-tåget så jag hann inte fota något.
Användarvisningsbild
Faniskogen
Inlägg: 603
Blev medlem: ons 15 okt 2008, 13:07

Inlägg av Faniskogen »

Ojoj vad denna tråden hade tagit fart, jag hade glömt bort den.

Tack för alla fina kommentarer! Vet någon om det fortfarande står kvar?
Skriv svar