Al-Qaida huset

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Cletrac
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 31 okt 2008, 20:54

Al-Qaida huset

Inlägg av Cletrac »

Tro vad man vill men rubriken är kusligt sann om man får tro det som skrivs. Inte många entreprenörer fick betalt av beställaren som numera huserar på ett mindre angenämt ställe långt från landets gränser. Om han någonsin kommer att återvända är oklart men sannolikt osannolikt. Måste vara ett av landets största timmerhus, innan vandaliseringen var det ett mäktigt hus beläget på en plats med en ännu mäktigare utsikt. Bilderna är tagna 2011 och efter det har vandaliseringen fortsatt. Arkitektoniskt är huset ett misslyckande men man skall ha respekt för att bygget genomfördes. Vet ej om bilder publicerats förut på forumet men här kommer några suddiga Iphone-bilder...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Cletrac
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 31 okt 2008, 20:54

Inlägg av Cletrac »

Några fler bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Inget fel på bilderna, ett mäktigt hus minst sagt! Namnet gjorde mig lite fundersam, kan du skriva lite mer om husets(korta?) historia utan att avslöja för mycket? Intressant, minst sagt...
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
1a-dagen
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 19:38

Inlägg av 1a-dagen »

[quote=""Saddam""]Inget fel på bilderna, ett mäktigt hus minst sagt! Namnet gjorde mig lite fundersam, kan du skriva lite mer om husets(korta?) historia utan att avslöja för mycket? Intressant, minst sagt...[/quote]

Huset är känt av media det är usanabin ladins ledning eller vad man ska kalla det som ägt huset
Cletrac
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 31 okt 2008, 20:54

Inlägg av Cletrac »

[quote=""Saddam""]Inget fel på bilderna, ett mäktigt hus minst sagt! Namnet gjorde mig lite fundersam, kan du skriva lite mer om husets(korta?) historia utan att avslöja för mycket? Intressant, minst sagt...[/quote]

Det var flera år sedan detta hus var på tapeten men om jag inte har fel brukade ägaren tälta och fiska i området och skapade sig bekanta lokalt. Sen blev det plötsligt aktuellt att bygga detta jättehus(tror en bekant var aktiv inom byggbranschen). Vad jag hört blev många fakturor obetalda och entreprenörer hämtade tillbaka monterat material. Timmerstommen verkar inte ha fått torka tillräckligt varpå stockarna böjt sig ovan fönster och dörröppningar, byggfusk... bredvid huset står ett till timmerhus som skulle duga gott åt två familjer bsra det. Osäker om ägaren hann nyttja huset innan han blev anklagad för att ha hjälpt Al-Qaida med IT kunskap/material. Ryktas om fängelsedom utomlands.
För orten är huset absurt och helt mal place förutom utsiktsmässigt.
1a-dagen
Inlägg: 31
Blev medlem: mån 23 jan 2012, 19:38

Inlägg av 1a-dagen »

Han hade väll enkel biljett till Guantanamo så han lär ingen få se mer
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Al-Qaida huset

Inlägg av Grishnac »

Men vilket fantastiskt läge! Den utsikten hade man kunnat leva med...

Finns inga bilder på hur förfallet fortskridit?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Sv: Al-Qaida huset

Inlägg av htiawe »

Definitivt ett hus jag lär besöka, mest för att få se stommen och bygget i sig. Tacksamt då det bara är 20 mil att köra. :D
Användarvisningsbild
jpkrax
Inlägg: 2342
Blev medlem: tor 19 aug 2010, 16:49

Inlägg av jpkrax »

[quote=""Cletrac""]Det var flera år sedan detta hus var på tapeten men om jag inte har fel brukade ägaren tälta och fiska i området och skapade sig bekanta lokalt. Sen blev det plötsligt aktuellt att bygga detta jättehus(tror en bekant var aktiv inom byggbranschen). Vad jag hört blev många fakturor obetalda och entreprenörer hämtade tillbaka monterat material. Timmerstommen verkar inte ha fått torka tillräckligt varpå stockarna böjt sig ovan fönster och dörröppningar, byggfusk... bredvid huset står ett till timmerhus som skulle duga gott åt två familjer bsra det. Osäker om ägaren hann nyttja huset innan han blev anklagad för att ha hjälpt Al-Qaida med IT kunskap/material. Ryktas om fängelsedom utomlands.
För orten är huset absurt och helt mal place förutom utsiktsmässigt.[/quote]

Byggfusk och byggfusk, ja det kan man fundera över.
Det finns en teknik som bla förekommer i Dalarna, där man bygger med färskt timmer.
Dalaknuten är ett känt begrepp i timmermanskretsar, den är beskaffad så,
rätt utförd, att den kompenserar viss eftertorkning.
Dock ser bygget ut att för mitt öga vara ett "skrytbygge".
Har timret satt sig över öppningarna i stommen så har man inte lämnat tillräcklig krympmån.
Så, ja i det perspektivet är det fusk.
På dina bilder ser jag sprickor i underdelen av stockarna, det visar på dåligt hantverk.
Man bör såga upp underdelen så man får en definierad sprickzon.
Gängse procedur bestod förr av en V-formad ränna i underdelen av stocken.
Förr sades det bland timmermän att överliggande stock skulle av egen tyngd skära av mossan mellan stockarna.

Old time knowhow.. ;)

JP
Sapere aude.

Perge scelus mihi diem perficias.
Tiias
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 20 jan 2014, 21:34

Inlägg av Tiias »

Hitta lite info vart de ligger, men finns det något att se efter så många år?
Senast redigerad av 1 Tiias, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar