Småländska eskapader.

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Uppåner
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 17:05

Småländska eskapader.

Inlägg av Uppåner »

Jag var nyligen på besök hos min kära mor som bor i en småländsk avfolkningsbygd. Där hade jag turen att träffa en ny vän som visade mig ett gäng hus i olika stadier av förfall. (Tack tack snälla du!)
Bilderna från denna afton är väl allt annat än tjusiga och välkomponerade, men eftersom jag inte har sett objekten i något annat galleri väljer jag att lägga upp en del av dem ändå.
Till skott:

Hus nr 1
Eller tja, här fanns egentligen endast grunden till bostadshuset kvar. Detta verkar ha varit någon form av ekonomibyggnad som senare kan ha använts som jaktstuga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 Uppåner, redigerad totalt 0 gånger.
Uppåner
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 17:05

Inlägg av Uppåner »

Myrstacken som syns på bild nr 2 ovan är betydligt större på insidan av huset. Här har de fått arbeta ostört lääääänge. Inomhus fanns även eldstad,fåtölj, fotpall, trätofflor, tomma hylsor samt ett mindre berg med snusdosor.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 2 Uppåner, redigerad totalt 0 gång.
Uppåner
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 17:05

Inlägg av Uppåner »

Hus nr 2.

Vidöppen dörr till trots så fanns här två tjusiga kakelugnar, två gjutjärnsspisar och diverse möbler kvar. I ett av rummen på övervåningen hittade vi även en märklig mojäng som vi inte riktigt vet användningsområdet för. Någon trodde honungsslunga.
En lämnad icakuriren från 1997 kan kanske skvallra något om hur länge huset stått tomt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Uppåner
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 17:05

Inlägg av Uppåner »

Honungsslungan? Vet du vad detta egentligen är? Upplys mig mer än gärna!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bubblan
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 18:03

Inlägg av Bubblan »

Nog allt är de honungssnurra av en mycket äldre modell :rolleyes:
Slunga betecknar inom biodling en centrifug att skilja honung ur vaxkakor med. Det finns två principer för slungning av vaxkakan. Vid axialslungning slungas en sida i taget och måste vändas flera gånger för att få ut all honung. Radialslungning är den effektivaste metoden då man inte behöver vända på vaxkakan och dessutom kan belasta vaxkakan mycket mer. Radialslungan kräver större diameter på slungan.
Uppåner
Inlägg: 11
Blev medlem: sön 04 dec 2011, 17:05

Inlägg av Uppåner »

[quote=""Bubblan""]Nog allt är de honungssnurra av en mycket äldre modell :rolleyes: [/quote]

Tack för ditt svar :D
"My own suspicion is that the universe is not only queerer than we suppose, but queerer than we can suppose." - J.B.S Haldane
Användarvisningsbild
Smålänning
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 03 jul 2011, 16:05

Inlägg av Smålänning »

[quote=""Uppåner""]Honungsslungan? Vet du vad detta egentligen är? Upplys mig mer än gärna![/quote]

Jag tror inte på honungsslunga, för liten för det. Kan det inte vara en separator?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Smålänning""]Jag tror inte på honungsslunga, för liten för det. Kan det inte vara en separator?[/quote]

Jo det är en separator för att skilja mjölken från grädden.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Grishnac""]Jo det är en separator för att skilja mjölken från grädden.[/quote]

Jag var inne på det med men, då fattas det avtappningar för grädde resp mjölk.
Jämför m wiki.
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Nu ska ni få höra vad farbror Frej tar fram. Lite grädde han häller och vevar som fan och vips så har han smör. :D

Det är en smörkärna. Man häller i grädde och sedan så blir det smör. Att kugghjulen är synliga visar att den är av en äldre modell än de som har hjulen inbyggda.

Jag ska inte ta år mig kunskapen utan min granne (en äldre man från landet och arbetat sin uppväxt på bondgård och sedan sitt vuxna liv på Fortifikationsverket) kunde reda ut detta till oss.


[quote=""Uppåner""]Honungsslungan? Vet du vad detta egentligen är? Upplys mig mer än gärna![/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Skriv svar