Resterna av ett pappersbruk i Småland

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""bruket""]
Citat från en branchtidning, tidigt 70-tal.
[/quote]

Information i all ära, men om man nu ska vara diskret kanske man inte behöver lägga ut ett citat som gör att det tar två sekunder att googla upp var stället ligger. Omformulera?
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
bruket
Inlägg: 54
Blev medlem: tis 14 jul 2009, 23:18

Inlägg av bruket »

[quote=""riddar m""]Information i all ära, men om man nu ska vara diskret kanske man inte behöver lägga ut ett citat som gör att det tar två sekunder att googla upp var stället ligger. Omformulera?[/quote]

Ja det var lite orutinerat. :o
Tack för påpekandet, ändrat nu.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

[quote=""bruket""]Ja det var lite orutinerat. :o
Tack för påpekandet, ändrat nu.[/quote]

Tack själv. Jag har inte hunnit dit än, och jag vill gärna se det innan turisthorderna väller in... :)
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
exodus
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 06 nov 2009, 19:30

Inlägg av exodus »

Svarar och citerar både "Linkan" och "CB Milton". Jag ursäktar om mitt inlägg blev lite stökigt, är inte riktigt i banorna med lite feber och annat som hör till influensatider men kunde inte hålla mig för att svara :) .

Man använder en huggmaskin för att göra flis till massakoket, innan dess har veden barkats i barktrummor/barkmaskiner. Efter detta sållas flisen så att för stora och för små bitar sållas bort, kan ju varit sån flis som du såg på golvet.

Barkning och huggning görs i både mekaniska (Raffinörer) och kemiska massabruk (kokare), dock så finns det slipmassa där veden kapas i bitar (huggs ej) efter att ha barkats och trycks mot stora slipstenar som "CB Milton" säger. Vad jag förstår så tillverkade Wargöns Bruk slipmassa innan det gick i graven då dom aldrig fick bygga en TMP-fabrik.


Mesa bildas under sulfatprocessens kemikalieåtervinning och är kalciumkarbonat. Detta bränns i en speciell ugn (efter avskiljning från vitluten), en sk. mesaugn (ett långt, svagt lutande och sakta roterande rör med en oljebrännare i nedre änden) och blir efter detta bränd kalk och kan användas i processen igen.


Ibland är det inte lätt att se om det är sulfit, sulfat eller mekanisk massa som tillverkats då de oftast utmärkande stora sakerna har försvunnit från platsen såsom kokare, pannor och mesaugnar. Men just i det här fallet är jag 100% säker på att det är ett sulfatmassabruk då jag läst om bruket på nätet och om det fanns märkningar med "mesapump" och liknande så råder inga tvivel. Dock så har ju bruket varit nerlagt i nästan 30år så inte lustigt att dessa grejer saknas.

Lästips om du är intresserad (väldigt basic):
http://www.skogssverige.se/massaopapptillv/
Användarvisningsbild
freak
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 09 jan 2010, 23:31

Inlägg av freak »

mycket trevligt ställe, men spiraltrappan i "silosbyggnaden"
är minsann inget för höjdrädda..
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

Mina bilder från stället är nu klara. Finns på:

http://www.swedishruins.se/galb/del/delintroswe.asp
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Rutger""]Mina bilder från stället är nu klara. Finns på:

http://www.swedishruins.se/galb/del/delintroswe.asp[/quote]

Fina bilder.

Det där stället är underbart. Måste lägga ut mina bilder också. Minns att det låg en LO-Tidning från 1978 i skiten därinne.
chujo
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 25 jun 2010, 11:38

Inlägg av chujo »

Vilket bruk är det?
Chujo
Skriv svar