Zinkgruvan

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Zinkgruvan

Inlägg av mopedhuligan »

För ett par år sen åkte jag genom zinkgruvan i östergötland, och nån by till i närheten. Nerlagda gruvor och saneringsbehov har gjort att mycket stog tomt. Men den gången hade jag bråttom och hann inte stanna. Nu planerar jag en resa dit inom en snar framtid. Är det nån som varit där senaste tiden och vet om det är värt besväret?
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Samhället Zinkruvan kan kännas dött, såg någon död mack/kiosk, men i gruvan var det full fart fart åtminstone för 1,5 år sedan, men om Zinkpriserna fortsätter sjunka i ytterligare några år så kan det nog bli "ruin-varning".

http://www.benkar.se/foto/galleri/Industri/Zinkgruvan/

Edit/ Bilder tagna vid ett intressant studiebesök, och av Zinkgruvan godkända för publicering på internet.

/B
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Aha. Men jag vill minnas att jag såg hyreshus med förspikade fönster och annat definitivt öde. Men, som sagt, det ligger ju flera småbyar däromkring, det kan ha varit nån av de andra.
Användarvisningsbild
choctaw
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 14:54
Kontakt:

Inlägg av choctaw »

[quote=""benkar""]Samhället Zinkruvan kan kännas dött, såg någon död mack/kiosk, men i gruvan var det full fart fart åtminstone för 1,5 år sedan, men om Zinkpriserna fortsätter sjunka i ytterligare några år så kan det nog bli "ruin-varning".

http://www.benkar.se/foto/galleri/Industri/Zinkgruvan/

Edit/ Bilder tagna vid ett intressant studiebesök, och av Zinkgruvan godkända för publicering på internet.

/B[/quote]

Riktigt trevliga bilder!

/Daniel
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""zlize""]Riktigt trevliga bilder!

/Daniel[/quote]

Tack!

Det var min gode vän/utflyktskamrat med stort intresse för gamla gruvor, anrikningsverk osv, som tyckte att vi som omväxling borde få se en aktiv gruva med anrikningsverk osv, i skarp/modern drift, som fixade besöket.

Väldigt intressant och lärorikt, mängder av intryck, trevliga mäniskor osv.

/B
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Det kan vara Åmmeberg jag for efter i tankarna. Har inte varit där på länge, och minns bara den bottenlösa tystnaden och förspikade fönster. Nån som vet?
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

Verkligen skoj med bilderna från Zinkgruvan. Jag har genom mitt förra arbete varit med och tagit flotationsceller och pressfilter i drift i anrikningsverket, vilket var mycket intressant. Under mina år hos den leverantören har vi hunnit vara hos Zinkgruvan Mining många gånger. Idag jobbar jag för ett annat företag som är underleverantör åt dem och nyligen fick jag veta att en större investering tyvärr lagts på is pga det sjunkande priset på zink och koppar. Den utrustningen vi offererade blev det inget av med. Skoj med bilderna från underjorden, dit har jag aldrig varit tyvärr, bara tittat ner i stora schaktet i gruvlaven.
Att fönster är förspikade på hyreshus är inte konstigt, man bor hellre i villa eller flyttar in till Askersund. Priserna på villor är så låga så det är inte dyrare att bo där än i en hyreslimpa, alltså dessa överges. Det ser vi i stort sett alla brukssamhällen.
phoebe81
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 05 aug 2015, 13:02

Inlägg av phoebe81 »

Jag är uppväxt i Zinkgruvan och är ofta i Zinkgruvan eftersom jag har släkt och vänner där. Det finns inga övergivna hyreshus i Zinkgruvan, lägenheter i Zinkgruvan står inte tomma någon längre tid eftersom det går bra för gruvan och många jobba där.

Men däremot finns det nog en del öde sommarstugor/hus runt omkring i skogarna i närheten om man åker runt i trakten. Men just i själva samhället är det inte så mycket som står öde. Det är väl möjligvis Folkets hus och missionshuset bredvid. Jag vet inte riktigt vem det är som äger dom husen, men vad jag har förstått så används dom inte till något just nu och står & förfaller.

Det är en del hus som har stått öde i många år som dom tyvärr ha rivits under det senaste året. Men ingen av dom var hyreslägenheter.
Skriv svar