Gusums Bruk

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""mopedhuligan""]Albin gör säkert redan det.[/quote]

Jess!

Blir mer att se när de stora maskinerna anländer om någon månad.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Tillslut kom webbkameran upp. Ganska taskig placering, men byggnaden till vänster lär försvinna under morgondagen:

http://www.webbkameror.se/byggkameror/v ... /index.php
Användarvisningsbild
rjd2
Inlägg: 1730
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:31

Inlägg av rjd2 »

Usch trist, glad att jag hann plåta innan det jämnas med marken :(
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""albin""]Tillslut kom webbkameran upp. Ganska taskig placering, men byggnaden till vänster lär försvinna under morgondagen:

http://www.webbkameror.se/byggkameror/v ... /index.php[/quote]

Sorgligt. Tror jag var där fyra-fem gånger, men allra intressantast var när jag mötte ägarna till bruket (dom hade naturligtvis huvudkontor här i Gbg).
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Idag började byggnaderna jämnas med marken. Tyvärr befann jag mig 16 mil därifrån, men webbkameran fångade det hela:

http://www.webbkameror.se/byggkameror/valdemarsvik_gusum/historik_1/webcam_history_15.php
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Lukten av fuktig betong känns i centrala Gusum. Det var det gamla smältverket som strök med först. Ursprungligen stod här en träbyggnad för ytbehandling av knappar, krokar och nålar, uppförd 1900. Sen den brunnit uppfördes 1909 en ny större tegelbyggnad med samma funktion, men också med packrum och högst upp den sk sättvinden, där nålar sattes i kuvert.

När tillverkningen av nålar och andra kortvaror avtog i mitten av 1900-talet, revs översta våningen då och byggnaden fungerade som smältverk från 1956. Då fabriksområdet blivit fullbyggt uppfördes en helt ny anläggning utanför samhället dit smältverket flyttades 1966. Därefter nyttjades byggnaden som lager och plåtverkstad av bruket och sist ut blev en privat bilverkstad åren 1985-1989. Sen dess har förfallet tilltagit fram tills idag, då det slutliga fallet kom under bara några timmar på eftermiddagen.

Bilden togs för en månad sen.
IMG_8766.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""albin""]Idag började byggnaderna jämnas med marken. Tyvärr befann jag mig 16 mil därifrån, men webbkameran fångade det hela:

http://www.webbkameror.se/byggkameror/valdemarsvik_gusum/historik_1/webcam_history_15.php[/quote]

Gisses, man baxnar, nu är det webbkameror på plats när en del ruiner rivs :eek:

/B
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""benkar""]Gisses, man baxnar, nu är det webbkameror på plats när en del ruiner rivs :eek:

/B[/quote]

Ja de verkar stolta över att riva de gamla och smutsiga.. Hoppas verkligen de är väl dokumenterat sedan innan från officiellt håll. Annars är det extremt pinsamt att göra någon sorts sista försök att med lågupplöst webcam försöka dokumentera människans destruktivitet.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""kristofer""]Ja de verkar stolta över att riva de gamla och smutsiga.. Hoppas verkligen de är väl dokumenterat sedan innan från officiellt håll. Annars är det extremt pinsamt att göra någon sorts sista försök att med lågupplöst webcam försöka dokumentera människans destruktivitet.[/quote]

Jo då, byggnaderna är väl dokumenterade. Jag har haft uppdraget av kommunen att göra en en kulturhistorisk byggnadsinventering, dessutom har en en antikvarisk inventering genomförts. Till rapporterna finns ett rikhaltigt bildmaterial.

Webbkameran var min idé som kommunen nappade på. Tyvärr kunde de ha valt en bättre placering av kameran. Tanken från min sida är att få en hopklippt film på några minuter där det går att följa rivningen.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""albin""]Jo då, byggnaderna är väl dokumenterade. Jag har haft uppdraget av kommunen att göra en en kulturhistorisk byggnadsinventering, dessutom har en en antikvarisk inventering genomförts. Till rapporterna finns ett rikhaltigt bildmaterial.

Webbkameran var min idé som kommunen nappade på. Tyvärr kunde de ha valt en bättre placering av kameran. Tanken från min sida är att få en hopklippt film på några minuter där det går att följa rivningen.[/quote]

Skönt att höra! Lite synd bara att de inte fick till webcam biten, hade kunnat bli intressant film.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Skriv svar