Björnhammar

Självbeskrivande.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Topcom""]Vänta nu, nåt är fel, eller kanske mer naturligt rätt! Gräset är inte klippt som förr! Börjar byn sakta men säkert förfalla, eller har brukets vaktmästare åkt till Thailand på solsemester, framtiden får utvisa! :confused: [/quote]

Jo då, gräset var klippt vid alla andra tomma hus förutom just den avstängda gatan.

Intressant ändå att bruket fortfarande i stor utsträckning tar sitt ansvar för orten genom att hålla prydligt och snyggt. En bruksdisponent av gamla stammen?
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Har lagt upp några bilder från sommarens besök.
http://www.pixbox.se/alb_show_id1199550_page0.html

Bild
Användarvisningsbild
Nanna
Inlägg: 99
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 11:39
Kontakt:

Inlägg av Nanna »

Ett kusligt ställe. Har aldrig varit med om att man åker en mil rakt ut till en vändplan. :p
Ständigt dunkande från vattenkraftverk (eller dyligt) som ekade över byn.
Helt klart värt ett besök. :)
Vogue
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 16 okt 2009, 22:33

Inlägg av Vogue »

Några färska bilder;

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Verkar inte ha hänt så mycket senaste tiden, om man jämför med de andra bilderna. Det gör nog sitt till att "byn" fortfarande delvis är bebod. Precis som många andra kan jag inte förstå varför området är övergivet, läget vid vattnet är trevligt och när allt kommer kring så är Björnhammaren faktiskt ganska centralt beläget (vissa människor bor ju 10 mil från närmasta hus, här finns i alla fall en viss närhet till kringligande samhällen och inte minst Örebro) Borde kunna överleva även utan bruk.
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""Vogue""]Några färska bilder;



Verkar inte ha hänt så mycket senaste tiden, om man jämför med de andra bilderna. Det gör nog sitt till att "byn" fortfarande delvis är bebod. Precis som många andra kan jag inte förstå varför området är övergivet, läget vid vattnet är trevligt och när allt kommer kring så är Björnhammaren faktiskt ganska centralt beläget (vissa människor bor ju 10 mil från närmasta hus, här finns i alla fall en viss närhet till kringligande samhällen och inte minst Örebro) Borde kunna överleva även utan bruk.[/quote]

Förfallet verkar accelerera nu, öppna dörrar, sönderslagna dörrar, de tidigare så fint klippta gräsmattorna växer vilt, verkligen tråkigt... Modulenthusen lär nog rivas ved det lider..
Vogue
Inlägg: 29
Blev medlem: fre 16 okt 2009, 22:33

Inlägg av Vogue »

Hur är husen uppbyggda? Betong bakom vad som förefaller vara plastpanel? Kan radon vara en möjlig anledning till att husen står övergivna, att det är för dyrt att sanera med tanke på deras låga värda? De är ju ganska billigt byggda men känns ändå väldigt stabila får jag nog påstå, även om garagen ju börjar bli mer än lovligt dåliga.
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

Om man får gå efter arkitekturen så är nog husen byggda tidigit 1960-tal. Jag kan inte se om de har källare eller ej. Har de ingen källare vilar de på en metertjock betongplatta som inte är av blåbetong. Blåbetongen användes i bjälklag och i väggar.
Fasaden är utan trä eller eternit alternativt korrugerad plåt. Uppvärmingen är oljeeldning.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
Topcom
Inlägg: 849
Blev medlem: fre 19 dec 2008, 02:22
Kontakt:

Inlägg av Topcom »

[quote=""Penfold""]Om man får gå efter arkitekturen så är nog husen byggda tidigit 1960-tal. Jag kan inte se om de har källare eller ej. Har de ingen källare vilar de på en metertjock betongplatta som inte är av blåbetong. Blåbetongen användes i bjälklag och i väggar.
Fasaden är utan trä eller eternit alternativt korrugerad plåt. Uppvärmingen är oljeeldning.[/quote]

Det är två husmodeller här, ena sorten har källare andra grund bara. Husen är Modulenthus från Mockfjärd Dalarna.
Ferdik
Inlägg: 27
Blev medlem: mån 10 nov 2008, 14:50

Inlägg av Ferdik »

[quote=""Vogue""]Några färska bilder;
Precis som många andra kan jag inte förstå varför området är övergivet, läget vid vattnet är trevligt och när allt kommer kring så är Björnhammaren faktiskt ganska centralt beläget (vissa människor bor ju 10 mil från närmasta hus, här finns i alla fall en viss närhet till kringligande samhällen och inte minst Örebro) Borde kunna överleva även utan bruk.[/quote]

Jag tror att det beror på återvändsgatan-känslan, det som gör Björnhammar så unikt. Här råkar ingen passera. De flesta byar kan du åka igenom - det är några ny ansikten varje dag som passerar. Visst är det fint i Björnhammar, men det är det på många platser i Sverige.

De flesta föredrar nuförtiden en boplats nära jobb, affär och sociala aktiviteter. Det är därför våra större städer växer så det knakar. Den kusliga känslan som råder i byn nu avskräcker också från inflyttning.
Senast redigerad av 2 Ferdik, redigerad totalt 0 gång.
Fredricssons övergivna platser: http://fredricsson.blogspot.com/
MissAnn[a]Passad
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 24 apr 2011, 09:05

Inlägg av MissAnn[a]Passad »

Jag var där för 3 veckor sedan och kikade/fotade. Träffade även på en av de få som bor kvar och pratade med honom, han sa att det var 15 år sedan någon flyttade dit, och det var ett Stockholmspar som fortfarande bor kvar...och att på senaste midsommarfesten kom det 3 pers...När jag frågade om varför husen står tomma och ingen hyr ut dom svarade han att ägaren till husen har blivit extremt folkskygg och vill inte prata med någon.
Killen berättade även att det finns tomma jakt-stugor runt sjön...om någon är intresserad :)
Skriv svar