Husockupationer i UE-objekt

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

[quote=""Martin O""]Husockupanterna och vi inom UE har helt olika agendor.
Husockupanterna är autonoma vänsteraktivster som helt saknar respekt för demokrati samt lag och ordning. Syftet är att skapa debatt, men också att visa makt. Dessa grupper var aktiva unden ESF-mötet i Malmö med stor oreda och skadegörelse i sin framfart och har dessutom satt i system att motverka demokratin genom att störa och hindra oliktänkades rätt att göra sig hörda. (läs SD)
Jag har skrivit mera om detta på min blogg. http://ordtryck.wordpress.com/

Vi som sysslar med UE kan också gå in på "olovlig mark", men i syfte att dokumentera och bevara information till eftervärlden. Vi gör en kulturhistorisk gärning. Innan jag gick med i forumet startade jag Fotoprojekt Malmö just för att dokumentera utbyggnaden av Malmö.

För att öka seriositeten för UE borde det finnas en central organisation som katalogiserar enskilda medlemmars arbete. Det arbete vi gör är viktigt för efterkommande.

Tråkigt tråden tog en politisk och hätsk vändning. Vi får acceptera att även om vi har ett gemensamt intresse finns det olika politiska värderingar. I en demokrati, som jag hoppas vi även har på detta forum, får man ta debatt, men svordomar och påhopp tyder bara på omognad.[/quote]


Ja, du gjorde då rakt inte mycket för att motstå den politiska vändningen.
Ska jag vara uppriktigt så tycker jag inte heller det du talar om liknar UE särskilt mycket alls, men det är ju klart min högst egna uppfattning. Det ända som förmodligen kan sägas säkert är att det du och jag håller på med är väldigt olikt.
David M
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av David M »

I sakjuridiken finns begreppet "res derelictae" vilket innebär att sådant ägaren kastat bort, chipspåsar, cigarettpaket m.m. kan nästa person ta utan att fråga ägaren om lov. För egen del hade jag gärna sett att denna princip omfattade även övergivna hus, sålänge inte ägaren har några planer för området och det inte finns anledning att stänga området så gör sådana ockupanter bara nytta genom att använda vad som annars hade varit död yta. Samma princip som ligger bakom Nederländernas ockupationslagstiftning, där ägaren måste visa att han verkligen tänker och kan genomföra sina planer innan ockupanter får avhysas. Sådan lagstiftning hade direkt gynnat UE:andet ochså då man inte behövt kolla upp ägarförhållandena för en viss fastighet och kontakta dem innan man lägger ut bilderna därifrån på nätet om man kunde gå in och fotografera.


Hade vi inte haft några som tagit övergivna hus i besittning utan att fråga ägaren om lov vetetusan om vi haft disco- och trancemusik, tänk på det....
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Fast visst kan man förstå frustrerad ungdom, man blir erbjuden en etta med kokskåp (vilket inte är människovärdigt) i stadens yttersta periferi, som troligen kostar 2500-3000:-/mån. Sen åker man in till stan och konstaterar att hus som kunde göras beboeliga står tomma. Dessutom vill snorhyvlarna till borgare i kommunstyrelsen riva och bygga nytt, något som skulle vara lönsamt för kommunen inom ett par hundra år om nybygget inte kräver nåt underhåll. Hyr ut sådana hus billigt till folk som får stå för enklare underhåll, målning osv själva. Klart dom ockuperar. Och som det nämndes tidigare: vi kan inte kräva att få ha alla ruiner och allt övergivet bara till vårt eget höga nöje.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""mopedhuligan""]Fast visst kan man förstå frustrerad ungdom, man blir erbjuden en etta med kokskåp (vilket inte är människovärdigt) i stadens yttersta periferi, som troligen kostar 2500-3000:-/mån.[/quote]

I Lund är nog många väldigt glada om de blir erbjudna en 1:a med kokskåp i utkanten av staden och inte behöver pendla till Teckomatorp eller bo hemma till 30-årsåldern... "inte människovärdigt" är väl lite att ta i..?!
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Markkanen
Inlägg: 106
Blev medlem: fre 17 okt 2008, 09:26
Kontakt:

Inlägg av Markkanen »

[quote=""mopedhuligan""]Fast visst kan man förstå frustrerad ungdom, man blir erbjuden en etta med kokskåp (vilket inte är människovärdigt) i stadens yttersta periferi, som troligen kostar 2500-3000:-/mån. Sen åker man in till stan och konstaterar att hus som kunde göras beboeliga står tomma. Dessutom vill snorhyvlarna till borgare i kommunstyrelsen riva och bygga nytt, något som skulle vara lönsamt för kommunen inom ett par hundra år om nybygget inte kräver nåt underhåll. Hyr ut sådana hus billigt till folk som får stå för enklare underhåll, målning osv själva. Klart dom ockuperar. Och som det nämndes tidigare: vi kan inte kräva att få ha alla ruiner och allt övergivet bara till vårt eget höga nöje.[/quote]

Personligen hade jag gärna fått en etta i utkanten >.< Trivs på små platser som ligger lite utanför ^^, Men som du säger, jag tycker också att sådana hus borde hyras ut billigt. Byggs massa nytt hela tiden, men aldrig något billigt som en student eller liknande har råd med.
Senast redigerad av 1 Markkanen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Javisst, om man trivs är allt OK. Själv har jag bott i flera sådana och varit på väg att förlora resterna av mitt förstånd. Jag tycker nog att många lägenheter är helt ovärdiga. Under en period bodde jag på 16kvm i stockholm, det kostade 2567:-/mån, kallades ungdomsboende eller ungdomshotell eller nåt. Detta är tio år sen. Har ingen aning om vad ett sånt rum kostar nu, men djupt deprimerande var det. Fult, kallt, möblerat (övermöblerat) inget förråd el. cykelrum. Dessutom radon, lyhört och en massa mer. Till det priset, bara för att folk inte har nåt val.
Nu har jag 100 primitiva kvm på landet för 2300 och klagar inte längre för egen del, men det finns inte många sådana hus kvar att hyra.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""David M""]

Hade vi inte haft några som tagit övergivna hus i besittning utan att fråga ägaren om lov vetetusan om vi haft disco- och trancemusik, tänk på det....[/quote]

Hehe nu ska vi inte blanda in musiken i det hela ;)
Användarvisningsbild
Helsingborgare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 12 jan 2009, 19:35

Inlägg av Helsingborgare »

I Lund finns det ju iaf en poäng, bostadsbristen är ganska påtaglig även om man är patrask eller inte . Sen att vissa grupper tar sig friheter på andras bekostnad är väl bara att beklaga, men de är som sagt svårt att blunda för problemen i lund .
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""rostmannen""]Renovera La Strada så blir det ju några krypin för ett 10-20 tal studenter.
För så igenspikat det är nu så klassar jag inte La Strada som UE objekt mer. (Se mina bilder)[/quote]

Det kommer nog tyvärr inte att ske, renovering alltså. Det är nog snarare en tidsfråga innan La Strada blir grävskopemat. Nu vet jag inte vem som är fastighetsägare, men Lunds kommun köpte grannfastigheten förra året, en sketen gammal mack för omkring en miljon. Anledningen är att ESS planerar att byggas där...på landets bästa jordbruksmark


I förra veckan revs huset som ockuperades på Norra Fäladen + huset bredvid som var i gott skick ( i alla falla exteriört). Jag var för lat för att ta bilder på rivningen....
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""rostmannen""]Kanske därför det är så extremt bommat då. Lunds kommun vet vad det finns för personer i staden som inte drar sig för att ockupera.
[/quote]

Jo, kommunen har blivit lite mer proaktiv, kort efter ockupationen på Norra Fäladen var de där och bommade igenom ordentligt


[quote=""rostmannen""]
Vad är ESS? Jag såg att det var ett stort komplex mitt över Ericsson. Men det finns ju ett par företag brevid macken du nämnde, ska dom vara kvar eller är det också kommun mark?[/quote]

Jag får korrigera mig lite, det är MAX IV och inte ESS, men för mig är det samma sak...

http://www.esss.se/

(detalj-) planer på gång i Lund

http://www.lund.se/templates/Page2____48481.aspx

Planprogram för ESS, i detta dokument finns det bra kartor mm som förklarar planerna

http://www.lund.se/upload/Stadsbyggnads ... ljplan.pdf

Bredvid macken finns det ett gäng "temporära" moduler som Sony Ericsson har som kontor men det är mer en tillfällig lösning i väntan på ordentligt exploatering.. Ett område med moduler bortforslades i slutet av förra året efter att Sony Ericsson flyttat in i "sitt" nya bygge.
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
Skriv svar