Bondgården på Hedlunda finns inte längre

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Bondgården på Hedlunda finns inte längre

Inlägg av htiawe »

Mitt i Umeå fanns det länge en stor bondgård med ladugård och ett extra boningshus på den 9000 m2 stora tomten, en tomt belägen nästan mitt i centrala Umeå.

Ägaren av gården levde som han alltid hade gjort med hästar och kor på gården. Trots upprepade försök från intresserade fastighetsbolag så vägrade han sälja. I våras såldes tomten med tillhörande gårdar och rivningen var bara en tidsfråga.

Efter försäljningen så spikades huset igen men jag hade turen att ta mig in efter att någon nyfiken brutit upp dörren. Jag hade ganska länge funderat på att klättra in genom balkongen på övervåningen men det passerar oerhört mycket folk just vid knuten av huset så när det visade sig att ett ungdomsgäng brutit sig in så tog jag chansen.

Bilderna blev sådär, det var jäkligt mörkt och jag saknade stativ samt att det var en otrolig trafik av människor utanför som promenerade förbi i sommarnatten.

För några veckor sedan påbörjades rivningen och en epok har gått i graven, det var Umeås sista bondgård och den var faktiskt inte i så dåligt skick heller.

Jag har skrivit lite mer om det på min blogg, dock önskar jag att det hade funnits mer tid för att kika runt.

http://www.miyato.net/2014/12/utforskat-bondgarden-pa-hedlunda-finns-inte-mer/
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Den sista? Det var ju tråkigt. Tror att jag såg nått om det på nyheterna, var det denna gård som var från mitten av 1800-talet? En grävmaskin tuggade sönder taket i den sekvensen jag såg när jag zappade mellan kanalerna.
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
htiawe
Inlägg: 295
Blev medlem: lör 29 okt 2011, 07:55
Kontakt:

Inlägg av htiawe »

Kan hända att det finns gårdar som "uppgraderats" till företagsparker men det är vad jag vet den sista som fungerat som boningshus.

Det var nog mycket väl den du såg. :)
Skriv svar