Rivningar i Värmland.

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Rivningar i Värmland.

Inlägg av jornmark »

Sitter och kollar Mediearkivet om var det ska rivas närmsta året. Här kommer ett tips, som också förklarar en del om varför man river:

Säger nej till åtta miljoner
- Nu planerar kommunens bostadsbolag att riva husen som ett företag ville köpa
Visa tidningssida Värmlands Folkblad - 2011-07-20 - Sida: 6 - Sektion: NYHETER - Del: 1

Författare: THONY LILJEMARK Caj Olsson Vd vid Hagforhem [email protected]
EKSÄRAD/HAGFORS Kommunala Hagforshem AB erbjöds 8,2 miljoner kronor för hyreshusen som ska rivas i Ekshärad. Men bostadsbolaget ville inte sälja utan väljer att riva fastigheterna. - Budet var för dåligt, säger Caj Olsson, Hagforshems vd, i en kommentar.
I år och nästa år ska Hagforshem, som VF berättat tidigare, riva drygt 150 lägenheter i centrala Hagfors och i Ekshärad.

Orsaken är att bolaget har cirka 100 outhyrda lägenheter vilket orsakar stora kostnader.

I Ekshärad är det hyreshusen på Postvägen 7-9 och Myrvägen 7 som ska rivas i år. 2012 rivs Skolvägen 1 och Grinnemovägen 4.

När planerna blev kända under våren tog flera företag kontakt med Hagforshem och anmälde intresse för att köpa de rivningshotade husen.

KLARÄLVDALENS fastigheter i Ekshärad bjöd mest - 8,2 miljoner kronor.

Men det var för lite, ansåg Hagforshem AB.

- Caj Olsson och kommunchef Jan Lilja ville att vi skulle återkomma med ett högre bud men efter att ha funderat avstod vi, säger Anders Lindgren, vd för Klarälvdalens fastigheter.

De aktuella hyreshusen har ett bokfört värde på 15 miljoner kronor i Hagforshems räkenskaper.

- Vårt bud grundades på att det måste bytas tak på flera av husen och det är dags för byte av en del avloppsstammar, säger Lindgren.

I stället för att få in drygt åtta miljoner kronor väljer nu bostadsbolaget att riva - något som kostar flera miljoner.

• Hade det inte varit vettigare att sälja?

- Nej jag tycker inte det, inte till det här priset, säger Caj Olsson.

HAN FÖRKLARAR att det i Hagfors kommun finns ett för stort utbud av hyreslägenheter vilket medför att en försäljning inte löser problemen eftersom lägenheterna då finns kvar på marknaden och konkurrerar om hyresgästerna.

- Hade vi sålt hade vi antagligen tvingats riva andra hus. Enligt Olsson är rivningarna ett sätt för bostadsbolaget och Hagfors kommun att ta ansvar och skapa balans på den lokala hyresmarknaden.

- Vi har för många hyreshus, det är bara så. Bland hyresgästerna som bor i husen som ska rivas finns en oro över att behöva flytta.

DE FLESTA HAR dock fått klart med ersättningslägenhet och Hagforshem kommer att stå för flytten och merkostnader som uppstår, säger Caj Olsson som också kan ge besked om hyreshuset på Stationsvägen 2 i Uddeholm.

Även den fastigheten fanns med på rivningslistan. - Det huset finns det nu en försäljningsidé på, säger Olsson. • Vem köper?

- Det vill jag inte gå in på innan det är klart. Övriga hus som Hagforshem planerar att riva är Gustavsforsvägen 2-6, Föskeforsvägen 8-12, Gustavsforsvägen 8-12 och Erkens väg 3-5 i centrala Hagfors. De två förstnämnda ska rivas i år, de andra två rivs 2012." Vi har för många hyreshus, det är bara så."
Bildtext:
- 8,2 miljoner kronor var Klarälvdalens fastigheter beredda att betala för ett antal hyreshus i Ekshärad som då hade räddats undan rivning. Men ägaren kommunala Hagforshem nobbade budet. På bilden ses Skolvägen 1.
- Postvägen 7-9 i Ekshärad ska rivas i år.
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""jornmark""]Sitter och kollar Mediearkivet om var det ska rivas närmsta året. Här kommer ett tips, som också förklarar en del om varför man river:

Säger nej till åtta miljoner
- Nu planerar kommunens bostadsbolag att riva husen som ett företag ville köpa
Visa tidningssida Värmlands Folkblad - 2011-07-20 - Sida: 6 - Sektion: NYHETER - Del: 1

Författare: THONY LILJEMARK Caj Olsson Vd vid Hagforhem [email protected]
EKSÄRAD/HAGFORS Kommunala Hagforshem AB erbjöds 8,2 miljoner kronor för hyreshusen som ska rivas i Ekshärad. Men bostadsbolaget ville inte sälja utan väljer att riva fastigheterna. - Budet var för dåligt, säger Caj Olsson, Hagforshems vd, i en kommentar.
I år och nästa år ska Hagforshem, som VF berättat tidigare, riva drygt 150 lägenheter i centrala Hagfors och i Ekshärad.

Orsaken är att bolaget har cirka 100 outhyrda lägenheter vilket orsakar stora kostnader.

I Ekshärad är det hyreshusen på Postvägen 7-9 och Myrvägen 7 som ska rivas i år. 2012 rivs Skolvägen 1 och Grinnemovägen 4.

När planerna blev kända under våren tog flera företag kontakt med Hagforshem och anmälde intresse för att köpa de rivningshotade husen.

KLARÄLVDALENS fastigheter i Ekshärad bjöd mest - 8,2 miljoner kronor.

Men det var för lite, ansåg Hagforshem AB.

- Caj Olsson och kommunchef Jan Lilja ville att vi skulle återkomma med ett högre bud men efter att ha funderat avstod vi, säger Anders Lindgren, vd för Klarälvdalens fastigheter.

De aktuella hyreshusen har ett bokfört värde på 15 miljoner kronor i Hagforshems räkenskaper.

- Vårt bud grundades på att det måste bytas tak på flera av husen och det är dags för byte av en del avloppsstammar, säger Lindgren.

I stället för att få in drygt åtta miljoner kronor väljer nu bostadsbolaget att riva - något som kostar flera miljoner.

• Hade det inte varit vettigare att sälja?

- Nej jag tycker inte det, inte till det här priset, säger Caj Olsson.

HAN FÖRKLARAR att det i Hagfors kommun finns ett för stort utbud av hyreslägenheter vilket medför att en försäljning inte löser problemen eftersom lägenheterna då finns kvar på marknaden och konkurrerar om hyresgästerna.

- Hade vi sålt hade vi antagligen tvingats riva andra hus. Enligt Olsson är rivningarna ett sätt för bostadsbolaget och Hagfors kommun att ta ansvar och skapa balans på den lokala hyresmarknaden.

- Vi har för många hyreshus, det är bara så. Bland hyresgästerna som bor i husen som ska rivas finns en oro över att behöva flytta.

DE FLESTA HAR dock fått klart med ersättningslägenhet och Hagforshem kommer att stå för flytten och merkostnader som uppstår, säger Caj Olsson som också kan ge besked om hyreshuset på Stationsvägen 2 i Uddeholm.

Även den fastigheten fanns med på rivningslistan. - Det huset finns det nu en försäljningsidé på, säger Olsson. • Vem köper?

- Det vill jag inte gå in på innan det är klart. Övriga hus som Hagforshem planerar att riva är Gustavsforsvägen 2-6, Föskeforsvägen 8-12, Gustavsforsvägen 8-12 och Erkens väg 3-5 i centrala Hagfors. De två förstnämnda ska rivas i år, de andra två rivs 2012." Vi har för många hyreshus, det är bara så."
Bildtext:
- 8,2 miljoner kronor var Klarälvdalens fastigheter beredda att betala för ett antal hyreshus i Ekshärad som då hade räddats undan rivning. Men ägaren kommunala Hagforshem nobbade budet. På bilden ses Skolvägen 1.
- Postvägen 7-9 i Ekshärad ska rivas i år.[/quote]

Ja du Jan, jag ser med besvikelse hur man demonterar lilla Hagfors, min barndomsort. Sedan jag flyttade därifrån (jo jag har bidragit till folkminskningen, vet) så har åtskilliga hyreshus försvunnit. Det är både hus från 50, 60 och 70talet. Folkparken är det inte mycket med heller längre sedan man skövlat och rivit historiska byggnader som man mer eller mindre avsiktligt låta förfalla tills de inte längre kunde räddas. Många av de hyreshus som rivits har byggts upp under min uppväxt och jag minns att man rev åtskilliga äldre arbetarbostäder för att ge plats. Man känner sig gammal när man har varit med om två generationer hus på samma mark :(
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Topcom""]Ja du Jan, jag ser med besvikelse hur man demonterar lilla Hagfors, min barndomsort. Sedan jag flyttade därifrån (jo jag har bidragit till folkminskningen, vet) så har åtskilliga hyreshus försvunnit. Det är både hus från 50, 60 och 70talet. Folkparken är det inte mycket med heller längre sedan man skövlat och rivit historiska byggnader som man mer eller mindre avsiktligt låta förfalla tills de inte längre kunde räddas. Många av de hyreshus som rivits har byggts upp under min uppväxt och jag minns att man rev åtskilliga äldre arbetarbostäder för att ge plats. Man känner sig gammal när man har varit med om två generationer hus på samma mark :( [/quote]

Min vän, idag var jag i östvärmland igen. Det är bara att konstatera: det är snart över i den delen av Bergslagen.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Rivningar i Värmland.

Inlägg av Grishnac »

Postvägen 7, det är huset bredvid min mormors gamla lägenhet. Så det huset är jag väldigt bekant med.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""jornmark""]Min vän, idag var jag i östvärmland igen. Det är bara att konstatera: det är snart över i den delen av Bergslagen.[/quote]

@Jan. Har nog ställt frågan tidigare men ställer den igen:
Vad tror du om framtiden för dessa bygder? Typ Ådalen/delar av Västernorrland/Värmland/Bergslagen och en hel del andra bygder i Sverige. Som vi ser på forumet verkar det finnas minst lika mkt övergivet i de södra delarna av Sverige faktiskt. Rent konkret hur kan det se ut om ca 10 år? Är det ännu mer avfolkat? Kommer det finnas möjlighet att driva näringsverksamhet? Idag tycker jag alla tecken tyder på att stora delar av Sverige kommer stå mer eller mindre öde. Delar som idag är bebodda. Vi är drygt 9 miljoner i ett jätteland så det är iofs inte konstigt att det inte kan finnas befolkning i de mer remota delarna när de tunga industrierna har lagts ner och försvunnit. Men lite nostalgiskt lagd som jag är tycker jag det känns lite trist. Kanske skall man bara se allt som en relativt kort parentes? Något som blomstrade och försvann.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Elagabalus""]@Jan. Har nog ställt frågan tidigare men ställer den igen:
Vad tror du om framtiden för dessa bygder? Typ Ådalen/delar av Västernorrland/Värmland/Bergslagen och en hel del andra bygder i Sverige. Som vi ser på forumet verkar det finnas minst lika mkt övergivet i de södra delarna av Sverige faktiskt. Rent konkret hur kan det se ut om ca 10 år? Är det ännu mer avfolkat? Kommer det finnas möjlighet att driva näringsverksamhet? Idag tycker jag alla tecken tyder på att stora delar av Sverige kommer stå mer eller mindre öde. Delar som idag är bebodda. Vi är drygt 9 miljoner i ett jätteland så det är iofs inte konstigt att det inte kan finnas befolkning i de mer remota delarna när de tunga industrierna har lagts ner och försvunnit. Men lite nostalgiskt lagd som jag är tycker jag det känns lite trist. Kanske skall man bara se allt som en relativt kort parentes? Något som blomstrade och försvann.[/quote]

Jag tror du har rätt, det var en parantes. Jag har sällan fått en så stark känsla av det som i Östvärmland igår. Annars kan den delen av Bergslagen som ligger mot Borlänge/Falun-Uppsala-Stockholm kännas rätt OK och räddningsbar. Stora delar av inre Norrland kämpar däremot med samma elände som Värmland. Småland samma sak - man ser det väl när man gör en sån där rivningsutsökning som jag gjorde förra veckan.

Och någon industri kommer aldrig tillbaka, och utbildningssytsemet kommer alltid att vara sämre i de här delarna av landet. De smartare ungdomarna kommer att lämna, det nya som växer frram drar sig omedelbart mot storstäderna....

Sanden rinner ut ur timglaset.
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ja - det är som det är och inga politiska beslut kommer att, nämnvärt, kunna ändra på den här utvecklingen. Samma sak sker globalt.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Elagabalus""]Ja - det är som det är och inga politiska beslut kommer att, nämnvärt, kunna ändra på den här utvecklingen. Samma sak sker globalt.[/quote]

Herregud, det är som här i stan. Det finns fortfarande folk som är bittra på att inte varven fortfarande subventioneras. 40 miljarder gick det in, resultatet var nada, vad hade 100 miljarder till hjälpt? Absolutely nothing.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Det var svårt att konkurrera med tonage när priserna och lönerna sköt i höjden, olje- och stålkris och när asiaterna byggde minst lika bra fartyg till en bråkdel av priset som här.

Sen kan man ha lite åsikter om ledningens tunnelseende. Utan att ta någon i försvar så hade man ingen erfarenhet att falla tillbaka på. Allting hade pekat uppåt och allting skulle ju bli som det varit förr. Man känner igen mönstret. Och att nästan ensidigt satsa på supertankers blev fallet. Uddevallavarvet fick sin nådastöt i form av T/T Nanny. Det säger iaf de som har jobbat där.

Ingen vill bo mitt ute i ödemarken. Jag undrar vad som kommer att hända med Trollhättan om den sista livlinan för Saab klipps av. Det är många storföretag som har försvunnit från orten de senaste 30 åren.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Hovrätten sa ja till rekonstruktion så än så länge fortsätter kampen. Försvinner Saab lär man tex kunna fynda villor till bra priser i Trollhättan. Som skett på andra liknande platser
Skriv svar