Herrgårdsmysteriet - närmar sig kanske arkeologi mer

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Herrgårdsmysteriet - närmar sig kanske arkeologi mer

Inlägg av Elagabalus »

Lite spännande. SCA skulle ta ner skog på ett berg ovanför älven. Efter ett tag blottar sig en grund, en ganska bred väg med stenkant och en större terrass. Är väl inget märkvärdigt med det? Jo ingen kunskap har traderats i området som "min morfar kunde berätta att hans morfar osv", finns inte utmärkt på kartor eller omnämnt i skriftliga källor. Kanske är det från Hedenhös men stenarna visar spår av borr. Expertisen kliar sig i huvudet. Det sista jag hörde är att man tror att det Kan vara en fam Dickson som försökte anlägga en vatttensåg i älven. Om herrgården blev färdigställd eller om byggnationen avstannade är det ingen som vet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Herrgårdsmysteriet - närmar sig kanske arkeologi mer

Inlägg av Grishnac »

Var är det? kanske kan arkiven avslöja något?
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

[quote=""Grishnac""]Var är det? kanske kan arkiven avslöja något?[/quote]

Vi skall väl inte outa men du kan testa whiskey och besöka grunden utan att förta dig. Ja faktiskt testa så mkt att det nästan är krypavstånd upp till berget.

Man hade en visning i juni. Stod om det i tidningen. Ingen på Murberget visste något. Ingen i trakten minns. Inte utsatt på historiska kartor. Inga historiska skriftliga källor. Så var läget i juni.

Dock berättade Boxkillen ( nu outade jag platsen); som tog sin egen bil och körde fram mig, att det senaste är att man tror att fam Dickson lät anlägga detta. Så förmodligen har man ändå fått upp ett spår. Pratade om en såg som skulle drivas av älven men strömmen var för klen. Man undrar om den lilla herrgården med utsikt någonsin blev klar?
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Här står mer att läsa.Hade fel. Är utmärkt på 1890 års karta:

http://www.allehanda.se/angermanland/kr ... ka-grunden
Skriv svar