Resterna av ett pappersbruk i Småland

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
SPR
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:36
Kontakt:

Inlägg av SPR »

[quote=""LowAndSlow""]Stämningsfulla bilder, på min ära! :D

Rör vi oss i de västra delarna av Kronobergs län tro?[/quote]

Småland. Nuvarande ägarna är svenska och tillverkar rör i ena byggnaden. Om man frågar snällt så får man komma in på området och traska runt. Siloanläggningen ägs av någon stockholmare, det hade varit grymt att komma upp i den också. VARNING FÖR huset som ligger väster om siloanläggningen. Dörren där står vidöppen men det fattas en våningsplan (dvs fritt fall 3 meter).

Bild
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""benkar""]Riktigt härliga bilder!

/B[/quote]

Ja, jävligt fina bilder från ett fint ställe. Var själv där samma dag som jag fotade Blädinge första gången, och minns särskilt ett ex av en LO-tidning som låg på golvet inne i den döda byggnaden. Sedan blev det aldrig av att lägga ut bilderna, men det var kul att bli påmind.
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""SPR""]Småland. Nuvarande ägarna är svenska och tillverkar rör i ena byggnaden. Om man frågar snällt så får man komma in på området och traska runt. Siloanläggningen ägs av någon stockholmare, det hade varit grymt att komma upp i den också. VARNING FÖR huset som ligger väster om siloanläggningen. Dörren där står vidöppen men det fattas en våningsplan (dvs fritt fall 3 meter).

Bild[/quote]

Vid vårt besök på området för en månad seden var det huset ordentligt tillbommat, men sådant ändras ju med tiden.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
LowAndSlow
Inlägg: 1331
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 13:02

Inlägg av LowAndSlow »

[quote=""SPR""]Småland. Nuvarande ägarna är svenska och tillverkar rör i ena byggnaden. Om man frågar snällt så får man komma in på området och traska runt. Siloanläggningen ägs av någon stockholmare, det hade varit grymt att komma upp i den också. VARNING FÖR huset som ligger väster om siloanläggningen. Dörren där står vidöppen men det fattas en våningsplan (dvs fritt fall 3 meter).

Bild[/quote]


Då var det det bruk jag misstänkte.
http://www.lagochlangsam.se/

Gud och soldaten hedrar vi när ofred råder och de står oss bi. Men när fred råder och fyllda är faten, glömma vi gud och föraktar soldaten
Användarvisningsbild
JakobE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 17:45
Kontakt:

Inlägg av JakobE »

Märkliga de där småbruken där man kanske tillverkade 40-50 tusen ton per år till så sent som 1979. I detta fall var det väl dessutom bara massa som transporterades till kartongfabriken någon mil därifrån. Till råga på allt mitt inne i landet. Man kan ju fundera på varför man lämnade den helråddiga verkstadsbyggnaden och pannhuset när man rev resten...

Böksholm som stängdes ungefär samtidigt är ju totalt utplånat. Har för mig det revs tämligen omgående.

Idag står bruk som Wifstavarv och Utansjö tysta - någon som har varit därinne och kikat ? Det har väl börjat rivas kan man anta och när man minst anar det så är de förintade.

För att inte tala om Norrsundet - inte ens 350.000 ton räcker för att få ekonomi idag.
Användarvisningsbild
Grishnac
Inlägg: 2936
Blev medlem: ons 10 sep 2008, 18:08
Kontakt:

Inlägg av Grishnac »

[quote=""JakobE""]Märkliga de där småbruken där man kanske tillverkade 40-50 tusen ton per år till så sent som 1979. I detta fall var det väl dessutom bara massa som transporterades till kartongfabriken någon mil därifrån. Till råga på allt mitt inne i landet. Man kan ju fundera på varför man lämnade den helråddiga verkstadsbyggnaden och pannhuset när man rev resten...

Böksholm som stängdes ungefär samtidigt är ju totalt utplånat. Har för mig det revs tämligen omgående.

Idag står bruk som Wifstavarv och Utansjö tysta - någon som har varit därinne och kikat ? Det har väl börjat rivas kan man anta och när man minst anar det så är de förintade.

För att inte tala om Norrsundet - inte ens 350.000 ton räcker för att få ekonomi idag.[/quote]

*kikar ut genom fönstret*

Nä, Wivstavarv står minsann där det står, inga traktorer eller rivningsredskap där ännu.
Vd jag hört skall annan verksamhet in i lokalerna ganska omgående men jag vet inte om det projektet börjat ännu - tror knappt avveckligen är helt klar ännu.
Bara därför skall jag ta en sväng ut innan jobbet inatt och ta ett par bilder och ladda upp.
Bien faire et laisser dire

Ruinturistens äventyr: http://www.ruinturist.se
Användarvisningsbild
Fredriksson
Inlägg: 168
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 15:18
Kontakt:

Inlägg av Fredriksson »

Otroligt fina bilder :)
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Ett av många övergivna pappersbruk

Inlägg av Saddam »

BildBild

För att vara lite halvhemlig av mig kallar jag detta ställe för pappersbruk vilket inte är dess rätta benämning -för att inte avslöja för mycket...

Kan i alla fall avslöja följande fakta:
Bruket har funnits här ända sedan mitten av 1700-talet. Dock kom produktionen av råvaror som används vid framställningen av papper igång först i slutet av 1800-talet.
Från början transporterades produkterna på järnväg, rälsen revs dock för snart 50 år sedan.
Efter runt 90 år av "bra år" lades produktioner ner och sedan dess har byggnaderna stått öde.

Idag pågår en del verksamhet på området men i liten skala, de övergivna byggnaderna har dock fått stå ifred
och de som jobbar i byggnaderna intill verkar inte bry sig att folk ibland traskar förbi för att titta på ruinerna.

På området fanns ytterligare två(tre?) byggnader som vi aldrig tittade närmare på + en större avspärrad parkering.
Jag och Marvel_SWE var tvungna att ge oss av till nästa "spot" för dagen men har funderingar på att dra dit för ett besök nr. 2.

Faror:
Öppna schakt, halvt ihoprasade tunnlar, glas, och rostiga vassa saker.
Misstänker att att det finns en del ohälsosamma gifter här och där på området.
Golv, tak och väggar är i bra skick men trappor och stegar är lite halvdana!
Det går att klättra ända upp på taken, kika på bilderna så ser ni vad jag menar.

Sammanfattning:
En härlig industriruin som både bjuder på gångar under marken och höjder på minst 30 m. Graffiti saknas men små klotter-verk finns.

Klicka här för att se resten av bilderna, tagna under hösten då det fortfarande var varmt!

/Over and out
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

[quote=""Saddam""]BildBild

För att vara lite halvhemlig av mig kallar jag detta ställe för pappersbruk vilket inte är dess rätta benämning -för att inte avslöja för mycket...

Kan i alla fall avslöja följande fakta:
Bruket har funnits här ända sedan mitten av 1700-talet. Dock kom produktionen av råvaror som används vid framställningen av papper igång först i slutet av 1800-talet.
Från början transporterades produkterna på järnväg, rälsen revs dock för snart 50 år sedan.
Efter runt 90 år av "bra år" lades produktioner ner och sedan dess har byggnaderna stått öde.

Idag pågår en del verksamhet på området men i liten skala, de övergivna byggnaderna har dock fått stå ifred
och de som jobbar i byggnaderna intill verkar inte bry sig att folk ibland traskar förbi för att titta på ruinerna.

På området fanns ytterligare två(tre?) byggnader som vi aldrig tittade närmare på + en större avspärrad parkering.
Jag och Marvel_SWE var tvungna att ge oss av till nästa "spot" för dagen men har funderingar på att dra dit för ett besök nr. 2.

Faror:
Öppna schakt, halvt ihoprasade tunnlar, glas, och rostiga vassa saker.
Misstänker att att det finns en del ohälsosamma gifter här och där på området.
Golv, tak och väggar är i bra skick men trappor och stegar är lite halvdana!
Det går att klättra ända upp på taken, kika på bilderna så ser ni vad jag menar.

Sammanfattning:
En härlig industriruin som både bjuder på gångar under marken och höjder på minst 30 m. Graffiti saknas men små klotter-verk finns.

Klicka här för att se resten av bilderna, tagna under hösten då det fortfarande var varmt!

/Over and out[/quote]


har även hört att grannarna är rätt sketchy..... grymma bilder :D och trevligt ställe det där..
Skriv svar