Gusums Bruk

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
aner1755
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 11:50

Gusums Bruk

Inlägg av aner1755 »

Tänkte bidra med bilder från helgen över Gusums Bruk. Förfallet sedan -88, en del har brunnit och den har förvisso varit välbesökt, men men som första riktiga UE-upplevelse var jag toknöjd. Spår efter blixtlås tillverkningen hittade jag inte, men väl ett flödesschema för mottagning och utlastning för en av byggnaderna hittades. Dessutom fann jag ritningar med fina ritningshuvuden... nerd, moi!? Jorå! :-D
Hoppas ni finner några av bilderna tilltalande...

http://www.pixbox.se/usr_show_id162739_ ... rder1.html

Mvh
aner7155
joel@mfed
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:19

Inlägg av joel@mfed »

[quote=""aner1755""]Tänkte bidra med bilder från helgen över Gusums Bruk. Förfallet sedan -88, en del har brunnit och den har förvisso varit välbesökt, men men som första riktiga UE-upplevelse var jag toknöjd. Spår efter blixtlås tillverkningen hittade jag inte, men väl ett flödesschema för mottagning och utlastning för en av byggnaderna hittades. Dessutom fann jag ritningar med fina ritningshuvuden... nerd, moi!? Jorå! :-D
Hoppas ni finner några av bilderna tilltalande...

http://www.pixbox.se/usr_show_id162739_ ... rder1.html

Mvh
aner7155[/quote]

Då var du nog inte överallt, i ett stort rum fanns en hel del blixtlås liggandes på långa rullar. Men det är ett stort ställe, svårt att se överallt!
Jag var där för några veckor sen med.

http://www.mfed.se/zenphoto/Urban%20Exploration/

0123 fabrik är rätt.
Användarvisningsbild
aner1755
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 11:50

Inlägg av aner1755 »

Ohh! Fina bilder! Du har talang för det här märker jag. :-D Skoj att jämföra bilder, det är mycket man missar i ett sånt komplex. Samma objekt taget från olika vinklar kan ge helt olika bilder. Mycket trevligt!
Användarvisningsbild
Ärlige Harry
Inlägg: 410
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 20:12

Sv: Gusums Bruk

Inlägg av Ärlige Harry »

Hur är det med Gusum, kommer man in utan lagbrott och avancerade kroppsövningar? Jag är måttligt intresserad av endera.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""Ärlige Harry""]Hur är det med Gusum, kommer man in utan lagbrott och avancerade kroppsövningar? Jag är måttligt intresserad av endera.[/quote]


Området förvaltas av en konkursförvaltare, men kommunen har fritt tillträde pga förundersökningar inför rivningen. Finns ett och annat hål i staketet men passage innebär samtidigt olaga intrång.
joel@mfed
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:19

Inlägg av joel@mfed »

[quote=""Ärlige Harry""]Hur är det med Gusum, kommer man in utan lagbrott och avancerade kroppsövningar? Jag är måttligt intresserad av endera.[/quote]

Det är kalasenkelt att komma in. Vi parkerade framför huvudentren, följde staketet ner mot vattnet där det är sneskuret. Sen var det bara att kliva över, baggis!

Gubbarna i macken/verkstan mitt emot glodde en hel del, men när dom såg att man bar på en kamera verka dom tappa intresset som tur är. Man gör ju en kulturgärning att dokumentera det =)

Dessutom ger olaga intrång bara MAX böter, utifall man blir anmäld, polisen kan inte ge dig böter om ingen anmäler dig!
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""joel@mfed""]
. . .
Dessutom ger olaga intrång bara MAX böter, utifall man blir anmäld, polisen kan inte ge dig böter om ingen anmäler dig![/quote]
Precis, det är markägaren som måste göra en polisanmälan, annars händer det ingenting...
Användarvisningsbild
aner1755
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 11:50

Inlägg av aner1755 »

Som joel@mfed skrev är det kalasenkelt att ta sig in. Staketet går ner mot vattnet på två ställen och båda är bara att runda. Så vida det inte kommer en vårflod och höjer vattenståndet dramatiskt blir man inte ens blöt om fötterna...
Ett kryphål i staketet fanns det åxå. Detta bara på den sida ån vi var på, hur det är på den andra vet jag inte.

Har svårt att tänka mig att konkursförvaltaren är het på en anmälan så länge man inte lever fan där inne. Precis som för joel var det fler som såg att vi smet in, men även den här gången verkade ingen ta det särskilt hårt när vi dels hade med oss en liten hund och en fet kamera. Vi tog oss in tämligen ogenerat kl 14...
Senast redigerad av 1 aner1755, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
aner1755
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 15 apr 2009, 11:50

Inlägg av aner1755 »

Hittade följande på FlashB;

Kan konstapeln ta mig?

Brottsbalken 4:6
6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.

-"Olaga intrång är i svensk rätt ett brott som innebär att en person obehörigen intränger eller kvarstannar i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg på upplagsplats eller annat sådant ställe. Med begreppet intränger menas att någon, som från början är obehörig tränger sig in.

Att kvarstanna obehörigen innebär att någon från början haft tillstånd att komma in på platsen. Av någon anledning uppmanas han att gå därifrån med vägrar göra detta."


-"Inbrott kallas det när någon med hjälp av list eller våld tränger sig in i någon annans låsta utrymme. Om den som brutit sig in tillägnar sig föremål på platsen, brukar detta ofta betecknas som 'grov stöld'. Om inget stjäls talar man om 'hemfridsbrott' eller 'egenmäktigt förfarande'."

Rent teoretiskt, om dörrarna står på vid gavel till en gammal fabrik, och man går in så är det "Olaga intrång", faller inte under allmänt åtal, utan ägaren måste göra en polisanmälan. Om man däremot bryter sig in så är det ett "inbrott" vilket faller under allmänt åtal.


Alltså kommer jag vara sparsam med liknande manövrer i framtiden... :rolleyes:
joel@mfed
Inlägg: 45
Blev medlem: mån 16 feb 2009, 14:19

Inlägg av joel@mfed »

hehe jo.
Som tur är behövde man ju inte använda verken 'list' eller 'våld' för att komma in i gusum... hmmm, listen ja... Kanske en definitionsfråga ;)

äh fan, det är ju en kulturgärning att plåta stället för framtida genrationer!
Skriv svar