Åhus

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Slim Krim""]Känns tråkigt detta. En epok som går i graven. Men så är det ju, folkparkerna är ett minne blott.[/quote]

Ja det är tråkigt, läste om det hela igår. Snackade med morsan om det hela, hon nämnde att vi varit där när jag var liten. Har inga minnen av den resan men då var tivolit i full gång med karuseller och folk överallt. Måste varit i början av 90-talet.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
ironfist
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 08 apr 2012, 11:33

Sv: Åhus

Inlägg av ironfist »

Är själv född och uppvuxen i Bromölla på 80-talet. Vi var i Åhus-parken ofta.
Både för att åka och allt sånt, sen skulle morsan till Maria Magdalena-marknaden varje år.
Sen skaffade vi husvagn och då blev det husvagnsträff där varje höst också..
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

Himla tur att man besökte stället i våras (tack diktatorn!) lyckades till och med ta mig in i byggnaden å fixa lite interiörsbilder. Dyker opp ett galleri längre fram.
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Farmor bodde på piggagatan, precis i närheten så jag är mer eller mindre uppväxt i parken. Den fantastiska lekplatsen var kostnadsfri så där tog man gärna en tur. Bergbanan var också minnesvärd då man kunde så att säga åka i fatt ekipaget framför om man hade bra vikt i vagnen! Blir alldeles nostalgisk när man tänker på det...!
bruce
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 25 nov 2008, 14:51
Kontakt:

Inlägg av bruce »

Var förbi och tog några bilder till i Åhusparken igår - nu river dom allt så hade ni tänkt fotografera så är det bråttom!

http://www.pixbox.se/alb_show_id1240113_page0.html
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

Åhusparken=det glada 60-talet=snyft :-( .
psynoise
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 02 feb 2012, 16:05

Inlägg av psynoise »

Hej.

Tråkigt med Åhusparken, var där själv så sent som för ca 8 år sedan både på Laguna och Piraten. Kändes som marknaderna var det ända som höll liv i parken tillslut. På 90-talet var det de sista stora konserterna. Minns själv hur jag och några kompisar som mindreåriga klättrade upp på staketet för att försöka kika på Systrana Graf byta bikinis på scen :) . Musiken med rätt vind kunde höras ända ner till Siabområde i Äspet.

Kantarellen påminner också om hur Åhus har varit stor partystad på 80-talet och tidigare. I hamnen fanns också en nattklubb som jag knappt kommer ihåg. Denna revs tidigt 90-tal tror jag i samband med att Spritan byggdes ut. Kommer inte på namnet men Centric eller Centrix kanske det var.


Tänkte tipsa om lite fler objekt då jag sjäv är uppvuxen i Åhus. Dock var det många år sedan jag flyttade. Men det gamla varvet vars ägare tyvärr dog hastigt förra året borde stå kvar. Varvet ligger eller låg beläget efter segelsälskapets gamla lokaler på Äspet sidan. Alla maskiner drevs via remmar från en gemensam axel i taket. Varvet användes endast i privatregi/hobby av den nu bortgånga ägaren. Hans farfar byggde upp verksamheten och ryktena jag ficka höra som liten var att hela fabriken höll på att rasa vid bygget.

I samma område kanske segelsällskapet har kvar klubbhuset som stått övergivit under många år tidigare. Ytterligare hade militären några gångar under marken mellan ett par bunkrar. Därfans också ett flygspaningstorn som kanske står kvar.
Senast redigerad av 2 psynoise, redigerad totalt 0 gång.
Slim Krim
Inlägg: 50
Blev medlem: ons 28 okt 2009, 13:01

Inlägg av Slim Krim »

Jag har varit och filmat där hela morgonen idag. Tog lite tid att få tummen ur. :( Men men, det blev en del riktigt bra sekvenser när de plockar ner Folkets Hus. Gör lite ont i mig att se när de river ett så gammalt och klassiskt hus, men när man väl filmar så tänker man inte på sånt. Ska fortsätta filma där tills de är färdiga med rivningen. Vilket väl är vecka 30 om jag inte kommer ihåg fel?

Ska bli spännande att se vad de gör med parken när alla byggnader är borta. Några hus blir det ju tydligen inte, så vad blir det i stället? Jag har hört att de ska anlägga en park där. Låter väl ok. Känns bra att kunna dokumentera Parkens sista dagar. Får se vad jag använder det till.
bruce
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 25 nov 2008, 14:51
Kontakt:

Inlägg av bruce »

Har pratat med både Åhus Hamn och Kristianstads Komun och både lotsgatan 40 och 42 ägs idag av komunen. Det finns inga planer på någon restaurering utan det ser ut som om husen kommer att rivas - verkade dock inte vara någon tidsplanering på detta. Lotsgatan 40 är idag uthyrt men lotsgatan 42 står tomt och det var helt ok från kristianstads komun att man gick in och fotograferade.

Av spåren att döma i huset har detta också varit uthyrt och det senast 2006. Ingenting verkar rört i större delen av huset sedan dess och det är fortfarande ett mysterium för mig att ingen gjort någon åverkan. Nu har där dock varit ett inbrott för några veckor sedan då en fönsterruta slagits in och genast har en del klotter och förstörelse börjat...

Inget jättespännande hus att besöka men man har gått förbi så många gånger så det var kul att komma in och kolla...och mercan står fortfarande orörd ;) Badrummet på ovanvåningen är ganska fett också med tanke på att det lär vara byggt på 80talet, kostade nog en del då, men mannen som bodde här med sin familj hade det väldigt gott ställt tack vare ytterst tvivelaktiga affärer med bad guys i Polen - det resulterade ju också i att han åkte in och numera bor i Spanien med familjen....

Google-galleri:
https://plus.google.com/photos/10770674 ... 2437399329
Användarvisningsbild
Kairo
Inlägg: 115
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:49
Kontakt:

Re: Åhus

Inlägg av Kairo »

Lite uppdatering så här fem år senare kan väl vara på plats.

I Åhusparken har dansrotundan rustats upp av ett gäng entusiaster och med bidrag från både kommunen och privatpersoner. Det har varit en hel del aktiviteter där i sommar. Loppis, dans osv. I parken har det nu till sist även byggts lägenheter. Sex hus på tre våningar vardera är det väl, om jag räknar rätt. https://www.hsb.se/skane/om-boende/vara ... husparken/

Av husen i hamnen så har åtminstone två köpts upp och håller på att renoveras. Ska användas till diverse verksamheter. http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6411046

Tomten på Trastvägen är väl, om jag tänker på rätt tomt, bebyggt av radhus. http://www.kristianstadsbladet.se/krist ... ahus-rivs/
Skriv svar