Grängesberg

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Grängesberg

Inlägg av jornmark »

Kolla bilderna. På 3an syns fördelarstationen också.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=18068

Tack till JE för tipset.
Användarvisningsbild
dellamorte
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 07 okt 2008, 19:01

Inlägg av dellamorte »

ah, trevligt! vad bra att det var märkt vad det var för något dessutom :) och äntligen fick jag veta vart sjukstugan låg som min mamma alltid pratar om - och föddes i..
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Fantastiskt att se dessa tidsdockument. Det ä ett helt annat samhälle än det vi känner idag.
Otroligt svårt att föreställa sig hur det såg ut och kändes att vara där trotts att det inte var så längesedan.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

Kan väl bidra med en bild där omformarstationen, vattencisternen och även Cassels badhus kan skymtas :) :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Så det är vattencisternen som står kvar lite bortanför fördelarstationen? Har alltid funderat över dess funktion.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Amanite
Inlägg: 871
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 07:13
Kontakt:

Inlägg av Amanite »

[quote=""kristofer""]Så det är vattencisternen som står kvar lite bortanför fördelarstationen? Har alltid funderat över dess funktion.[/quote]

Du syftar säkerligen på "dormen", den stora cementbasäng som ligger precis brevid omformarstationen och där förkastningssprickan går rakt igenom/under.
Det var någon sorts sedimenteringsdamm för slam har jag för mig.


[quote=""CB Milton""]Hur ligger skärningen till idag från omformarstationen sett? Jag har sett på bilder att skärningen kommer allt närmare.
[/quote]

Skärningen går i dagsläget bara ett tiotal meter väster om omformarstationen, den följer sedan norrut genom gamla verkstaden vidare mot Carl Johans gruvstuga där den också går förbi ett tiotal meter väster om.
Vad gäller söderut så går den ju igenom det tvärdelade huset dom flesta känner till vidare neråt rakt igenom Müllers maskinhus.
the watchman
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
Kontakt:

Inlägg av the watchman »

Lite fler bilder från den gamla tiden i Gränges

http://hem.passagen.se/jweb/grangesberg.html
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""kristofer""]Så det är vattencisternen som står kvar lite bortanför fördelarstationen? Har alltid funderat över dess funktion.[/quote]

Vattencisternen står hitom fördelarstationen på bilden. Det är det runda tornet som står alldeles på kanten till skärningen i dag. Enligt museet i Grängesberg användes vattnet till badhuset.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Skriv svar