Åhus

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Slim Krim
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 13:01

Inlägg av Slim Krim »

[quote=""Saddam""]Revs inte det som fanns kvar nu innan vintern? :confused: [/quote]

Nope, Lagunan och Folkets Hus är kvar. Samt utedansbanan. Men det är allt. Jag ångrar som fan att jag inte var där precis efter det gick i konkurs och stängdes. :( Men men, inget att göra åt det nu. Det finns mycket att göra a det som finns kvar där nu. Jag har kommit på väldigt bra grejer att göra.

Bruce: Tack för tipset! Jag har hört talas om honom, så honom måste jag kontakta snarast. Min granne har jobbat i Parken hela sitt liv, så en intervju med honom känns rätt så given. :)
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Det var som fan att inte allt är borta. Får se om man har vägarna förbi Åhus...
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Slim Krim
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 13:01

Inlägg av Slim Krim »

De får inte riva Lagunan och utedansbanan om jag förstått det rätt. Kan väl vara K-märkt eller nåt. Ska forska lite i det.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Bild
Var där och kikade idag. Lagunan, entrén, dansbanan och lite annat smått står kvar. Allt är i ett ganska bedrövligt skick.
Inget plank/stängsel kvar på framsidan så det är bara att gå rakt in...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Kairo
Inlägg: 115
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:49
Kontakt:

Inlägg av Kairo »

På tal om Åhus: missa inte kråkslotten längs Lotsgatan. Tre stycken riktiga praktexemplar. Jag är osäker på hur tomma de är, men åtminstone två av dem ser rejält övergivna och risiga ut.
bruce
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 25 nov 2008, 14:51
Kontakt:

Inlägg av bruce »

Jag tror jag vet vilka du menar....

Det första som ligger närmast centrum som är det minsta av dom används som någon typ av boende för socialfall eller liknande. Det andra huset som är ganska pampigt ägs av någon kille som vad jag har hört satt på kåken ett tag. Sist jag var utanför så stor hans mercedes kvar i den öppna carporten och helt otroligt så var den fortfarande orörd trots att den har stått där i åratal...

Tredje kåken köptes av en man som heter Abbas som startade risfabriken i Åhus hamn (som numera är nerlagd) dit han flyttade med sin familj. Jag var och hälsade på honom precis när han flyttat dit och kåken var helt ok inuti då även om den var allmänt sliten. Han flyttade ut för några år sedan och köpte ett annat hus i Åhus. Någon flyttade in efter honom men verkade bara bo där en kort tid. Efter det vet jag inte vad som hände.

Jag tror att Åhus hamn har köpt upp en hel del av husen/tomterna längs med lotsgatan och det är kanske inte omöjligt att även detta hus nu ägs av hamnen...?

[quote=""Kairo""]På tal om Åhus: missa inte kråkslotten längs Lotsgatan. Tre stycken riktiga praktexemplar. Jag är osäker på hur tomma de är, men åtminstone två av dem ser rejält övergivna och risiga ut.[/quote]
Slim Krim
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 13:01

Inlägg av Slim Krim »

Tack för infon om husen bruce! Jag har länge funderat kring de husen och bestämt mig för att i alla fall det stora måste vara tomt. Den där mercan har stått där ett par år minst i alla fall. Kommer ihåg att jag såg den på exakt samma sätt 2009 eller 10. Jag går förbi där rätt så ofta och där ser alltid likadant ut. Som du säger så har säkert hamnen köpt upp en del av kåkarna. Så hände ju med husen som låg längs med gatan förr. Har fått höra från min far att där låg en mängd stora, eleganta kåkar där förr, men som köptes upp och revs. Tråkigt.
Användarvisningsbild
Kairo
Inlägg: 115
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:49
Kontakt:

Inlägg av Kairo »

Ja, Lotsgatan kan ju inte vara särskilt rolig att bo på med tanke på hur tätt med långtradare som rullar förbi där, och med tanke på att utsikten är ett par matiga silos. Jag har också för mig att jag hört något om att hamnen köpt upp husen. Så två av dem står alltså tomma då? Coolt. Det är riktigt praktfulla hus. I bra skick och på rätt läge hade de varit värda många, många miljoner.
bruce
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 25 nov 2008, 14:51
Kontakt:

Inlägg av bruce »

Fick idag veta att huset längst ut mot hamnen är köpt av en person som tänkt totalrenovera detta...känns som det blir en myyycket dyr historia med tanke på skicket på huset :/

Var utanför andra huset också och Mercan står fortfarande orörd i carporten. Tomten är väldigt liten och grannhusen ligger nära men jag tänkte att jag ändå ska ta ett varv dit och kolla närmare en dag. Ska också kolla upp om någon vet om det är mr. Bad Guy som fortfarande äger det och om han sitter kvar i finkan eller kan rulla in på uppfarten en dag när man är där och fotograferar...

[quote=""Kairo""]Ja, Lotsgatan kan ju inte vara särskilt rolig att bo på med tanke på hur tätt med långtradare som rullar förbi där, och med tanke på att utsikten är ett par matiga silos. Jag har också för mig att jag hört något om att hamnen köpt upp husen. Så två av dem står alltså tomma då? Coolt. Det är riktigt praktfulla hus. I bra skick och på rätt läge hade de varit värda många, många miljoner.[/quote]
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""bruce""]Fick idag veta att huset längst ut mot hamnen är köpt av en person som tänkt totalrenovera detta...känns som det blir en myyycket dyr historia med tanke på skicket på huset :/[/quote]
Menar du huset längst ner på vänster sida precis innan vägen svänger? Där har ju försvaret övat "strid i bebyggelse", de skulle inta hamnen.
Hylsor ligger kvar i köket om jag minns rätt...

Här är några bilder till från Åhusparken: [LÄNK]
Missade att lägga upp en exteriör bild på dansbanan(ja, den står kvar).
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar