Trälen

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
bosse69
Inlägg: 47
Blev medlem: tor 28 jul 2011, 12:58

Inlägg av bosse69 »

[quote=""Latrodecta""]Är det mycket spring där jämfört med Papyrus? Vakter, kommungubbar, andra Ueare?[/quote]

När jag var där var det bara jag och dom som var där med mig, såg inte en människa någonstans.. Men det är ett tag sen(2011)
Användarvisningsbild
Straycat
Inlägg: 616
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 22:15

Inlägg av Straycat »

Jag var också på Trälen våren 2011, och många av byggnaderna hade brunnit ner eller var i väldigt dåligt skick.

Dock tyckte jag det absolut var värt ett besök – inte då bara för att jag fick tillfälle att träffa andra UE:are då vi hade en liten "träff" därute (vilket i sig var mycket trevligt! :) ). Men bara att känna stämningen på ön gjorde ett djupt intryck på mig.

Det var främst känslan om hur tiderna förändrats som blev så påtaglig därute. Vid tiden när denna stugby byggdes och frodades tyckte folk att det var helt okej att bo i dessa små stugor över hela sommaren. Man delade toalett och serviceutrymmen med alla andra, och i många fall låg dessa ganska långt från själva stugorna.

I dag skulle vi inte kunna tänka oss att ens tillbringa en vecka i en stuga utan Internet, hemmabio, eget badrum med dusch och tvättstuga, och framför allt ett fullt utrustat kök, som vi inte behöver dela med någon annan. Lägg därtill att höghastighets-WiFi i varje stuga samt på stranden skulle vara ett krav. Och Gud nåde oss om vi skulle höra minsta ljud från grannen.

På Trälen var det inte svårt att föreställa sig ljudet av barnfötter som sprang över hällarna och ner till stranden, eller bara för att hälsa på i stugan bredvid. Det var så uppenbart att folk for hit för att umgås med familjen, på ett sätt som vi inte gör i dag, inte ens om vi har semester.

Jag vet inte om man kan säga att folk var lyckligare förr. Däremot tror jag att de mycket bättre kunde uppskatta de resurser de hade, och helt klart känna en större lycka över att kunna dela med sig och göra saker gemensamt med andra. Ekot av denna tid känns tydligt på Trälen, och lämnar efter sig en känsla av vemod.

Jag vet inte vad som hänt med de nya byggnadsplanerna för ön, men när man vandrar runt bland stugorna förstår man också problemet med nybebyggelsen. Tanken var väl att bygga lyxstugor för uthyrning, men det finns inte en chans att dessa kan ställas så nära varandra – eller ens med dubbelt eller tredubbelt avstånd som de befintliga stugorna har. Och då är det ju förstås en fråga hur det blir med lönsamheten...

Det är hursomhelst en mycket vacker plats, och jag tror att den gett upphov till många lyckliga minnen, speciellt bland de barn som fick tillfälle att tillbringa somrarna där.
obafgkm
Inlägg: 29
Blev medlem: sön 03 maj 2009, 14:48

Inlägg av obafgkm »

Vi bodde på Trälen i en vecka sommaren -75.
Herrman
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 12 aug 2013, 16:09

Inlägg av Herrman »

Jag var på Trälen för ett par månader sedan, i juni 2013 alltså.

Det är helt oproblematiskt att ta sig ut på ön, det finns fin bilväg över broarna ut till anläggninngen. Det finns inga grindar alls längre, dom ligger antagligen i sjön.

Där ute är den stora service/restaurangbyggnaden som sagt nedbränd och resterna rivna. En del småbyggnader har mött samma öde men det finns fortfarande en hel del stugor kvar. Dom är dock alla i strukturellt mycket dåligt skick, som regel är det stora hål i taken och golven är ruttna med hög genomtrampningsrisk. Allt som varit löst har redan blivit stulet men det finns mycket lite klotter, bara några porträtt av Mårran ur berättelserna om Mumintrollet här och var.

Jag var där större delen av en dag med en modell och en sminkös och fotograferade. När vi kom dit mötte vi en kille som var där och hade metat, men han packade ihop sina saker och åkte ungefär när vi kom. Annars såg vi inte en människa där ute. Ägaren verkar ha noll intresse av anläggningen, då samtliga hus är på väg att falla ihop av sig själva finns väl inget värde att skydda.

Om det är fint väder så är en utflykt till Trälen väl värd en halvtimmes bilresa från Göteborg. Det finns en fin strand så ta med badkläder :)
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Jag var också där nu i somras, kan bara instämma i ovanstående beskrivning av stället. Jag gillade ön och dess små stugor även om vissa var så ruttna att jag inte vågade mig in i dem. Skrev iaf ihop en pdf om stället med info jag hittade på nätet för den som vill läsa, finns min signatur.

Det verkar ändå vara på gång med planeringen, det handlar om att vatten/avlopp måste dras fram till närmaste samhälle och att ägaren till ön drar/betalar sträckan från ön till knytpunkten. Kan vara kostsamt, handlar om 2 km om jag minns rätt. Den kommunala framdragningen till närmaste by beräknas nu vara klar runt 2016, det blev tydligen ett bakslag när deras projektledare hoppade av.
Skriv svar