Glasspinnefabriken

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

slin83
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 11:46

Glasspinnefabriken

Inlägg av slin83 »

I fredags var jag på UE-utflykt i skåne, besökte bland annat denna halvt nerbrunna fabriken som tillverkade glasspinnar.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1043174_page0.html

Ett tack till Saddam som var min guide i skåneland.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

Måste tillägga att det var inte jag som hittade/kände till denna fabrik.

Stället är helt klart värt att besöka, trots att den är eldhärjad.

Detta var Sveriges sista glasspinnefabrik fram till år 2000 då den lades ned p.g.a. dålig lönsamhet.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Visst är det lite skrämmande att Sverige inte är självförsörjande när det gäller glasspinnar längre :)
Verkligt synd att fabriken brunnit så pass mycket som den gjort.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""riddar m""]Visst är det lite skrämmande att Sverige inte är självförsörjande när det gäller glasspinnar längre :)
Verkligt synd att fabriken brunnit så pass mycket som den gjort.[/quote]

Man tillverkade upp emot en miljon glasspinnar om dagen när det gick som bäst!

Visserligen kom materialet i slutändan från Danmark men ändå: detta var den sista av alla fabriker i landet som tillverkade glasspinnar, kunderna var alla de stora glasstillverkarna som ägde som ägde en liten del av fabriken var(om jag minns rätt). Ni får hemskt gärna rätta mig ifall ni upptäcker felaktigheter.

När jag och slin83 rullade in i byn(utan en aning om var fabriken låg) så sa jag till honom: "hittar vi inte stället inom 15 minuter så får vi fråga någon som är ute och går" ...Slin hittade stället av en slump(?) redan efter 2 minuter, he he!
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""Saddam""]Man tillverkade upp emot en miljon glasspinnar om dagen när det gick som bäst!

Visserligen kom materialet i slutändan från Danmark men ändå: detta var den sista av alla fabriker i landet som tillverkade glasspinnar, kunderna var alla de stora glasstillverkarna som ägde som ägde en liten del av fabriken var(om jag minns rätt). Ni får hemskt gärna rätta mig ifall ni upptäcker felaktigheter.

När jag och slin83 rullade in i byn(utan en aning om var fabriken låg) så sa jag till honom: "hittar vi inte stället inom 15 minuter så får vi fråga någon som är ute och går" ...Slin hittade stället av en slump(?) redan efter 2 minuter, he he![/quote]

Det står väl fortfarande skyltat till fabriken dessutom?
Där låg iallafall glasspinnar kvar förrförra sommaren vilket var lite kul.
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
slin83
Inlägg: 48
Blev medlem: tis 03 feb 2009, 11:46

Inlägg av slin83 »

[quote=""riddar m""]Det står väl fortfarande skyltat till fabriken dessutom?
Där låg iallafall glasspinnar kvar förrförra sommaren vilket var lite kul.[/quote]

Det finns några Magnum glasspinnar kvar fortfarande http://www.pixbox.se/pic_show_id27031778.html
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""riddar m""]Det står väl fortfarande skyltat till fabriken dessutom?
. . .[/quote]

Njae... jag såg inga skyltar i alla fall.
Användarvisningsbild
Osprey
Inlägg: 484
Blev medlem: sön 07 dec 2008, 18:02

Inlägg av Osprey »

[quote=""Saddam""]Man tillverkade upp emot en miljon glasspinnar om dagen när det gick som bäst![/quote]

Var de så stora att de exporterade också? En miljon låter i mina öron rätt mycket för det här landet.

Det kan väl iofs vara så att under vår/sommar fanns avsättning för så många pinnar iom att glassfabrikerna byggde upp lager inför värmeperioder. Men det borde ändå ha varit vid rätt få tillfällen det fanns behov av så många pinnar. Men nåväl, imponerande att veta att kapaciteten fanns! :)

Och trist att veta att den är borta... :mad:

(Var ska vi nu få tag på pinnar till glassarna vi ska äta i skyttegravarna, om nu framtiden inte blir som den borde...:eek :)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

För någon vecka sedan besökte jag fabriken för andra gången, denna gång med kamera.
Bild
Bild
Bild
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
daytripper72
Inlägg: 545
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 20:30

Inlägg av daytripper72 »

Nice...den gröna Ericssonstämpelklockan är ju en istitution i sig själv...brukade den på ett jobb jag hade på på 80-90talet...någon som ftf stämplar på dem?
Skriv svar