Den tomma herrgården

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Den tomma herrgården

Inlägg av insern »

Herrgården hör till ett bruk som var i drift till 70-talet. Fabrikslokalerna är omvandlade till industrihotell, men herrgården står just nu och väntar på ett ägarbyte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nihil sub sole novum est
Användarvisningsbild
Baby Doll UrbanExplorer
Inlägg: 62
Blev medlem: sön 14 okt 2012, 22:06

Inlägg av Baby Doll UrbanExplorer »

Ååh, mumma!!
..doften av mossa, bunker & äventyr.. :p
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Verkar inte direkt övergivet men väldigt trevligt att se ! :)
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

[quote=""Elagabalus""]Verkar inte direkt övergivet men väldigt trevligt att se ! :) [/quote]

Tomt är det förvisso - men en intresserad ägare finns, så det är väl inte direkt övergivet. Men så är det ju med många objekt på den här sidan; vissa objekt förfaller bortom all räddning, medan andra objekt förfaller en tid, för att sedan få nytt liv. Varje fas speglar en del av vår historia och de nyckfulla, men repeterbara, mekanismer som för stunden gäller. Vad nästa fas i just den här herrgårdens historia blir, får framtiden utvisa. Skulle dock vara tråkigt om det skulle visa sig bli ett förfall bortom all räddning...
Nihil sub sole novum est
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Precis - jag har också lagt upp objekt som befunnit sig i gränsland. Är utsidan mer anfrätt? Insidan ser ju ganska bra ut
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

[quote=""Elagabalus""]Precis - jag har också lagt upp objekt som befunnit sig i gränsland. Är utsidan mer anfrätt? Insidan ser ju ganska bra ut[/quote]

Utsidan ser nästan bättre ut än insidan. Riktigt häftig arkitektur i skarven mellan Jugend och Art Deco. Har lovat ägaren att inte lägga ut exteriörbilder, så tyvärr blir det inga sådana här. Jag skulle utan tvekan flytta in här på studs om det hade legat inom pendlingsavstånd till Göteborg och jag hade fått tillfälle/råd...
Nihil sub sole novum est
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

En kåk i bättre skick än mitt landställe dessutom med en ägare och verkar långt ifrån övergivet. Förstår inte riktigt kopplingen till detta forum?
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""rjd2""]En kåk i bättre skick än mitt landställe dessutom med en ägare och verkar långt ifrån övergivet. Förstår inte riktigt kopplingen till detta forum?[/quote]

Det ser ganska övergivet ut på bilderna, jag tycker ändå det ser ut att vara ganska tomt på möbler och andra inventarier - något som normalt indikerar att stället är tomt - åtminstone för en tid.

Hur ställer man kriterier på att något är övergivet eller bara "mellan ägare"? Om man går efter om platsen har en ägare så gäller nog det 90% av alla platser som avhandlas på det här forumet......
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Grishnac""]Det ser ganska övergivet ut på bilderna, jag tycker ändå det ser ut att vara ganska tomt på möbler och andra inventarier - något som normalt indikerar att stället är tomt - åtminstone för en tid.

Hur ställer man kriterier på att något är övergivet eller bara "mellan ägare"? Om man går efter om platsen har en ägare så gäller nog det 90% av alla platser som avhandlas på det här forumet......[/quote]

Smaken är som baken. Delad :) Är väl väldigt svårt att sätta fingret / kriterier på när nåt räknas som övergivet eller ej. Detta var bara mina personliga åsikt och jag har inte rätten att avgöra sånt det lämnar jag till admins. Men detta för mig skulle lika gärna kunna vara bilder från en mäklarannons. Inte meningen att va nedlåtande / dryg på nåt sätt det kanske verkade så (alla har sina dagar). Det kan nog va bra att hålla en diskussion om detta. Kanske inte i denna tråd dock.

ps. Det där med ägare har du rätt i Grishnac, det var egentligen irrelevant i mitt förra inlägg

vänligen/
R
Senast redigerad av 2 rjd2, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

Jag förstår fullt och fast era synpunkter! Men: Någon mäklare är jag inte (bara en dålig fotograf). Och: Huset är obebott, har så varit för en tid, och kommer sannolikt att förbli så - men; övergivet kan man ju knappast kalla det, eftersom det har en ägare som ibland ser till det. Jag hade möjlighet att besöka det och ville dela med mig - för det är verkligen en god karamell. Ledsen om jag i och med detta har brutit mot forumets regler och även retat upp någon - det var absolut inte min mening och är givetvis någonting som jag både beklagar och ber så mycket om ursäkt för!
Moderatorer: Vänligen ta bort detta inlägg i sin helhet!
Senast redigerad av 1 insern, redigerad totalt 0 gånger.
Nihil sub sole novum est
Skriv svar