Den tomma herrgården

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jag passar att skriva innan moderator ev tar bort. Alltid kul att se sådana här interiörer men kanske skulle tråden legat i en något mer allmän kategori?

Kanske skulle det finnas en speciellt sådan? "Objekt i gränslandet" där man kan lägga upp hus som inte är övergivna men ändå har en oviss framtid? Bara ett förslag. Är det helt feltänkt ? :confused:

Tänker på "Slottet" jag la upp. Också ägare och bebott i alla fall på sommaren, men det tyckte jag var ok då förfallet är så monumentalt att det sannolikt inte går att rädda. En bebodd ruin mer. Men gränsen är ändå hårfin att dra

Grishnac la väl också upp något liknande från Småland?
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Låter som en bra ide då det kan vara svårt att vara helt säker på att det är passande här. Hur långt ska förfallet ha gått? Hur länge sedan ska de ha varit sedan någon bodde där? osv. Ibland så får man nog bara köra på en magkänsla och det måste vara ok att ibland lägga in sådana här objekt. Jag och Saddam lade in ett hotell för någon vecka sedan som var i samma skicka och också mellan två ägare.
Tog inte det som att någon tog illa upp här i forumet. :-)
Glad att se att det finns liv i forumet och inte bara en sorts objekt. (eller nörderi) :-) ;-)


[quote=""Elagabalus""]Jag passar att skriva innan moderator ev tar bort. Alltid kul att se sådana här interiörer men kanske skulle tråden legat i en något mer allmän kategori?

Kanske skulle det finnas en speciellt sådan? "Objekt i gränslandet" där man kan lägga upp hus som inte är övergivna men ändå har en oviss framtid? Bara ett förslag. Är det helt feltänkt ? :confused:

Tänker på "Slottet" jag la upp. Också ägare och bebott i alla fall på sommaren, men det tyckte jag var ok då förfallet är så monumentalt att det sannolikt inte går att rädda. En bebodd ruin mer. Men gränsen är ändå hårfin att dra

Grishnac la väl också upp något liknande från Småland?[/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Finns inga tydliga "regler" på 28ds kring vad som ska betraktas som "övergivet".

I den klistrade tråden "Vad är UE/Ruinturism?" kan man hitta denna exempelbeskrivning:

Exempel på platser
-Att besöka ”Övergivna platser” går i princip ut på att besöka platser som är övergivna/bortglömda, eller helt enkelt platser som det inte är så lätt för den stora allmänheten att hitta till, alternativt platser som inte ens uppmärksammas av vanligt folk. Det kan handla om allt från gamla torp/hus, en gammal kvarn, övergivna industriområden, rester av installationer för totalförsvaret (militärt eller civilt) eller ett spännande bergrum. Listan på exempel kan göras hur lång som helst.

//benkar -Moderator
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""benkar""]Finns inga tydliga "regler" på 28ds kring vad som ska betraktas som "övergivet".

I den klistrade tråden "Vad är UE/Ruinturism?" kan man hitta denna exempelbeskrivning:

Exempel på platser
-Att besöka ”Övergivna platser” går i princip ut på att besöka platser som är övergivna/bortglömda, eller helt enkelt platser som det inte är så lätt för den stora allmänheten att hitta till, alternativt platser som inte ens uppmärksammas av vanligt folk. Det kan handla om allt från gamla torp/hus, en gammal kvarn, övergivna industriområden, rester av installationer för totalförsvaret (militärt eller civilt) eller ett spännande bergrum. Listan på exempel kan göras hur lång som helst.

//benkar -Moderator[/quote]

Ganska svepande onekligen.
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Är det inte lite så det måste vara? Svepande? :)
Övergivet kan vara ett brett begrepp eller så kan man sätta kriterier som är väldigt hårda. För mig är det viktiga att det är kul och intressant ställe. Här på forumet tycker att det är störtskönt att se saker som jag inte är inne på ( även om det hade varit roligt att se) tex grottor eller militära anläggningar. Så jag hoppas att det kan vara högt till tak här i forumet och att vi hela tiden diskutera saker som har med vårt intresse att göra.
Jag blir impad av mångas kunskaper på detta forum och allas olika "specialiteter" :D

[quote=""Elagabalus""]Ganska svepande onekligen.[/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Jodå - jag tycker också det mesta är intressant och så länge forumet inte översvämmas med bebodda men risiga hus är det väl helt ok.

Skulle ändå kunna tänka mig en kategori där man man kan posta lite häftiga objekt som egentligen inte hör till "UE". Fast å andra sidan finns det ju redan möjlighet att göra det under olika kategorier. Om inte annat " allt utanför UE" eller vad katergorin heter. Ser den inte när jag skriver nu
Användarvisningsbild
Skåningen
Inlägg: 575
Blev medlem: sön 25 okt 2009, 05:56
Kontakt:

Inlägg av Skåningen »

Håller med dig kanske en kategori som kallas "gränslandet" eller "nästan öde" :)

[quote=""Elagabalus""]Jodå - jag tycker också det mesta är intressant och så länge forumet inte översvämmas med bebodda men risiga hus är det väl helt ok.

Skulle ändå kunna tänka mig en kategori där man man kan posta lite häftiga objekt som egentligen inte hör till "UE". Fast å andra sidan finns det ju redan möjlighet att göra det under olika kategorier. Om inte annat " allt utanför UE" eller vad katergorin heter. Ser den inte när jag skriver nu[/quote]
"Producenterna skulle inte göra motbjudande filmer om inte publiken gick och såg dem”
............................................................................
http://www.folktomt.nu
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

[quote=""Skåningen""]Håller med dig kanske en kategori som kallas "gränslandet" eller "nästan öde" :) [/quote]

"Gränslandet" känns spontant som en ny spännande kategori. Jag förstår nu att jag inte borde ha startat denna tråd och att jag helst borde hålla mig borta från detta forum, men att åtminstone några här på detta forum accepterar denna typ av objekt. Tack Elagabalus, Grishnac och Skåningen för ert stöd! Det enda positiva som jag som trådstartare kan se med denna tråd är att den eventuellt leder fram till tydligare direktiv och/eller en ny "gränslandet" kategori! Tills dess att vi eventuellt har en "gränslandet" kategori, föreslår jag moderatorerna att ta bort denna tråd i sin helhet, så att kategorin förblir "obefläckad"!
Nihil sub sole novum est
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""insern""]"Gränslandet" känns spontant som en ny spännande kategori. Jag förstår nu att jag inte borde ha startat denna tråd och att jag helst borde hålla mig borta från detta forum, men att åtminstone några här på detta forum accepterar denna typ av objekt. Tack Elagabalus, Grishnac och Skåningen för ert stöd! Det enda positiva som jag som trådstartare kan se med denna tråd är att den eventuellt leder fram till tydligare direktiv och/eller en ny "gränslandet" kategori! Tills dess att vi eventuellt har en "gränslandet" kategori, föreslår jag moderatorerna att ta bort denna tråd i sin helhet, så att kategorin förblir "obefläckad"![/quote]

Hålla dig borta från detta forum tror jag ingen vill, verkligen inte jag heller. Om du tog illa upp som du verkar gjort ber jag verkligen om ursäkt. Om det är så att du skapat en ny kategori är det väl fin fint. Kanske var bra att diskussionen kom upp men var onödigt att den skulle hamna i din tråd.

Fred?
Senast redigerad av 1 rjd2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Tycker tråden kan ligga kvar, tråden heter ju helt korrekt "Den tomma herrgården" inte den "Övergivna herrgården" och matchar ju in på forumbeskrivningen:

-"Att besöka ”Övergivna platser” går i princip ut på att besöka platser som är övergivna/bortglömda, eller helt enkelt platser som det inte är så lätt för den stora allmänheten att hitta till, alternativt platser som inte ens uppmärksammas av vanligt folk."

Finns ju andra rapporter på 28ds från platser i fint skick, besökta legalt eller illegalt, där man har svårt säga "tom" eller "övergiven", byggnader som står tomma i väntan på ägarbyte eller nytt användningsområde. (Har i sin tur en tendens, om det nya drar ut på tiden, att omvandlas till en verklig ruin... )

Man får kanske dra gränsen om platsen/ruinen/nyggnaden/anläggningen är i aktivt bruk eller inte.

Hade herrgården varit möblerad och någon bott där, då hade jag utan tvekan flyttat tråden... :D

/benkar -Moderator
Skriv svar