Husockupationer i UE-objekt

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""Helsingborgare""]I Lund finns det ju iaf en poäng, bostadsbristen är ganska påtaglig även om man är patrask eller inte . Sen att vissa grupper tar sig friheter på andras bekostnad är väl bara att beklaga, men de är som sagt svårt att blunda för problemen i lund .[/quote]

Man ser det nog som att man tar sig friheter som man ständigt blir förnekade. Faktum är ju att fullt beboliga hus får stå tomma samtidigt som man själv ska stå bostadslös alternativt dra på sig enorma studieskulder för att kunna betala hyra till ockerpriser.
Skillnaden mellan att på "demokratisk" väg försöka tillförskaffa sig något t ex genom demonstrationer eller att t o m direkt påpeka problem och möjliga lösningar hos kommunen, och att faktiskt ta tag i sitt eget liv och skaffa sig det man behöver (som ändå står oanvänt, "i väntan på beslut"), det är att det senare faktiskt ger resultat. Man gör en aktiv handling för att förbättra sitt och andras liv.


En annan fråga. La Strada har väl inte ockuperats, eller har jag missat det? Var låg huset som ockuperades på norra fäladen?
Senast redigerad av 1 FRH, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Inlägg: 771
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 21:57

Inlägg av Ragnar Svedje »

[quote=""Frohike""]
En annan fråga. La Strada har väl inte ockuperats, eller har jag missat det? Var låg huset som ockuperades på norra fäladen?[/quote]

Nej, LaStrada har inte ockuperats. Ockupationen på Norra Fäladen var väldigt kort och ockupanterna gavs sig därifrån frivilligt då de frös

Här ligger ställena, eftersom LaStrada är ett så pass känt ställe länkar jag till det också, annars är jag lite restriktiv....

[http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z=1&m ... %3C/pts%3E
"övergivna lador och mossa"
Inaktiv skrivbordsutforskare
loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

[quote=""rostmannen""]Kalla mig Idiot, det berör mig inte.

Jag håller fortfarande Inte på med att ockupera andras egendom varken ägd eller övergiven.

Min personliga åsikt som Fd punkare är att jag tycker snorungarna gör fel i att ockupera hus i modern tid.
Ungarna ockuperar hus och säger sig inte ha någon bostad sen när polisen kommer så springer dom omkring och flashar med 6000kr systemkameror och liknande.
Dom har råd med dyr elektronisk utrustning men dom klarar inte av att skaffa bostad som normala medborgare.
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1301671[/quote]

Om du kan kirra ett hus eller en bostadsrätt(det räcker faktiskt med en hyresrätt på gångavstånd(25min)) från centrum i Lund, Stockholm, Malmö eller Göteborg för 6000kr, så ska jag lyssna på dina politiska ideer. Och givetvis vidarförmedla dem till berörda ockupanter.

Är anarkist sedan sent 80-tal och kapitalism och den spekulation som det innebär kanske ger oss trevliga UR objekt, men att det skulle vara bra politik, nejnej.

När det gäller det danska ungdomshuset, så hade de haft kåken i 20 år, den var ett välbesökt och uppskattat kulturställe, men det kunde inte den kristna sekten Fadershuset tåla utan de köpte stället och rev det, de ville alltså inte ens ha huset och de planerar inte att bygga nåt på platsen.
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""loop""]Om du kan kirra ett hus eller en bostadsrätt(det räcker faktiskt med en hyresrätt på gångavstånd(25min)) från centrum i Lund, Stockholm, Malmö eller Göteborg för 6000kr, så ska jag lyssna på dina politiska ideer. Och givetvis vidarförmedla dem till berörda ockupanter.

Är anarkist sedan sent 80-tal och kapitalism och den spekulation som det innebär kanske ger oss trevliga UR objekt, men att det skulle vara bra politik, nejnej.

När det gäller det danska ungdomshuset, så hade de haft kåken i 20 år, den var ett välbesökt och uppskattat kulturställe, men det kunde inte den kristna sekten Fadershuset tåla utan de köpte stället och rev det, de ville alltså inte ens ha huset och de planerar inte att bygga nåt på platsen.[/quote]

Kultur före kristendom borde vara självklart. Får hålla med loop i övrigt också.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

heh...

:rolleyes:
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Nuförtiden får jag pendla vart jag än ska, så var det även i ungdomen. Men då var min önskan att bo centralt. Jag tycker inte det är konstigt om man vill befinna sig i stan som ung. Givetvis blir det en smula irriterande att det är vansinnigt dyrt, och lika klart är att det är irriterande att hus man själv skulle kunna tänka sej att bo i står tomma för att nån annan tycker att standarden är för låg.
Men visst, i kombination med bra kollektivtrafik går det väl att bo en bit iväg. Jag känner inte till hur det funkar i skåne, men säger du att det går bra får jag väl tro dig.
loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

[quote=""rostmannen""]Hyresrätter finns faktiskt och studentboenden, man får ju se till att vara ute i god tid om man nu ska studera i Lund, för jag förutsätter att det är studenter som lider av bostadsbristen.
Sen är faktiskt både buss och tågförbindelser i Skåne utmärkta från i stort sett vilken byhåla som helst här. Men att pendla är väl för mycket begärt va?

Det tar ca 40 minuter mellan tex Helsingborg och Lund med tåg. Är det för mycket att begära eller?

För övrigt bryr jag mig inte om varken Lund eller Köpenhamn.[/quote]

Jag bor på landet, jag måste åka minst 30min för att komma någonstans.

Studenter är ju gräddfilen. Ville jag bo i en storstad skulle jag börja med att skriva in mig på universitet. Vi knegare får nämligen inte ens stå i bostadskö i bla Göteborg. Bodde i Göteborg i 6år sökte bostad och bodde i andra hand(givetvis otillåtet, nåt annat hittade man inte) under 4 av dem.

Ok, så det finns hyresrätter, intressant. Har du nån länk till en etta i nåt storstadsområde? Jag kan nog göra mig en hacka på att förmedla den.

Men du är nog den första jag träffat på som verkar nöjd med bostadspolitiken.
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
Mirage
Inlägg: 363
Blev medlem: tor 16 okt 2008, 20:16

Inlägg av Mirage »

Läser mest "jag bryr mig inte, deras bekymmer" i dina inlägg (och PM)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Husockupationer i UE-objekt

Inlägg av Grishnac »

Jag känner mig lite kluven.

Min vuxna och kanske lite lätt cyniska inställning är att "ja skall du prompt studera halva livet så är det ditt val och då får du nog stå ut med att kanske inte bo mitt på avenyn i en billig hyresetta."
Jag kan inte minnas under min studietid att NÅGON bodde i en central mindre lägenhet som student, bodde man i något centralt så delade man den med ett obscent antal andra studenter och hade ändå en liten yta och inget privatliv.

Men antingen är det så att de studenter som ockuperar hus är en aning för kräsmagade och kanske skulle behöva nöja sig med det som faktiskt finns att tillgå - precis som alla andra bostadsspekulanter i landet. Eller så är det så att det faktiskt är ett problem att det inte finns bostäder till alla - troligtvis är det väl en blandad kompott av dessa två orsaker.
Krasst så får ju jag också anpassa mig till rådande marknad, jag skulle vilja bo i Sundsvall lite närmare centrum, men det har jag helt enkelt inte råd med och så är det med den saken. Då får man bo i Timrå och köra en mil om man skall in till stan, det är liksom inget att välja på.

Vad gäller ungdomens hus i Köpenhamn var det ju en helt bisarr historia, där skulle jag gladeligen tagit på balaklavan och slängt mig upp på palissaderna för att stoppa rivningen. Vansinne.


Vad jag skulle tycka är mer värt att debattera och se över är ju den ekonomiska situation som studenter sitter i. Man är i princip tvungen att plugga på högskola för att få ett jobb i dagsläget och samtidigt måste man jobba extra för att ha råd att ens leva, betala studiemateriel, hyra och ev nöjen. Dessutom skall man plugga för tentor och göra hemuppgifter på kvällarna - när skall extrajobbet pressas in?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""rostmannen""]Hyresrätter finns faktiskt och studentboenden, man får ju se till att vara ute i god tid om man nu ska studera i Lund, för jag förutsätter att det är studenter som lider av bostadsbristen.
Sen är faktiskt både buss och tågförbindelser i Skåne utmärkta från i stort sett vilken byhåla som helst här. Men att pendla är väl för mycket begärt va?

Det tar ca 40 minuter mellan tex Helsingborg och Lund med tåg. Är det för mycket att begära eller?

För övrigt bryr jag mig inte om varken Lund eller Köpenhamn.[/quote]

Jag förstår egentligen inte problemet med att ett hus som har stått tomt i flera år, som ska rivas om tre år (åtminstone ska inte tomten användas förrän då), under tiden används av människor som behöver det. Sen att du anser att de inte behöver det för att de har en dyr kamera, det kan ju också diskuteras. Ska jag nekas löneökning när mina kollegor får det för att jag har en kamera för 6000 kr? Eller ska jag ha högre bensinpris?

Nä, jag tror det är en principsak. Man ska inte röra något som man inte har slitit för. Självklart räcker det inte med att man faktiskt har slitit hårdare än alla snorungar som hade bra betyg, som "hade det i sig" att studera och sedan få ett respektabelt (= välbetalt) arbete. Det räcker inte att man är beredd att faktiskt arbeta för sin egen skull direkt, och faktiskt slita genom bygga upp och renovera och bo i ett hus som ju ska kosta "1,5 miljoner" att göra i ordning. Man måste arbeta med något som kan mätas i pengar, så att man kan få ut pengar. Först då är det okej att byta de pengarna mot t ex en bostad. Om man har tillräckligt vill säga.
Skriv svar