Resterna av ett pappersbruk i Småland

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Sjukt attraktivt. Mums.

Edit: Och BRA BILDER Saddam! Jag tycker du blir bättre för varje album du lägger ut.
Senast redigerad av 1 riddar m, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: tittat på ännu fler bilder
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Användarvisningsbild
ruckel.se
Inlägg: 203
Blev medlem: tor 10 sep 2009, 19:40
Kontakt:

Inlägg av ruckel.se »

[quote=""riddar m""]Sjukt attraktivt. Mums.

Edit: Och BRA BILDER Saddam! Jag tycker du blir bättre för varje album du lägger ut.[/quote]

Håller med till fullo. Bra jobbat!
Användarvisningsbild
betongklump
Inlägg: 55
Blev medlem: tis 18 aug 2009, 19:26
Kontakt:

Sv: Ett av många övergivna pappersbruk

Inlägg av betongklump »

Verkar vara ett riktigt imponerande ställe! Vackert omgivet av all skog. Verkligen kusliga bilder en del av dem.
Frazdrik
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 14 aug 2009, 17:09

Inlägg av Frazdrik »

Bara att hålla med. Grymma fotokomponeringar, en fröjd för ögonen. :)
bruket
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 23:18

Inlägg av bruket »

Läckra bilder! Även jag besökte detta ställe för ett tag sedan. Ska se om jag kan delge lite bilder när jag lyckas få igång någon typ av album/blog.

Den sista bilden i ditt album, föreställande en öppen dörr som släpper in ljuset, är grymt snygg!
exodus
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 06 nov 2009, 19:30

Sv: Ett av många övergivna pappersbruk

Inlägg av exodus »

Är ganska så säker på att det är ett fd. Sulfatmassabruk. Om ni säger att det funnits en Mesaugn där så är det 100% säkert att det är sulfatmassabruk då man inte får någon Mesa över i sulfitmassabruk.

I sulfatmassabruk använder man sig inte heller av syratorn utan dessa fanns bara i sulfitmassabruken.

Synd att sodahuset verkar vara rivet, sådana kan ju ge riktigt fin utsikt över landskapet om man tar sig upp på taket. Men när man kollar på hitta.se så märks det ju att området varit övergivet bra länge.

Schyssta bilder dock!
Användarvisningsbild
Elagabalus
Inlägg: 2292
Blev medlem: ons 22 jul 2009, 07:51
Kontakt:

Inlägg av Elagabalus »

Kul att se bilder på ett rejält stort objekt. Fina bilder
Användarvisningsbild
charliem
Inlägg: 74
Blev medlem: ons 11 feb 2009, 18:56

Inlägg av charliem »

Riktigt läckert ställe du hittat!
Användarvisningsbild
Kulturskymning
Inlägg: 76
Blev medlem: ons 01 okt 2008, 15:46
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Kulturskymning »

Kan bara hålla med övriga fôlket - klart lyckade plåtar! :) Lite avis på att ni kom in i betongsilosarna ... verkade helt tillslutet när jag var där i maj.
Användarvisningsbild
Linkan
Inlägg: 22
Blev medlem: fre 26 sep 2008, 15:52
Kontakt:

Inlägg av Linkan »

[quote=""exodus""]Är ganska så säker på att det är ett fd. Sulfatmassabruk. Om ni säger att det funnits en Mesaugn där så är det 100% säkert att det är sulfatmassabruk då man inte får någon Mesa över i sulfitmassabruk.

I sulfatmassabruk använder man sig inte heller av syratorn utan dessa fanns bara i sulfitmassabruken.

Synd att sodahuset verkar vara rivet, sådana kan ju ge riktigt fin utsikt över landskapet om man tar sig upp på taket. Men när man kollar på hitta.se så märks det ju att området varit övergivet bra länge.

Schyssta bilder dock![/quote]

Var där i somras o fotade lite. Kollade lite på elskåpen och där var märkningen kvar: "Mesapump", "Mesarörv." Vi var uppe i silon först. Jag trodde då det var ett bruk för mekanisk massa eftersom man verkade ha malt ner träet till fint sågspån. Det var ju spån överrallt...trodde inte man malde sönder träet så totalt för papperstillverkning. Någon som kan mer om papperstillverkning som kan reda ut det hela?
Skriv svar