Björnhammar

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Fredriksson
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 15:18
Kontakt:

Inlägg av Fredriksson »

Verkligen intressant, får ta mig en liten tur dit tror jag. :)
_nykter_
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 16 dec 2009, 21:28

Inlägg av _nykter_ »

Jag och min bror var där i dag och tog lite bilder och då pratade vi med en äldre herre som kom fram till oss och undrade vad vi gjorde där. Han berättade att alla som bor i byn håller lite extra koll och raporterar till polisen så fort det är någon dom inte känner igen. Det har tydligen varit mycket inbrott och förstörelse nu på senare tid.
Han berättade även att många av dom tomma husen ska monteras ner och flyttas till ett annat ställe där dom gör mer nytta.
Så passa på att åka dit och kolla innan det är försent men ta det försiktigt för du har allas ögon på dig!
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""_nykter_""]
Han berättade även att många av dom tomma husen ska monteras ner och flyttas till ett annat ställe där dom gör mer nytta.
[/quote]

Så skedde också i Gusum med flera villor ägda av en bostadsrättsförening. Villorna var då de senast byggda i samhället, när de flyttades till främmande ort.
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""albin""]Så skedde också i Gusum med flera villor ägda av en bostadsrättsförening. Villorna var då de senast byggda i samhället, när de flyttades till främmande ort.[/quote]

Frågan är väl, hur fräscha är de tiotalet Elementhusen efter nästan 50år och säkert 20år utan uppvärmning när fukten har fått härja fritt. Kan vara mycket fina mögel och svampodlingar i trästommen där. Det låter inte som en bra affär i mina öron att satsa på en sån stor nerplockning och flytt, speciellt inte husen med källare.

Att sätta husen i drift på plats är säkert också kombinerat med stora kostnader. Bara en sån sak som att de endast är uppvärmda med olja gör att man måste bygga om uppvärmningen till kostnadseffktivare lösningar. El är också dyrt.
Användarvisningsbild
Kairo
Inlägg: 115
Blev medlem: tis 10 mar 2009, 11:49
Kontakt:

Inlägg av Kairo »

[quote=""_nykter_""]Jag och min bror var där i dag och tog lite bilder och då pratade vi med en äldre herre som kom fram till oss och undrade vad vi gjorde där. Han berättade att alla som bor i byn håller lite extra koll och raporterar till polisen så fort det är någon dom inte känner igen. Det har tydligen varit mycket inbrott och förstörelse nu på senare tid.
Han berättade även att många av dom tomma husen ska monteras ner och flyttas till ett annat ställe där dom gör mer nytta.
Så passa på att åka dit och kolla innan det är försent men ta det försiktigt för du har allas ögon på dig![/quote]

läste på flashback att ortsborna var ordentligt på vakt numera, då det som du skriver varit mycket skadegörelse och inbrott där. tråkigt att det blir så.
peand22
Inlägg: 13
Blev medlem: ons 03 feb 2010, 22:53
Kontakt:

Inlägg av peand22 »

Jag och tjejen var dit igen i söndags. Vi tog med lunchpicknick och åt vid sjön precis bredvid bron över till de gula villorna.
Vi såg en man som tvättade bilen, och en kvinna som gick förbi i sin trädgård, i övrigt inget tecken på liv. Båda dessa var vid två av de nyare villorna direkt efter att man kört över bron vid dammluckorna.

Vi promenerade runt i hela byn, och hade en toppendag i Björnhammaren. Sedan förra besöket hade det lagts ett par stora stenar som blockerar vägen in till de gula elementhusen, ett av husen hade fått hemska grafittimålningar, och ett av garagen hade delvis rasat i vinter.

Precis när vi skulle åka kom tre ynglingar på mopeder och körde runt i byn, dessa hade vi tidigare sett bada i brottet mellan Haddebo och Gryts Bruk. Jag försökte hålla ögonen på dem ett tag, och såg att det var tre tjejer, vi får hoppas att de också var intresserade av Björnhammaren och inte grafittikonstnärer...
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Var och hämtade min kvarglömda keps i grannsocknen och passade på att svänga förbi Björnhammaren. Misstänker att livet i det gamla brukssamhället ser lika dant ut som när föregående var på besök.
IMG_3121 red.jpg
IMG_3127 red komp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bunkrologen
Inlägg: 1858
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 17:30

Inlägg av bunkrologen »

[quote=""Topcom""] Kan vara mycket fina mögel och svampodlingar i trästommen där.
[/quote]

Kan du garantera detta !?! :D
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""bunkrologen""]Kan du garantera detta !?! :D [/quote]

Vi får väl hoppas ;)
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""albin""]Var och hämtade min kvarglömda keps i grannsocknen och passade på att svänga förbi Björnhammaren. Misstänker att livet i det gamla brukssamhället ser lika dant ut som när föregående var på besök.

[attachment=]4087[/attachment]

[attachment=]4088[/attachment][/quote]

Vänta nu, nåt är fel, eller kanske mer naturligt rätt! Gräset är inte klippt som förr! Börjar byn sakta men säkert förfalla, eller har brukets vaktmästare åkt till Thailand på solsemester, framtiden får utvisa! :confused:
Skriv svar