En tripp i Norrland

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bosse69
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 12:58

Inlägg av bosse69 »

[quote=""Elagabalus""]Fina ställen. Man upphör aldrig att förvånas över hur mkt som finns i dessa trakter. Att ta tips av andra känns onödigt. Varför inte bara köra och upptäcka något eget istället :) som du verkar ha gjort

Sen finns ju trakterna bortåt Backe där jag knappt tror någon varit ännu. Dock långa avstånd. 65 mil från Sthlm och Blekinge skall vi inte tala om.[/quote]

Sthlm Ligger lite avsides ;)
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""bosse69""]Sthlm Ligger lite avsides ;) [/quote]

Ja ;-) Sverige har verkligen slagsida åt de södra delarna. På sikt bor de flesta i Målardalen eller Göteborg/Malmötrakten. Tråkig utveckling. Läser just nu tex att man drar in både post och telefon i tre byar i Sollefteå kommun. Blir svårare och svårare att bo kvar. Fast allt hänger förstås på arbetstillfällen
http://m.allehanda.se/Default.aspx?page ... =1.5060774
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: La till en länk
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Ja ;-) Sverige har verkligen slagsida åt de södra delarna. På sikt bor de flesta i Målardalen eller Göteborg/Malmötrakten. Tråkig utveckling. Läser just nu tex att man drar in både post och telefon i tre byar i Sollefteå kommun. Blir svårare och svårare att bo kvar. Fast allt hänger förstås på arbetstillfällen
[/quote]

Å 3:e sidan så är min gamle far, som bor i Stockholmstrakten, smått upprörd över att de har snabbare bredband i hans födelseby i Västerbotten, än vad han kan få i sitt lilla krypin i Stockholm... :p

/B
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Ja det är lite kul att det finns öar av high tech. Upptäckte det i somras när vi besökte Min fars födelseby i Småland där "Gudrun" slog hårdast. Hypersnabbt internet och all el och vanlig telefon nedgrävt. De är rustade till tänderna när nästa storm drar in
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""Elagabalus""]Ja det är lite kul att det finns öar av high tech. Upptäckte det i somras när vi besökte Min fars födelseby i Småland där "Gudrun" slog hårdast. Hypersnabbt internet och all el och vanlig telefon nedgrävt. [/quote]

Upplever att skurarna av high tech/snabb internetanslutning till viss/stor del inte beror på vilken landsände man befinner sig, utan är väldigt lokalt.

Där jag bor vid storstad är det snabb 100 Mb-lina för 65 kr/månad, medans min far vid samma storstad kan få halvtrött 8 Mb för 350 kr/månad, och en god vän, lite längre utanför storstaden får betala relativt mycket för 12 Mb.

Samma sak uti landet, snabbt och billigt på en del ställen, trögt och dyrt i grannbyn... :rolleyes:

/B
Skriv svar