Husockupationer i UE-objekt

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

[quote=""Mirage""]Läser mest "jag bryr mig inte, deras bekymmer" i dina inlägg (och PM)[/quote]

Finns två sorters gamla punkare, detta är den ena, den sort som oftast tar upp sin punkbakgrund.


Sen så hänger ni upp er på studenter, de brukar hitta lösningar, det brukar vara betydligt värre för knegare mellan 18 och 30. Och det som det alltid handlat om för mig är restid. Bodde i Tokholm en vända, 1,5 timmes enkelresa till jobbet(6 bussar och en färja) och oftast lite mer för att komma hem(buss, tunnelbana, pendel, buss). Min arbetsdag var jävligt lång. Nu säger säkerligen nåt smartskaft att man ska hitta ett jobb närmare bostaden(eller bostad närmare jobbet), jo tjena det är ju lätt, men jag sade faktiskt upp mig till slut, det funkade inte. Studenter kan plugga på kollektivtrafiken, nu läste jag böcker också för att få tiden att gå, men man känner ju sig lagom fräsch och vill vistas bland folk efter en dag på en kemisk fabrik(eller rivningsarbetet). Jag är för en återgång till brukssamhällen, där man ser jobbet från fönstret, helst med fabriksvissla så man inte behöver ha nån egen väckarklocka, inrutat, men tidseffektivt.

Jag har också bott i Sundsvall(Nacksta), då bodde jag i ett relativt centralt miljonprogram, men det fanns ju de som låg absurt långt bort från stan som tex Johannedal(1 mil har jag för mig), som då var ren misär, det lyste i kanske 2-3 fönster på kvällarna i hyreshusen, ingen butik och nedgånget som bara den. Men tydligen har de rustat upp det nu.
Senast redigerad av 2 loop, redigerad totalt 0 gång.
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Hyreseländet är evigt. Skokartonger var det normala när man var liten på 60-talet, och det var skokartonger och mattor som gällde när man studerade på 80-talet.
Som jag ser det har bostadspolitiken varit slumpmässig och/eller cynisk ända sedan 1942, och det finns absolut inget hopp om förändring. Det jag skriver nu kan verka cyniskt eller besserwisseraktigt, men är minst av allt menat så:

Lär er hur det dubbla (egentligen tripplerade) prissystemet fungerar, så ökar era möjligheter till vinstlotter drastiskt. Det är dessutom ett effektivare sätt att få någonstans att bo jämfört med en ockupation.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""jornmark""]Hyreseländet är evigt. Skokartonger var det normala när man var liten på 60-talet, och det var skokartonger och mattor som gällde när man studerade på 80-talet.
Som jag ser det har bostadspolitiken varit slumpmässig och/eller cynisk ända sedan 1942, och det finns absolut inget hopp om förändring. Det jag skriver nu kan verka cyniskt eller besserwisseraktigt, men är minst av allt menat så:

Lär er hur det dubbla (egentligen tripplerade) prissystemet fungerar, så ökar era möjligheter till vinstlotter drastiskt. Det är dessutom ett effektivare sätt att få någonstans att bo jämfört med en ockupation.[/quote]

Men ockupationer har ett större symbolvärde än personliga vinstlotter. Man får inte glömma att det är en ganska desperat handling och en protest. En del är säkert där för kicken, men dom flesta behöver en bostad. Det är jobbigt att vara bostadslös, själv har jag provat ca en månad, och tilläggas bör att jag aldrig sov ute och hade ställen att göra av mina få tillhörigheter. Hade en ockupering ägt rum i staden jag befann mej då så hade jag säkert deltagit.
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""mopedhuligan""]Men ockupationer har ett större symbolvärde än personliga vinstlotter. Man får inte glömma att det är en ganska desperat handling och en protest. En del är säkert där för kicken, men dom flesta behöver en bostad. Det är jobbigt att vara bostadslös, själv har jag provat ca en månad, och tilläggas bör att jag aldrig sov ute och hade ställen att göra av mina få tillhörigheter. Hade en ockupering ägt rum i staden jag befann mej då så hade jag säkert deltagit.[/quote]
Yes. You're right.
Användarvisningsbild
Helsingborgare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 12 jan 2009, 19:35

Inlägg av Helsingborgare »

[quote=""Frohike""]Man ser det nog som att man tar sig friheter som man ständigt blir förnekade. Faktum är ju att fullt beboliga hus får stå tomma samtidigt som man själv ska stå bostadslös alternativt dra på sig enorma studieskulder för att kunna betala hyra till ockerpriser.
Skillnaden mellan att på "demokratisk" väg försöka tillförskaffa sig något t ex genom demonstrationer eller att t o m direkt påpeka problem och möjliga lösningar hos kommunen, och att faktiskt ta tag i sitt eget liv och skaffa sig det man behöver (som ändå står oanvänt, "i väntan på beslut"), det är att det senare faktiskt ger resultat. Man gör en aktiv handling för att förbättra sitt och andras liv.


En annan fråga. La Strada har väl inte ockuperats, eller har jag missat det? Var låg huset som ockuperades på norra fäladen?[/quote]

Jo, att hus som är beboliga står tomma pga att kommunen inte får tummarna ur röven är helt idiotiskt, men varför inte ockupera kommunfullmäktige eller något sådant ? Kanske någon S-politikers garage? Hade säkert gett bättre respons :D
Användarvisningsbild
FRH
Inlägg: 430
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 17:09
Kontakt:

Inlägg av FRH »

[quote=""Helsingborgare""]Jo, att hus som är beboliga står tomma pga att kommunen inte får tummarna ur röven är helt idiotiskt, men varför inte ockupera kommunfullmäktige eller något sådant ? Kanske någon S-politikers garage? Hade säkert gett bättre respons :D [/quote]

Gjordes flera gånger under ungdomshusets hårda tider. Har även skett i sverige.
Tyvärr tas väldigt få aktioner från detta hållet seriöst, och man ser aldrig helheten. Det ses mest som revolterande ungdomar som nog snart växer upp. Och media är inte sena att rapportera på gamla sedvanliga sätt.
Skriv svar