Den övergivna disponentvillan

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Den övergivna disponentvillan

Inlägg av insern »

1859 grundades bruket, som under sina glansdagar tillverkade både stål, glas och maskiner. Lite drygt hundra år senare hade utveckligen sprungit ifrån bruket och det lades i träda. Disponentvillan i häftig jugendstil och dess ekonomibyggnader står tyvärr och förfaller, medan bruket i sig och dess tillhörande kraftstation rustas upp av verkliga eldsjälar. Trots att jag var där en varm sommardag, råder här en kuslig stämning. Disponentvillan var sorgfälligt låst och det verkar som att någon ser till huvudbyggnaden med jämna mellanrum.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Ståtlig villa. Ibland undrar man hur vissa saker överges, eller rättare sagt varför. Nu vet jag inte läget på aktuell villa, men ett hus i den kalibern borde ju alltid locka någon.

Välkommen förresten.
Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Inlägg av Matso »

Ja verkligen, förmodligen riktigt fin på insidan också, om det är Jugend... Den kusliga stämningen syns inte alls på bilderna, tvärtom ser det nästan lite drömskt ut med det där lite "suddiga" ljuset...

Ligger stället i småland? (Försökte detektivera lite på internet och hittade en lämplig kandidat åt det hållet...).

/Matso
Im not lost, Im only exploring...
www.matsol.se/Galleri
Användarvisningsbild
insern
Inlägg: 141
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 09:29

Inlägg av insern »

Jadu Matso, småland ligger rätt nära - men det är inte rätt. Låt mig säga att det finns andra mycket intressanta teko-relaterade objekt i den direkta närheten...

Den suddiga ljuset beror nog mest på att jag bara hade min pocketkamera med mig...

Här är förresten en länk med fler bilder:
http://www.pixbox.se/alb_show_id989907_page0.html
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

Fantastiskt vackert hus.
Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Inlägg av Matso »

Jadu Matso, småland ligger rätt nära - men det är inte rätt.
Äsh då! :p

Det blir till att decka vidare då...

/M
Im not lost, Im only exploring...
www.matsol.se/Galleri
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Sv: Den övergivna disponentvillan

Inlägg av Grishnac »

Det här är ju något i samma kaliber som Rottneby!

För den som nu inte är så hemma i södra sverige (läs mig) så kanske man kan få ett lite lättare tips eller en ledtråd om var det ligger?

PM går ju också bra förstås ;)
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Grymt vackert! Snäppet bättre än rottneby tycker jag de ser ut som, skön arkitektur och välbehållet ändå.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""kristofer""]Grymt vackert! Snäppet bättre än rottneby tycker jag de ser ut som, skön arkitektur och välbehållet ändå.[/quote]

Exteriört är det ju klart bättre än Rottneby jao, Rottneby har ju som bekant de bästa kvalitéerna interiört skulle jag vilja säga. Det betyder inte att jag inte längtar efter att få ta en titt inuti det här huset.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Matso
Inlägg: 259
Blev medlem: tis 16 dec 2008, 12:55
Kontakt:

Inlägg av Matso »

Nja, det är två helt olika byggnader, EMM går de inte att jämföra. De är byggda i olika tradition, material, platser, syften o s v. Båda byggnaderna har kvaliteer som man inte kan ta ifrån dem dock.

Om jag fick välja skulle jag ta båda ;)

Om det finns en ledtråd till vart det är någonstans så är det inte bara Grishnac som är nyfiken...

/Matso
Im not lost, Im only exploring...
www.matsol.se/Galleri
Skriv svar