Motorvägsbygget Sölve–Stensnäs, E22

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Motorvägsbygget Sölve–Stensnäs, E22

Inlägg av Saddam »

Vet inte om detta riktigt kan räknas som UE men just nu tas de första stegen i byggandet av den nya fyrfiliga biten av E22:an som kan beskrivas som "Förbifart Pukavik". Man kommer helt enkelt att inte behöva köra igenom Pukavik, Norje eller Ysane i framtiden -med allt vad det innebär: inga rondeller, inga plankorsningar, inga fartkameror o.s.v...

Detta innebär också att 8 fastigheter kommer att rivas. Arbetet har påbörjats och vissa hus har redan nu fått fönstren nedplockade. Det är inte bara vanliga bostadshus som försvinner utan även jordbruksfastigheter. Den gamla möbelaffären på Ysanevägen 169 ser också ut att ryka, hamnar för nära den planerade dragningen. Nu sist var det Takman AB som huserade där, det var nog ett tag sedan det var en möbelaffär(kommer inte ihåg hur länge sedan det är). Ska själv ut en sväng snart och se om några utav husen är värda att fotodokumentera innan de rivs...

[Direktlänk till översiktskarta] (PDF-fil)

[Trafikverket - E22 Sölve–Stensnäs, ny motorväg]
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Några av gårdarna/husen som kommer att försvinna:
Ysanevägen 53-9
Ysanevägen 105-10
Ysanevägen 115
Gustavstorpsvägen 651
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Saddam""]Vet inte om detta riktigt kan räknas som UE men just nu tas de första stegen i byggandet av den nya fyrfiliga biten av E22:an som kan beskrivas som "Förbifart Pukavik". Man kommer helt enkelt att inte behöva köra igenom Pukavik, Norje eller Ysane i framtiden -med allt vad det innebär: inga rondeller, inga plankorsningar, inga fartkameror o.s.v........[/quote]

Är det inte på den gamla sträckningen det är så fö.....t med hastighets-
ändringar?
Jag vill minnas det är 8-10 st bara på några km.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""jpkrax""]
Jag vill minnas det är 8-10 st bara på några km.[/quote]
Nej, så många är de inte! Bara 4 kameror här i Sölvesborgs län(2 i bägge riktningarna), övriga hittar du i Ronneby- och Karlskrona kommun.

Uppdatering:
Huset på Gustavstorpsvägen 651 har försvunnit. Revs troligtvis redan dagarna efter mitt förra inlägg här ovan. Ysanevägen 53-9 är orört än så länge, får stå kvar? Samma sak med "möbelaffären" på Ysanevägen 169, man gräver precis instill byggnaderna, kanske hamnar den bara väldigt nära vägen... På hemnet.se hittar man några hus som kommer att hamna ganska "fel" enligt mig, förstår att nuvarande ägare försöker bli av med dem så fort som möjligt.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Saddam""]Nej, så många är de inte! Bara 4 kameror här i Sölvesborgs län(2 i bägge riktningarna), övriga hittar du i Ronneby- och Karlskrona kommun.

......[/quote]

Ah, jag blandade ihop det som vanligt.. :p
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Uppdatering:
Ysanevägen 115 är borta och Ysanevägen 105-10 ser i dagsläget ut såhär...
Man har börjat och plocka ner längorna, bara "skeletten" står kvar.
Bild
[Länk till albumet]
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Runekebab
Inlägg: 28
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 15:40

Inlägg av Runekebab »

Där körde jag förbi i lördags, ganska många hus och lador som dom plockar ner. är inte det lite ovanligt och plocka ner så många hus?
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Runekebab""]är inte det lite ovanligt och plocka ner så många hus?[/quote]
Näe, det finns vägbyggen där betydligt fler hus plockats ner eller rivits på konventionell väg. Vägbyggen som är viktiga för regionen/landet går alltid före privatpersoner och deras vilja, så är det...

Ysanevägen 105-10(se mitt förra inlägg) verkar ha bebotts av polska gästarbetare sist. Jag är ingen expert på europeiska språk men det lilla jag kunde tyda av klottret på väggarna och matförpackningarna som låg kvar var det utan tvekan polska. Förfallet har börjat lååångt innan huset övergavs. Gissar på att någon jordbrukare i närheten köpt upp hela fastigheten med mark och allt för att få mer mark att odla på och då fått gården "på köpet". Redan då har underhållet hamnat på efterkälken skulle jag tro...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Zeahawk
Inlägg: 440
Blev medlem: fre 17 jun 2011, 17:10

Inlägg av Zeahawk »

[quote=""Saddam""]Näe, det finns vägbyggen där betydligt fler hus plockats ner eller rivits på konventionell väg. Vägbyggen som är viktiga för regionen/landet går alltid före privatpersoner och deras vilja, så är det...

Ysanevägen 105-10(se mitt förra inlägg) verkar ha bebotts av polska gästarbetare sist. Jag är ingen expert på europeiska språk men det lilla jag kunde tyda av klottret på väggarna och matförpackningarna som låg kvar var det utan tvekan polska. Förfallet har börjat lååångt innan huset övergavs. Gissar på att någon jordbrukare i närheten köpt upp hela fastigheten med mark och allt för att få mer mark att odla på och då fått gården "på köpet". Redan då har underhållet hamnat på efterkälken skulle jag tro...[/quote]

I just fallet med detta huset så ligger nog annat bakom att huset stått tomt. Pratade med ägaren innan en gång, som bor på en större gård mitt i gamla Vesnan. Det är hans barndomsgård, men han ville inte säga varför den stått och förfallit. Hans föräldrar bor på gården snett över vägen, så det verkar mer vara så att man har byggt nytt och sen inte orkat bry sig om det gamla huset. Man kan ju tycka att man kunde hyrt ut det eller nått!? Oavsett, fanns en mängd gammal tysk litteratur (20-30-tal) i huset när jag var där första gången, men det var borta tillsammans med en massa kartor och annat som låg på vinden när jag var där andra gången. Stället har nog även bebotts av de beryktade asfaltläggarna från ön i Atlanten, då en av deras bilar står "dumpad" på gården med punktering och sönderslagna rutor.
"Besvikelsen som uppstår när man hittar ett ruckel med klippt gräsmatta..."
ue.webucation.se
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Zeahawk""]Stället har nog även bebotts av de beryktade asfaltläggarna från ön i Atlanten, då en av deras bilar står "dumpad" på gården med punktering och sönderslagna rutor.[/quote]

Ford Transiten?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Skriv svar