Ungar & miniatyrhys

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Ugnar & miniatyrhus

Inlägg av fredrik »

Jag brukar inte ta foton öht men jag passerar förbi några märkliga ugnar & några miniatyrhus utanför en stuga på min motionsrunda sedan 3 år tillbaka.

Har inte sett att någon annan tagit bilder härifrån och hade det varit ett vanligt ödehus så hade jag låtit saken bero, men ugnarna gäckar mig lite.

Det rör sig om några ugnar/rökar utspridda runt stugan och dessutom ett par fina miniatyrhus på dryga metern (som dock förfaller i snabb takt).

Det har funnits en stugby/camping här tidigare enligt en granne och det finns t.ex. lite plana ytor och eldhärjade brädor på olika platser i skogen som skulle kunna varit rester från denna. Även en rund "stenberså" som syns på en bild, lite märkliga tingestar som inte riktigt passar in runt en vanlig övergiven eremit/pedofil-stuga.

Själva stugan ligger fint på en höjd över en å och är delvis byggd på en husvagn. Ett hjul skymtar fram under huset. Jag har inte gått in eftersom det är låst och framförallt därför att man ser hela innandömet på stugan från rutorna ändå.

Jag satte ett "Riesen" papper i dörren för några år sedan för att se om någon öppnat huset, detta papper sitter kvar än så tror inte att någon har ärenden hit. Det finns ett uthus med lite redskap i och en sandlåda med lite leksaker. Uthuset har börjat ge sig nedför slänten mot ån efter senaste stormen men finns kvar än så länge. Svårt att upptäcka huset nu men på vintern ser man det lätt.

Känner någon till mer om ugnarna i skogen och vad dessa kan ha använts till så skriv! De är ca 50-60 cm breda i öppningen och har en liten skorsten på taket, dock ser det inte ut att ha eldats så hårt i dem för det saknas sot. Möjligen att man har rökt något men jag förstår inte poängen med att sprida ut dem i skogen på detta vis. De kan ju ha legat inuti en stuga tidigare men inte troligt då de är byggda mer som jordkällare och har väldigt kort skorsten (hade rykt bra inne i stugan)

Jag tar som sagt normalt inte foton men lade upp några mobilbilder på flickr som jag tog idag för att beskriva hur det ser ut.

Vill någon dit och fota så pm:a bara.
Ja, eller om någon kanske vill ha en av mina Riesen (papper).

https://www.flickr.com/photos/129287009 ... 8378671216
Senast redigerad av 4 fredrik, redigerad totalt 0 gång.
Anledning: dyslexi
Användarvisningsbild
islandmountain
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 05 jan 2015, 22:35

Inlägg av islandmountain »

[quote=""fredrik""]Jag brukar inte ta foton öht men jag passerar förbi några märkliga ugnar & några miniatyrhus utanför en stuga på min motionsrunda sedan 3 år tillbaka.

Har inte sett att någon annan tagit bilder härifrån och hade det varit ett vanligt ödehus så hade jag låtit saken bero, men ugnarna gäckar mig lite.

Det rör sig om några ugnar/rökar utspridda runt stugan och dessutom ett par fina miniatyrhus på dryga metern (som dock förfaller i snabb takt).

Det har funnits en stugby/camping här tidigare enligt en granne och det finns t.ex. lite plana ytor och eldhärjade brädor på olika platser i skogen som skulle kunna varit rester från denna. Även en rund "stenberså" som syns på en bild, lite märkliga tingestar som inte riktigt passar in runt en vanlig övergiven eremit/pedofil-stuga.

Själva stugan ligger fint på en höjd över en å och är delvis byggd på en husvagn. Ett hjul skymtar fram under huset. Jag har inte gått in eftersom det är låst och framförallt därför att man ser hela innandömet på stugan från rutorna ändå.

Jag satte ett "Riesen" papper i dörren för några år sedan för att se om någon öppnat huset, detta papper sitter kvar än så tror inte att någon har ärenden hit. Det finns ett uthus med lite redskap i och en sandlåda med lite leksaker. Uthuset har börjat ge sig nedför slänten mot ån efter senaste stormen men finns kvar än så länge. Svårt att upptäcka huset nu men på vintern ser man det lätt.

Känner någon till mer om ugnarna i skogen och vad dessa kan ha använts till så skriv! De är ca 50-60 cm breda i öppningen och har en liten skorsten på taket, dock ser det inte ut att ha eldats så hårt i dem för det saknas sot. Möjligen att man har rökt något men jag förstår inte poängen med att sprida ut dem i skogen på detta vis. De kan ju ha legat inuti en stuga tidigare men inte troligt då de är byggda mer som jordkällare och har väldigt kort skorsten (hade rykt bra inne i stugan)

Jag tar som sagt normalt inte foton men lade upp några mobilbilder på flickr som jag tog idag för att beskriva hur det ser ut.

Vill någon dit och fota så pm:a bara.
Ja, eller om någon kanske vill ha en av mina Riesen (papper).

https://www.flickr.com/photos/129287009 ... 8378671216[/quote]

Kan tyvärr inte se några bilder på din Flickr, du kanske måste ändra bilderna från privata till offentliga?
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Aha, tack! Det får jag fixa.
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Jag vet inte riktigt var jag skall ändra inställningarna i flickr.
När jag tittar i settings så verkar allt vara helt offentligt.
Användarvisningsbild
islandmountain
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 05 jan 2015, 22:35

Inlägg av islandmountain »

[quote=""fredrik""]Jag vet inte riktigt var jag skall ändra inställningarna i flickr.
När jag tittar i settings så verkar allt vara helt offentligt.[/quote]

Vet inte om det är det som är problemet men det är det så kan du vara tvungen att gå in på varje enskild bild och ändra till Public!
fredrik
Inlägg: 245
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 00:41

Inlägg av fredrik »

Tack! Men herregud så tråkigt det var att ändra från private till public.
Tycker inte det verkar fungera ändå tyvärr. När jag besöker mig själv från ett annat konto så syns inga bilder.
Användarvisningsbild
islandmountain
Inlägg: 32
Blev medlem: mån 05 jan 2015, 22:35

Inlägg av islandmountain »

[quote=""fredrik""]Tack! Men herregud så tråkigt det var att ändra från private till public.
Tycker inte det verkar fungera ändå tyvärr. När jag besöker mig själv från ett annat konto så syns inga bilder.[/quote]

Jag tror det ska gå att markera alla bilderna samtidigt och ändra alla på en gång. Men sitter inte vid datorn nu så vet inte exakt hur!
Men nu ser jag bilderna utan problem i alla fall! :)
Jag har dock ingen aning om vad ugnarna har använts till tyvärr.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

[quote=""fredrik""]Tack! Men herregud så tråkigt det var att ändra från private till public.
Tycker inte det verkar fungera ändå tyvärr. När jag besöker mig själv från ett annat konto så syns inga bilder.[/quote]

Funkar bra för mig nu iaf, 27 bilder :)
Skriv svar