Villan..

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
choctaw
Inlägg: 234
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 14:54
Kontakt:

Villan..

Inlägg av choctaw »

Hittade en villa strax utanför Malmö. Hittade inga befintliga trådar om den här.
Byggdes 1914, till en utställning. Och flyttades senare till sin nuvarande plats och har fått stå och ruttna de senaste 5(?) åren.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

/Danne
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""zlize""]Hittade en villa strax utanför Malmö. Hittade inga befintliga trådar om den här.
Byggdes 1914, till en utställning. Och flyttades senare till sin nuvarande plats och har fått stå och ruttna de senaste 5(?) åren.
......
/Danne[/quote]

Snyggt Danne, gillar speciellt bilden med den gamla 121:an i förgrunden.
Två generationer av förfall. :)

Tumme upp.

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Bubblan
Inlägg: 92
Blev medlem: sön 15 jul 2012, 18:03

Inlägg av Bubblan »

Riktigt nice.

Fast jag skulle vilja veta vad som finns i kylskåpet :rolleyes:
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Oj, byggdes den till Baltiska Utställningen? Är den ritad av Ferdinand Boberg? Trappgavlarna och det runda fönstret påminner faktiskt om tornet på "Baltiskan"! Underbart.

Edit: tydligen inte Boberg. Thure Thulin hette han visst.
Senast redigerad av 2 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Jag, Skåningen och Marvel_SWE var där i vintras. Då hade någon(jag...?) läst att huset skulle bort under våren så vi tog en vända där i samband med ett annat besök i regionen. Jag trodde att huset skulle vara lite större... blev lite besviken, men ändå ett fint hus. Tror att den stått och ruttnat i mer än 5 år...
[quote=""Aseabarn""]Oj, byggdes den till Baltiska Utställningen?[/quote]
Ja, den byggdes till utställningen. Såldes, monterades ner och byggdes upp på nuvarande plats.
Senast redigerad av 1 Saddam, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: glömde citera
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Karlos
Inlägg: 84
Blev medlem: ons 19 dec 2012, 10:30

Sv: Villan..

Inlägg av Karlos »

Ett objekt som återkommer rätt ofta på ÖP. Buffan har en hel del läckra bilder med bilarna utanför. Jättekul att se varje gång...
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Inte med på ÖP längre men ser ändå genom vänner vissa bilder. Finns en bild där nu på huset som är en av de läckraste ruinbilder jag sett ( tydligen inte bara jag - flera hundra "likes"). I sommarskrud. Ibland bara sitter bilden. Synd att man inte man länka.

Edit: eftersom båda har samma namn - samma fotograf? Fina bilder även här ovan men den bilden du (?) lade på upp ÖP sa bara "klick".
Senast redigerad av 1 Elagabalus, redigerad totalt 0 gånger.
mickej79
Inlägg: 37
Blev medlem: tor 06 maj 2010, 12:24
Kontakt:

Inlägg av mickej79 »

Snygga foton o tråkigt att sånt här få hända. Alltså förfalla så där o ingen gör något åt det innan det går så långt.. Men regera på att spisen ser ju helt ny ut eller är det inte så?
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Finns en del att läsa på nätet. Så relativt sent som 1994 var den i hyfsat skick tydligen. Verkar tyvärr vara för sent nu - huset är i dåligt skick. Dessutom vill ägaren stycka upp tomten.
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

Finns det sprickor i en putsad fasad så att fukten tränger in bakom putsen, så går förfallet med en ruskig fart när frosten kommer. Dock brukar putsade hus se betydligt värre ut än de egentligen är - det vill säga, innan frosten gnager sönder tegel och fog... Kanske det ändå finns en räddning för detta hus? Riktigt häftigt hus i alla fall - och en spännande historia. Borde vara värt att rädda. Nåväl; så här såg huset i alla fall ut när det begav sig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nihil sub sole novum est
Skriv svar