"Villa Wasa"-nog det största privata UE jag sett

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""insern""]Klart spännande stad/land som du besöker! Med tanke på landets historia, så blev ju privat ägande plötsligt "fel", så det kan nog stämma som du skriver att även detta privatpalats byggts om för kollektivets bästa...[/quote]

Så är det nog men de fyra ombyggnationerna skall ha skett runt 1930 dsv innan omflyttningarna började. Att man byggde ett sjukhus där 1905 tror jag inte. Som att bygga ett sjukhus i Djursholm. Det tror jag ingen granne var road av. Man ville ju bort från dålig luft och ohälsa

Min okvalificerade gissning blir att det omvandlades till pensionat/hotell/semesterhem för organisation på 30-talet för att sedan bli sjukhus under kommunismen.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Går säkert Googla på om man lägger manken till, vet ortnamn osv, Baltikum har en lång histora av "kurorter" och "Sanatorier", redan från början av 1900-talet, fram till 2:a världskriget.

Och under Sovjettiden efter 1945 hade Sovjetmakten väldigt många "rekreationsanläggningar" i Baltikum, främst för militären, samt även "Sanatorier" av gammalt snitt, både i äldre anläggningar/byggnader, och även nybyggda anläggningar (på tex 1970-talet).

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Benkar har säkert rätt i sin analys. Tyvärr verkar inte googling hjälpa så mkt. Har mailat fotografen av dessa bilder och hoppas på mer info. Kommer nog att ta mig ut hit vid nästa besök. Fanns mkt mer övergivet i området. Hann bara snabbkolla

Notera den ûberläckra taklanterninen eller snarare tornrum! Här har man kunnat sitta "ute" vid alla väderlekar genom att taket är av glas och ha utsikt över havviken.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Elagabalus""]Benkar har säkert rätt i sin analys. Tyvärr verkar inte googling hjälpa så mkt. Har mailat fotografen av dessa bilder och hoppas på mer info. Kommer nog att ta mig ut hit vid nästa besök. Fanns mkt mer övergivet i området. Hann bara snabbkolla

Notera den ûberläckra taklanterninen eller snarare tornrum! Här har man kunnat sitta "ute" vid alla väderlekar genom att taket är av glas och ha utsikt över havviken.[/quote]

I second that, som di säger på andra sidan diket. mr B är duktig på såna analyser.
Jag har en kontakt som kommer från regionen, ska se vad hon kan få fram.
JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Skriv svar