Resterna av ett pappersbruk i Småland

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""chujo""]Vilket bruk är det?
Chujo[/quote]

Ny medlem. Välkommen hit.

Se forumets hederskod punkt 2 om att lokationsbeskrivningar beivras.

Jag kommer inte att ge ut platsbeskrivning till en ny medlem via PM men bedömer att tillräcklig information för att återfinna stället finns i tråden.
D Brown
Inlägg: 52
Blev medlem: lör 04 apr 2009, 18:47

Inlägg av D Brown »

Jag var på ett studiebesök på Oppboga bruk -89, där stod dom då och laddade slipstolen för hand med vedklumpar, detta måste väl ha vart ett av dom sista träsliperierna?
Sliperiet lades väl ner året efter.
exodus
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 06 nov 2009, 19:30

Inlägg av exodus »

D Brown:
Finns ett par träsliperier kvar i Sverige.
Dock är dom mer automatiserade än det du berättar om i Oppboga.
Dom jag vet om är Rottneros Bruk (Rottneros), Holmen Hallsta (Hallstavik), Stora Enso Hylte (Hyltebruk), Stora Enso Kvarnsveden (Borlänge) och Cascades Djupafors (Djupafors, Ronneby).

Synd att CB Milton inte verkar vara kvar. Han verkade ha bra koll på detta.
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

Besökte pappersbruket förra veckan, och har nu lagt ut min version den finns på http://junkman.pixbox.se galleriet Pappersbruket 2. Ett mycket trevligt besök som resulterade i 200 bilder :-) . Ett stort tack till någon här på forumet förresten.
Senast redigerad av 1 Junkman, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
henq
Inlägg: 29
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:18

Inlägg av henq »

[quote=""freak""]mycket trevligt ställe, men spiraltrappan i "silosbyggnaden"
är minsann inget för höjdrädda..[/quote]

Ursäkta trådlyftet :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
http://folkfritt.se - Tjernobyl, Pripyat & Rayon
Användarvisningsbild
Penfold
Inlägg: 780
Blev medlem: fre 01 okt 2010, 19:46

Inlägg av Penfold »

[quote=""exodus""]D Brown:
Finns ett par träsliperier kvar i Sverige.
Dock är dom mer automatiserade än det du berättar om i Oppboga.
Dom jag vet om är Rottneros Bruk (Rottneros), Holmen Hallsta (Hallstavik), Stora Enso Hylte (Hyltebruk), Stora Enso Kvarnsveden (Borlänge) och Cascades Djupafors (Djupafors, Ronneby).

Synd att CB Milton inte verkar vara kvar. Han verkade ha bra koll på detta.[/quote]

Det finns nog inga träsliperier kvar alls inom massaindustrin. Mekanisk massa är helt utkonkurrerad av kemisk massa. Mekanisk massa ger mer spetor och kvistar i massan, mindre slitstyrka och snabbt gulnande papper eftersom man inte får bort ligninet ur massan. Sant är att råvaran avbarkas huggs upp till flis men där tar likheterna stopp.

Sulfitmassa är utkonkurrerad av sulfatmassa även om MoDo i Ö-vik kokar över 1Mton blekt sulfitmassa om året.

Lite OT men det var just dessa stora massabruk med en produktion på över 1 Mton om året som konkurrerade ut småbruken i Ådalen under en 20-årsperiod fram till ca. 1980.

Småbruken hade ingen kemikalieåtervinning och stor negativ miljöpåverkan, problem med saltvatten i processvattnet under vissa tider på året, för liten kapacitet och få eller inga möjligheter till expansion, föråldrad utrustning och massaveden skulle inte räcka till då t.ex. MoDo slukade lika mycket ved ensamt som alla småbruken tillsammans.
/"Vid min Cittra vill jag kvittra"
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Kul att hitta tråden just nu, var där i helgen fotade lite, kom inte in i silon dock verkade stängd numera så jag la inte ner värsta energin på det heller iofs. Hade varit kul att se trappan, imponerande sak det där.
Mycket trevligt ställe att få se till slut, har inte haft vägarna förbi innan nu. Lite bilder på stället.
slaggen
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 19 mar 2011, 18:55

Inlägg av slaggen »

[quote=""Penfold""]Det finns nog inga träsliperier kvar alls inom massaindustrin. Mekanisk massa är helt utkonkurrerad av kemisk massa. Mekanisk massa ger mer spetor och kvistar i massan, mindre slitstyrka och snabbt gulnande papper eftersom man inte får bort ligninet ur massan. Sant är att råvaran avbarkas huggs upp till flis men där tar likheterna stopp.

Sulfitmassa är utkonkurrerad av sulfatmassa även om MoDo i Ö-vik kokar över 1Mton blekt sulfitmassa om året.

Lite OT men det var just dessa stora massabruk med en produktion på över 1 Mton om året som konkurrerade ut småbruken i Ådalen under en 20-årsperiod fram till ca. 1980.

Småbruken hade ingen kemikalieåtervinning och stor negativ miljöpåverkan, problem med saltvatten i processvattnet under vissa tider på året, för liten kapacitet och få eller inga möjligheter till expansion, föråldrad utrustning och massaveden skulle inte räcka till då t.ex. MoDo slukade lika mycket ved ensamt som alla småbruken tillsammans.[/quote]

Kvarnsveden i Borlänge har kvar sitt sliperi och har en TMP fabrik som tillverkar mek massa. De använder lite inköpt kemisk massa men huvudsakligen används mek massa. Kvarnsveden levererar papper bl a till IKEA och Biltema katalogerna + en massa dagstidningar (nästan en miljon ton om året). Att säga att mek massa är utkonkurrerad är ganska fel.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

Brann igår i stora silon enligt lokaltidningen. Byggnaden var övertänd men är tillräckligt robust för att stå kvar. Silosarna har i övrigt inte använts sen tidigt 80-tal så det måste varit antikt spån som brann.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Vet man om det var åska, ungar eller annan orsak?
Skriv svar