Grängesberg

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Jag behöver nog inte säga mer än att "de ballar ur": http://www.youtube.com/watch?v=GQFqrOEu3Rc
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
NoLifeLost
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 23:01

Inlägg av NoLifeLost »

kan bara bekrefta.. allt är borta nu, även ölen..
vi i utkanten hade fördelen att avvakta tills nytt boende kunde hittas, de "nere på byn" fick sticka omgående...
har själv inte hittat nytt boende ännu så jag kan i skrivande stund inte uppdatera ort under min profil men det kommer
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""Murrew""]Finns det någon ort som står tom och övergiven någon annanstans i Sverige?[/quote]

Friskt mod, pågar!
Det finns ödehus lite var stans. Mitt inne i Stockholm står ett JÄTTEHUS med flera hundra tomma rum. Det bor något äldre par där men de är ute och reser rätt mycket så det står tomt för det mesta. Tjänstefolket kanske går att muta. Det ligger mellan Gamla stan och Norrbro. :D
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Aseabarn""]Friskt mod, pågar!
Det finns ödehus lite var stans. Mitt inne i Stockholm står ett JÄTTEHUS med flera hundra tomma rum. Det bor något äldre par där men de är ute och reser rätt mycket så det står tomt för det mesta. Tjänstefolket kanske går att muta. Det ligger mellan Gamla stan och Norrbro. :D [/quote]

Finns även några mer eller mindre övergivna hus när man har kommit över tappströmsbron på väg ut mot ekerö. Sist jag var där så stod det tomt.
Om någon är intresserad så kan jag se om det går att lägga upp någon bild.
Fiskefar
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 11:21

Inlägg av Fiskefar »

Har nu varit in i en del riktigt spännande områden kring Grängesberg. Det började med att vi fick något infall för ett par veckor sedan och packade väskorna drog den inte alltför korta biten.
Fiskefar
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 28 jul 2010, 11:21

Inlägg av Fiskefar »

Har varit en del i Grängesberg den sista tiden. Dels har man självfallet kikat in på de olika lägenhetsområdena som finns. Påfallande fräscha lägenheter emellanåt, i synnerhet på Öraberget. Känns väldigt skumt att springa omkring därinne.

HSB-huset var däremot lite mer tilltyglat och vandalisering taget till en ny nivå. Vilket inte gjorde den till fullt lika intressant.

I övrigt så tog vi oss faktiskt in i en av de alla gruvbyggnaderna vilket var oerhört fränt men även otroligt läskigt. På de nedre våningarna fanns alla maskiner och apparater kvar. Vissa med olika knappar lysandes. Det kändes verkligen som att vara någonstans där men egentligen inte alls borde vara. Sen var det ju inte alldeles lätt att komma in.

Förövrigt, vad finns det att säga om de olika personalbostäderna som står uppradade? Dem har verkligen gjort ett ambitiöst jobb med att försegla dem. Någon som vet varför? Kan det vara helt orört inne där?

Tyvärr har jag dåligt med bilder från dessa ställena. Men ska se om jag kan ordna fram ett fåtal.
mercedes
Inlägg: 4
Blev medlem: lör 01 jan 2011, 02:19

Inlägg av mercedes »

[quote=""Fiskefar""]Har varit en del i Grängesberg den sista tiden. Dels har man självfallet kikat in på de olika lägenhetsområdena som finns. Påfallande fräscha lägenheter emellanåt, i synnerhet på Öraberget. Känns väldigt skumt att springa omkring därinne.

HSB-huset var däremot lite mer tilltyglat och vandalisering taget till en ny nivå. Vilket inte gjorde den till fullt lika intressant.

I övrigt så tog vi oss faktiskt in i en av de alla gruvbyggnaderna vilket var oerhört fränt men även otroligt läskigt. På de nedre våningarna fanns alla maskiner och apparater kvar. Vissa med olika knappar lysandes. Det kändes verkligen som att vara någonstans där men egentligen inte alls borde vara. Sen var det ju inte alldeles lätt att komma in.

Förövrigt, vad finns det att säga om de olika personalbostäderna som står uppradade? Dem har verkligen gjort ett ambitiöst jobb med att försegla dem. Någon som vet varför? Kan det vara helt orört inne där?

Tyvärr har jag dåligt med bilder från dessa ställena. Men ska se om jag kan ordna fram ett fåtal.[/quote]
Jo, arbetarbostäderna skall tydligen vara mer eller mindre orörda. :)
Ett av husen är/var museum ju, fast de visste du säkert redan.. Men dom andra står förseglade och nästintill eller helt orörda. Har även hört/läst att det skall kosta runt 1miljon per kåk att renovera dom.. :(
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""mercedes""]Jo, arbetarbostäderna skall tydligen vara mer eller mindre orörda. :)
Ett av husen är/var museum ju, fast de visste du säkert redan.. Men dom andra står förseglade och nästintill eller helt orörda. Har även hört/läst att det skall kosta runt 1miljon per kåk att renovera dom.. :( [/quote]


Det finns två längor med arbetarbostäder. Dels det välkända Källfallet med sina igenspikade hus. Dels den mindre kända, Stora Hagen på Stora Hagvägen, med hus som ser likadana ut som i Källfallet, men dessa är bebodda. Här ligger även museet.
http://www.w.lst.se/template/NewsPage.aspx?id=2490
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

http://www.pixbox.se/alb_show_id1244820_page0.html Lite bilder från en tragisk plats, där en gång optimismen flödade...............
Skriv svar