Vid stora vägen...

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
Användarvisningsbild
folkamannen
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 17:28

Vid stora vägen...

Inlägg av folkamannen »

Vid stora vägen...i det lilla samhället.

Fick ett tips av en "kollega" på forumet om en cool ödekåk...
åkte dit men fann det ej (troligen rivet) men åkte ej förgäves utan fann en
eternitkåk där stormen dragit fram.

"A well-tied tie is the first serious step in life" Oscar Wildes citat kändes lite i
malplaserat i denna kåk även om slipsar hängde kvar i en av garderoberna...

Mjölken på bordet var oöppnad och "gick ut" samma dag jag var där.
Då rös jag i det kalla huset - skippade källaren...denna gången.

Tack Jan.

Bilder på kåken - Vid stora vägen...

Bild

Bild

Bild
Senast redigerad av 2 folkamannen, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

[quote=""folkamannen""]
Mjölken på bordet var oöppnad och "gick ut" samma dag jag var där.
[/quote]
Öh... Vadå? Övergavs huset i måndags eller har du bara varit hemma hos nån som aldrig städar?
Mats
Inlägg: 88
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 17:12
Kontakt:

Inlägg av Mats »

Ja det såg ut som det var tagit ur programmet 'Rent hus'

Yxmördarhuset från din sida. Varför heter det yxmördarhuset ?
Vilken satans fin kåk och läget är ju grömt vid sjön. Otroligt att det lämnats åt öde.

Mvh

Mats
http://www.idrottsplats.se
En hemsida om svenska idrottsplatser
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""Mats""]Ja det såg ut som det var tagit ur programmet 'Rent hus'

Yxmördarhuset från din sida. Varför heter det yxmördarhuset ?
Vilken satans fin kåk och läget är ju grömt vid sjön. Otroligt att det lämnats åt öde.

Mvh

Mats
http://www.idrottsplats.se
En hemsida om svenska idrottsplatser[/quote]



Jag sällar mig till kören, mer info om yxmördarhuset! Var ligger det och varför yxmördarhuset?

P.S den där whiskyboken i huset vid vägen var ju väldigt lockande.... ;)
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""mopedhuligan""]Öh... Vadå? Övergavs huset i måndags eller har du bara varit hemma hos nån som aldrig städar?[/quote]

Definitionsfråga. Sannolikt en uteliggare som passar på att ligga inne.
Användarvisningsbild
folkamannen
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 23 okt 2008, 17:28

Inlägg av folkamannen »

[quote=""mopedhuligan""]Öh... Vadå? Övergavs huset i måndags eller har du bara varit hemma hos nån som aldrig städar?[/quote]
tror att nån passat på och få lite torrt över huvudet innan jul...
huset har ju ingen el eller vatten så det har säkert stått "öde" ett bra tag.

[quote=""Grishnac""]Jag sällar mig till kören, mer info om yxmördarhuset! Var ligger det och varför yxmördarhuset? ;) [/quote]

“Yxmördarhuset” i Bosnäs
I detta hus skedde ett mord på 80 talet. Mannen i hushållet slog ihjäl sin fru med en hammare. Enligt sägnen ska det ha varit med en yxa så det är därför det kallas yxmördarhuset. Huset ligger precis vid en sjö och bara står och förfaller med åren. Nu är stället ganska sönderslaget tyvärr.

Nedan en tidningsartikel om mordet.

Mordet på 73-åriga Gunborg Andersson utanför Borås är ett av de 67 olösta mordfall som finns hos Göteborgspolisens cold case-grupp. Den första oktober 1983 fann en granne Gunborgs döda kropp på golvet i hennes hus i Funningen sydväst om Borås. Gunborg hade slagits till marken med ett trubbigt föremål. - Hon hittades ihjälslagen och dog av flera hammarslag i huvudet, säger Kjell Evertsson.

Svartsjuk
Tidigt misstänkte polisen en person för brottet. Samma kväll hade hennes make tagit bilen och försvunnit. Polisen vet att paret hade bråkat dagarna före Gunborgs död och att han varit svartsjuk. - Sen den kvällen är han fortfarande borta, men ingen har sett honom göra det. Vi kan inte utesluta att det kan vara någon annan, säger Göran Arvidsson på länskriminalen i Borås. Eftersom mördaren aldrig hittats hamnade fallet hos cold case-gruppen i Göteborg. Deras teori är att maken tog bilen och körde över kajkanten i Göteborgs hamn. Men ingen vet exakt. - Vi vet att han pratade mycket om Gunborgs död med sina arbetskamrater. Vi tror att han försvann strax efter. Han arbetade själv i hamnen, säger Kjell Evertsson. Ingen har draggat efter bilen eftersom det är mycket djupt på vissa ställen i hamnen. - Han finns där nere i djupet någonstans. Vi tror även att han tog med sig hunden, säger Kjell Evertsson. Paul Haeberlein Fakta Gunborg Andersson, 73 år, hittades ihjälslagen i sin villa den första oktober 1983, klockan 18.30. Polisen hittade en hammare bredvid Gunborg och misstänker att maken slog ihjäl henne på grund av svartsjuka. Men eftersom mördaren aldrig har hittats och mordet aldrig har klarats upp har Gunborgs död blivit ett mysterium. Tipsa polisen Vet du vad som hände Gunborg Andersson? Ring Boråspolisen: 033-48 80 00

Ligger i utkanten av Borås - Bosnäs/Funningen.
citerar en kollegas info på www.knallewood.se

[quote=""Grishnac""]
P.S den där whiskyboken i huset vid vägen var ju väldigt lockande.... ;) [/quote] ...
visst men den ligger kvar - jag kan ju dricka Whisky så jag har inget och lära av den :D
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""folkamannen""]tror att nån passat på och få lite torrt över huvudet innan jul...
huset har ju ingen el eller vatten så det har säkert stått "öde" ett bra tag.



“Yxmördarhuset” i Bosnäs
I detta hus skedde ett mord på 80 talet. Mannen i hushållet slog ihjäl sin fru med en hammare. Enligt sägnen ska det ha varit med en yxa så det är därför det kallas yxmördarhuset. Huset ligger precis vid en sjö och bara står och förfaller med åren. Nu är stället ganska sönderslaget tyvärr.

Nedan en tidningsartikel om mordet.

Mordet på 73-åriga Gunborg Andersson utanför Borås är ett av de 67 olösta mordfall som finns hos Göteborgspolisens cold case-grupp. Den första oktober 1983 fann en granne Gunborgs döda kropp på golvet i hennes hus i Funningen sydväst om Borås. Gunborg hade slagits till marken med ett trubbigt föremål. - Hon hittades ihjälslagen och dog av flera hammarslag i huvudet, säger Kjell Evertsson.

Svartsjuk
Tidigt misstänkte polisen en person för brottet. Samma kväll hade hennes make tagit bilen och försvunnit. Polisen vet att paret hade bråkat dagarna före Gunborgs död och att han varit svartsjuk. - Sen den kvällen är han fortfarande borta, men ingen har sett honom göra det. Vi kan inte utesluta att det kan vara någon annan, säger Göran Arvidsson på länskriminalen i Borås. Eftersom mördaren aldrig hittats hamnade fallet hos cold case-gruppen i Göteborg. Deras teori är att maken tog bilen och körde över kajkanten i Göteborgs hamn. Men ingen vet exakt. - Vi vet att han pratade mycket om Gunborgs död med sina arbetskamrater. Vi tror att han försvann strax efter. Han arbetade själv i hamnen, säger Kjell Evertsson. Ingen har draggat efter bilen eftersom det är mycket djupt på vissa ställen i hamnen. - Han finns där nere i djupet någonstans. Vi tror även att han tog med sig hunden, säger Kjell Evertsson. Paul Haeberlein Fakta Gunborg Andersson, 73 år, hittades ihjälslagen i sin villa den första oktober 1983, klockan 18.30. Polisen hittade en hammare bredvid Gunborg och misstänker att maken slog ihjäl henne på grund av svartsjuka. Men eftersom mördaren aldrig har hittats och mordet aldrig har klarats upp har Gunborgs död blivit ett mysterium. Tipsa polisen Vet du vad som hände Gunborg Andersson? Ring Boråspolisen: 033-48 80 00

Ligger i utkanten av Borås - Bosnäs/Funningen.
citerar en kollegas info på www.knallewood.se

...
visst men den ligger kvar - jag kan ju dricka Whisky så jag har inget och lära av den :D [/quote]


Det avgör saken, det blir ett besök där nästa gång jag är i Borås.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Kalledisco
Inlägg: 6
Blev medlem: fre 10 okt 2008, 13:51

Re: Vid stora vägen...

Inlägg av Kalledisco »

Sanningen om varför huset lämnades var inte något mystiskt som att det skulle finnas gengångare eller spöken där.
Har två jobbarkompisar som bott i närheten, en av dom kände familjen som hyrde huset under större delen av 80talet. Dom flyttade där ifrån runt 1989-90 nångång. Men det berodde på att vattnet i huset inte gick att använda, det var otjänligt även om man kokade. Huruvida man gjorde försök att hitta en annan brunn vet jag inte. Det finns ett rykte om att "yxmördarn" skulle, tillsammans med hunden, hoppat i brunnen för att förstöra vattnet. Men det är nog troligtvis bara en historia. Men det måste ha varit ett guldläge på huset när det var iordning en gång i tiden. Det ligger i skymundan från grannar och en underbar utsikt över sjön.
Området som huset ligger hade inte det bästa ryktet under dessa år, vilket gjorde att det inte var många som kände att dom ville bo i dessa trakter. Men det är nu ändrat, då de flesta sommarstugor t.ex har blivit permanentboende.
Har en kompis som jobbar inom Borås Stad, skall kolla lite om vad som kommer att hända med tomten i framtiden. Måste ju finnas många intressenter på en sån.
Senast redigerad av 1 Kalledisco, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Stavningspolisen.
Användarvisningsbild
Eternit
Inlägg: 54
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 12:53
Kontakt:

Inlägg av Eternit »

En f.d kollega till mig påstår att huset är ett enda stort svartbygge. Och en grymt sunkig kåk är det allt. Men läget invid sjön är ju onekligen toppen! Och beträffande mannen & hunden så är polisens teori att han kört ner i någon djup sjö, eftersom bilen också är försvunnen.

Nåja, skogarna i området har minsann haft en del intressanta bostadsprojekt under åren. Nu för tiden är väl de flesta spåren bortsopade, men det fanns ett par övergivna bussar i skogen som använts som bostäder av finska män på 60-70 talet. Ungefär som i förra årets bästa film, "Into The Wild".
Användarvisningsbild
jasifil
Inlägg: 662
Blev medlem: tis 23 sep 2008, 17:06
Kontakt:

Inlägg av jasifil »

Fina bilder Folkamannen! Skulle vara kul med ett besök på dessa platser. Ligger de i Boråstrakten så har jag styvt 10 mil dit. Det ligger ju inom rimligt avstånd.
Skriv svar