Grängesberg

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Murrew""]Tjenare allihopa!
Vi tänkte åka till Grängesberg i helgen och jag undrar hur det ser it där idag, bor det fortfarande mäniskor i vissa delar staden elr är Grängesberg helt tomt och de övergivna byggnader man har sett på bild står de fortfarande kvar? Sen har jag en till fråga, finns det andra orter i Sverige som är helt övergivna?
Tacksam för svar
-Martin[/quote]

Grängesberg är helt tömt på folk nu efter midsommar, alla dom ca 3.500 personer som bodde där i början av juni 2009 har nu flyttat till annan ort och rykten säger att dom t.o.m tog med sig Shell-macken och en del andra byggnader, och efter det jämnade allt annat med marken, inklusive bryggeriet :(

/B
Murrew
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 22 jun 2009, 15:56

Inlägg av Murrew »

Hoppas du skojjar med mig?! Vilken osis i sånna fall hade jätte gärna velat åka dit. Finns det någon ort som står tom och övergiven någon annanstans i Sverige?
Användarvisningsbild
dellamorte
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 19:01

Inlägg av dellamorte »

[quote=""Murrew""]Hoppas du skojjar med mig?! Vilken osis i sånna fall hade jätte gärna velat åka dit[/quote]

haha, humor på hög nivå!
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Murrew""]Hoppas du skojjar med mig?! Vilken osis i sånna fall hade jätte gärna velat åka dit. Finns det någon ort som står tom och övergiven någon annanstans i Sverige?[/quote]

Tyvärr inget skämtande, Grängesbergs befolkning har "dragit från byn" nu efter midsommar, hört det från säker källa (har en svåger som bor utanför Ludvika som känner en snubbe som bor i Kopparberg, som har en polare som var förbi Grängesberg igår)

Men ett rykte säger att man lyckades rädda undan 10 pallar starköl från bryggeriet och att man gömde alla dessa pallar öl i ett gigantiskt bergrum i stadens utkant. FAKTA!

Utöver det så finns det många tomma mindre orter i Sverige som är riktigt "döda", men vill inte peka ut någon särskild ort :(

/B
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""benkar""]Tyvärr inget skämtande, Grängesbergs befolkning har "dragit från byn" nu efter midsommar, hört det från säker källa (har en svåger som bor utanför Ludvika som känner en snubbe som bor i Kopparberg, som har en polare som var förbi Grängesberg igår)

Men ett rykte säger att man lyckades rädda undan 10 pallar starköl från bryggeriet och att man gömde alla dessa pallar öl i ett gigantiskt bergrum i stadens utkant. FAKTA!

Utöver det så finns det många tomma mindre orter i Sverige som är riktigt "döda", men vill inte peka ut någon särskild ort :(

/B[/quote]


Finns bara 8,5 pallar öl kvar nu. Shit vilken rolig skattjakt det där var.
Ska kolla om jag kan få tag på en större bil och åka och hämta mer. Blir bra med öl nu när solen kommer!
Trodde inte att en så pass stor stad kunde vara helt öde, helt fantastisk känsla att glida omkring i spökstaden så där.

När det ändå är på tapeten, Shellmacken låg den där vid resterna av en OK-mack? Finns en tomt precis söder om det som var en OK som skulle kunna varit en mack. Finns rester av cisterner osv.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""bunkrologen""]Finns bara 8,5 pallar öl kvar nu. Shit vilken rolig skattjakt det där var.
Ska kolla om jag kan få tag på en större bil och åka och hämta mer. Blir bra med öl nu när solen kommer!
Trodde inte att en så pass stor stad kunde vara helt öde, helt fantastisk känsla att glida omkring i spökstaden så där.

När det ändå är på tapeten, Shellmacken låg den där vid resterna av en OK-mack? Finns en tomt precis söder om det som var en OK som skulle kunna varit en mack. Finns rester av cisterner osv.[/quote]

Låg/ligger (??) en OK/Q8-mack vid sidan av Shell, såg det hela i helgen, om björkarna vid pumparna på Shell i Grängesberg vid midsommar var autentiska,eller bara en midsommarutsmyckning, vet jag tyärr inte :o

Vad det gäller ölen, jäkligt dumt röra/dra i dom! :mad: Bättre att Ronny, Ragge, och Anna, får ha koll på dom gobitarna... ;)

/B
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Grängesberg

Inlägg av Grishnac »

Ni är inte friska på en fläck.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Reverend Raw
Inlägg: 191
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 22:49

Inlägg av Reverend Raw »

Det är ju enda stället jag besökt som har kölapp på mataffären. Med tanke på att det är en affär byggd för att rymma 3 kunder åt gången blev det ju bizarrt då jag förstod hur det fungerade.
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Sv: Grängesberg

Inlägg av rhdf »

vadå utan förvarning, det var ju väntat, vi hittade bottenpluggen på "ön" redan 1996 ;)
Skriv svar