Husockupationer i UE-objekt

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

David M
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Husockupationer i UE-objekt

Inlägg av David M »

På sistone har det varit husockupationer i UE-objekt i Lund, Umeå och Göteborg.

Göteborg där ett gammalt församlingshem med flera lägenheter ockuperats:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=456902

Lund där polisen stormade de tre ockuperade husen. Det första huset, en 1930-talsvilla som stod och förföll i flera år i väntan på rivning, revs under bevakning av 50 kravallutrustade poliser. De två andra skall finnas kvar enligt uppgift för att inte förfula gaturummet, dock är de bevakade och fönstren igenspikade.

http://sydsvenskan.se/system/topicRoot/Husockupationerna_i_Lund/

Umeå där ett gammalt djursjukhus ockuperats. Ockupanterna lär vara kvar men sedan det togs finns det väldigt lite att läsa om dem, även "alternativ"medierna tiger om vad som händer där.
http://www.vk.se/Article.jsp?article=227739

I takt med att bostadsbristen tilltar kommer det här nog bli en vanligare syn, tror jag.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Helt klart för lite squatters i Sverige.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Bekommer mig inte det minst. Jag älskar all tecken av anarkism. Vare sig det är blomsterhandlaren på hörnet som vägrar betala sin parkering och springer ut och kör runt kvarteret varje gång han ser parkeringsvakten närma sig till tycker det ska vara gratis att bo och gör så i ett övergivet hus.
Hade jag haft lite mer tid på mig att planera och kanske inte blivit erbjuden ett par platser att sova på hade jag klart sök upp ett par house squatters när jag besökte London nyligen.
ingo
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 28 okt 2008, 23:51

Inlägg av ingo »

Lite väl magstarkt att använda ordet "patrask" om drivna ungdomar med idéer som inte passar ens egna, dessutom är det inte så klart om det är "högersnorungar" "liberala snorungar" "eller vänstersnorungar" om man nu ska använda den typen av vokabulär. Ungdomar av alla politiska riktningar kan ha incitament att ockupera en ue-pärla.
David M
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av David M »

Det mest fascinerande är att se vad ruiner kan användas till. Fotoobjekt och graffarställen i all ära, men platser förändras med tiden och det är i sådana platser man kan skapa något nytt. Med tilltagande bostadsbrist kommer vi se mer av sånt här, inte fasen byggs det några billiga boenden nu (och det lilla som trots allt byggs är tekniskt sett fuskbyggen, det gäller hyresrätter såväl som BRF:er...)
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

[quote=""rostmannen""]Ge fan i att ockupera andras egendom, bygg hyddor i skogen istället![/quote]

Jag är inte ute efter att ge mig in i någon politisk diskussion här, det har jag andra arenor för, men jag kan inte låta bli att kommentera just detta.
Du är medveten om att många som sysslar med UE (det vill säga alla dom som gör det "olovligt") gör sig skyldig till precis samma brott som dom som ockuperar ett hus?
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

[quote=""rostmannen""]Du menar "olaga intrång"? Den frågan diskuteras på annat ställe här på forumet.
Där framgår det att det Inte är olagligt med UE, UEare brukar i 99 fall av 100 lämna huset/fabriken/mm orört.

Märk väl ordet Lämnar. En ockupant Lämnar inte huset.[/quote]

Den tråden har jag missat men den som söker, den finner.

Du får gärna visa lagrum där man får dispens för att begå "olaga intrång" om man lämnar platsen orörd inom en viss tidsram. Jag tror inte du kommer finna någon sådan.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

De lögnerna man intalar sig själv för stilla sitt samvete skulle jag snarare kalla det.
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

Jag tycker att det är lite fånigt att klaga på husockupanerna, för ständigt förändras samhället. Det som en gång var övergivet blir helt plötsligt något annat. En snabb förändring helt enkelt. Även om det går emot just vårt intresse att övergivna platser blir uppmärksammade, rivna/bevakade så kan vi inte gnälla på dem lika lite som vi vill att folk ska gnälla på oss och våra olaga intrång.

Undertecknad skulle utforska en plats som jag trodde var övergiven, men icke. Inne var renoveringen i full gång, inte blev jag förbannad på ägaren för att "han hade förstört för mig", även om den parallellen kanske är lite skev.

Samhället förändras, vi kommer aldrig få ha våra övergivna platser för oss själva hur gärna vi än vill.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""LowAndSlow""]Jag tycker att det är lite fånigt att klaga på husockupanerna, för ständigt förändras samhället. Det som en gång var övergivet blir helt plötsligt något annat. En snabb förändring helt enkelt. Även om det går emot just vårt intresse att övergivna platser blir uppmärksammade, rivna/bevakade så kan vi inte gnälla på dem lika lite som vi vill att folk ska gnälla på oss och våra olaga intrång.

Undertecknad skulle utforska en plats som jag trodde var övergiven, men icke. Inne var renoveringen i full gång, inte blev jag förbannad på ägaren för att "han hade förstört för mig", även om den parallellen kanske är lite skev.

Samhället förändras, vi kommer aldrig få ha våra övergivna platser för oss själva hur gärna vi än vill.[/quote]

Så sant, så in i helvete sant.
Apropå lagen kollade vi i samband med utgivningen av ÖP1. Juristbeskedet var att det inte är olaga intrång om man går in i en olåst byggnad, som det inte finns avspärrningar framför, och där det inte heller finns skylar om "Privat område" etcetera.
Skriv svar