Lyckholms disponentvilla

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Lyckholms disponentvilla

Inlägg av Aseabarn »

För en tid sedan fick jag chansen att besöka en fantastisk disponentvilla som slår det mesta. Byggd 1889 med bostad, kontor, bibliotek, biljardrum, rökrum och sällskapsrum mm och till stor del orörd sedan dess.

Alla detaljer är påkostade med utsökt hantverk och skön konst. Träsniderier och lister, stuckatur utan dess like, överdådiga kakelugnar och spiselhällar i marmor, stora fresker i både tak och väggar, antika pelare med sirliga kapitäl och en unik lanternin med etsat glas. Det tar aldrig slut. Även strömbrytarna och belysningen, delvis från tiden, harmonierar skönt med byggnaden. Mässing och porslin! T o m WC-skrubben är en njutning med pärlspont och innerfönster.

För att komma in drar man i portklappen, utformad som en ölöppnare. Ding dong! Porten vaktas av ett par lejon. Väl inne, möter en byst av fabrikör'n besökarnas blick. Lokalerna utnyttjas som kontor men det är en egen värld där inne som nog inte många sett.

Nu när Peab bygger och utvecklar området är villans framtid säkrad, så jag törs publicera bilderna t o m här :rolleyes: . Planen är att rusta och öppna den för allmänheten. Bara man avhåller sig från "förädling". Ädlare än så här blir det inte.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Mer utsökta smakfullheter.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Älgben
Inlägg: 341
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 12:40
Kontakt:

Inlägg av Älgben »

Oj... Vilket ställe.

Trevliga bilder från en plats som absolut borde bevaras (rustas men inte moderniseras) som en tidskapsel.
Ett extra plus till disponenten för portklappen för övrigt. :)
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Lyckholms disponentvilla

Inlägg av Grishnac »

wow.....liksom....oj....
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Janne M H
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 27 jan 2009, 15:06

Sv: Lyckholms disponentvilla

Inlägg av Janne M H »

Otroligt vackra rum, men tycker att det är roligt att se vad små toaletrumet är var för många år sen till disponentvillan i kiruna, där var en av toaletterna så trång att man fick gå in från sidan. så man kan undra om det var ju fetare gubbe desto trängre toalett.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""Janne M H""]ju fetare gubbe desto trängre toalett.[/quote]

:D Ja välgödda torde de ju ha varit, dessa potentater. Du råkar inte ha några bilder av den disponentvillan i Kiruna? Lyckas inte hitta några online. Finns den kvar? Och ska flyttas?
Antar att du menar att man fick gå sidledes (istället för framåt)..
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

Lyckholms disponentvilla är verkligen en juvel och man slås av hur mycket som bevarats från 1889-91 då den byggdes. Just nu, så pågår en totalrenovering för "att återställa villan till dess forna glans" för att citera byggherren. Hoppas att man då är varsam och bevarar alla fina originaldetaljer! Jag har svårt att tänka mig att man exempelvis sätter gipsskivor över de burleska fresker som visar tomtar (!) som brygger öl (vilket ju inte alls hade varit någon omöjlig tanke bara för något decennium sedan). Hela bryggeriområdet är förresten i förvandling - men en hel del byggnader kommer i alla fall att bevaras exteriört.
Nihil sub sole novum est
Janne M H
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 27 jan 2009, 15:06

Inlägg av Janne M H »

nej tyvärr har jag inga bilder den kallas hjalmar lundbomsgården
hittade en film på youtube det är den smala dörren vid glasmontern 1.15 in i filmen om jag inte kommer ihåg fel

http://www.youtube.com/watch?v=-XJi6Dz5tE4
Senast redigerad av 1 Janne M H, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Gjorde just en rolig upptäckt: Galenskaparna spelade in en av sina "reklamfilmer" från Tornado 1993 här! Se vid 25:35.

https://www.youtube.com/watch?v=iHNhE4xBfK4
Industristofil och fabriksromantiker
Skriv svar