"skogsslottet" i Molnebo

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 20 jun 2011, 15:57

"skogsslottet" i Heby kommun

Inlägg av Melker »

Hej
"skogsslottet" i i Heby kommun, är ju vida känt för oss i Uppsala med omnejd, känt som kråkslottet, skogsslottet, jaktslottet osv... Många andra har även rest dit och iaf sett bilder...

Men jag undrar om någon vet vem som är ägare till byggnaden och marken?

//Melker
Senast redigerad av 2 Melker, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: för specifikt läge var outad...
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Melker""]Hej
"skogsslottet" i Heby kommun, är ju vida känt för oss i Uppsala med omnejd, känt som kråkslottet, skogsslottet, jaktslottet osv... Många andra har även rest dit och iaf sett bilder...

Men jag undrar om någon vet vem som är ägare till byggnaden och marken?

//Melker

((Information om "Skogsslottet":

Före detta bostad för de anställda tjänstemännen vid Schisshyttan-Molnebo Bruks AB 1873-1890. Kallades vid byggnadstarten 1872 för Beamtehaus Waldschloss, då det var tyska ägare som bekostade bygget.
En som var bosatt här i femton år, 1875-1890 var tyskarnas svenska bokhållare Löfstrand, som var född i Falköping 1851. ))
[/quote]


Om jag vet var det ligger kan jag ta reda på det.
Senast redigerad av 1 Grishnac, redigerad totalt 0 gånger.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

Har sedan länge haft detta på min karta, någon som har album på det? Hade varit kul att se.
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

"Beamtehaus Waldschloss" hörde i varje fall tills något år sedan till den närliggande herrgården. Förre ägaren var en mycket sympatisk gentleman, som var mycket noga med att inte "outa" stället eftersom det redan då var alldeles för mycket trafik dit - och även, tyvärr, skadegörelse. Herrgården såldes för ett par år sedan, men jag antar att "skogsslottet" fortfarande hör dit. Platsen har en mycket intressant historia som tål att berättas - men; eftersom jag tycker att önskemålet om att inte "outa" platsen bör respekteras, så kanske någon vänlig moderator kan "censurera" lite i tråden... :confused:
Nihil sub sole novum est
Användarvisningsbild
Melker
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 20 jun 2011, 15:57

Inlägg av Melker »

[quote=""insern""]eftersom jag tycker att önskemålet om att inte "outa" platsen bör respekteras, så kanske någon vänlig moderator kan "censurera" lite i tråden... :confused: [/quote]

Respekt för detta, Trodde de flesta i våra trakter visste var det låg.Moderator får gärna ändra lite....
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: "skogsslottet" i Molnebo

Inlägg av Grishnac »

Hela jädra nejden hör till herrgården kanjag avslöja. Ser ut som en fastighet som inte styckats på mycket länge, men ägs idag av en äldre herre som har viss anknytning till Skåne, om han flyttat dit eller stammar därifrån vet jag inte.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Skriv svar