Gusums Bruk

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

IMG_9901.jpg
Labbet med kontor i en byggnad från 1917
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

[quote=""albin""][attachment=]3496[/attachment]

Labbet med kontor i en byggnad från 1917[/quote]

Gusums bruk snyyyyft :-( .
Maphesto
Inlägg: 15
Blev medlem: mån 16 mar 2009, 19:24

Inlägg av Maphesto »

En liten påminnelse, de har rivit ganska mycket nu och de har flyttat webkameran ngt.

Ett tips är att gå in och kolla på senaste dygnet mm.
rhdf
Inlägg: 143
Blev medlem: fre 24 okt 2008, 12:06

Sv: Gusums Bruk

Inlägg av rhdf »

nyss rök visst den delen där den fina trapphuset fanns (det där man kom in i den del som revs igår via en löjligt smal garderobsliknande korridor)

Nu är det dessutom läge att flytta kameran igen ;)
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

Det är med stort vemod jag besökt Gusum senaste månaden. Ungefär hälften av byggnaderna är borta.
Stångberget 2010-04-05 komp.jpg
Stångberget 2010-04-13 komp.jpg
Stångberget 2010-04-27 komp.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""albin""]Det är med stort vemod jag besökt Gusum senaste månaden. Ungefär hälften av byggnaderna är borta.

[attachment=]3564[/attachment] [attachment=]3565[/attachment] [attachment=]3566[/attachment][/quote]

Jag ser verkligen hur mycket finare det kommer bli nu när man ser den aktiva industrin bakom istället. ;)
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
JakobE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 17:45
Kontakt:

Inlägg av JakobE »

Jisses...

Vad har det tagit åt våra makthavare. "Eviga ruiner" och långbänkar som Edsbruk, Ljusne plywood, Deje, och Gusum jämnas med marken. Vad skall det bli av UE i framtiden om det fortsätter såhär ?

År 2006 var Gusum en riktig kalasruin - bara att knalla in och plåta i lugn och ro:

http://www.pbase.com/jakobe/the_bankruptcy

När kommer det välkända "f.d.-pappersbruket-i-västra-Dalarna" att skatta åt förgängligheten kantro ? Det torde väl vara en tidsfråga.
Användarvisningsbild
albin
Inlägg: 661
Blev medlem: fre 20 feb 2009, 16:09

Inlägg av albin »

[quote=""kristofer""]Jag ser verkligen hur mycket finare det kommer bli nu när man ser den aktiva industrin bakom istället. ;) [/quote]

Jag det blir en otrolig skillnad. Men nästa problem är att verksamheten läggs ner i sommar.

[quote=""JakobE""]Jisses...

Vad har det tagit åt våra makthavare. "Eviga ruiner" och långbänkar som Edsbruk, Ljusne plywood, Deje, och Gusum jämnas med marken. Vad skall det bli av UE i framtiden om det fortsätter såhär ?

År 2006 var Gusum en riktig kalasruin - bara att knalla in och plåta i lugn och ro:

http://www.pbase.com/jakobe/the_bankruptcy

När kommer det välkända "f.d.-pappersbruket-i-västra-Dalarna" att skatta åt förgängligheten kantro ? Det torde väl vara en tidsfråga.[/quote]

Otroligt var mycket föremål som försvunnit sen du var där. Verkligen allt som kan tänkas inbringa något värde har tagits bort.

Men frukta inte för framtida ruinbrist. Det är inte omöjligt att fabriken på andra sidan ån också kommer förfalla pga problem att sälja som en följd av gamla miljösynder i fastigheten.
Användarvisningsbild
JakobE
Inlägg: 62
Blev medlem: tis 10 feb 2009, 17:45
Kontakt:

Inlägg av JakobE »

Frukta... Egentligen känner man sig som en skurk när man "fruktar" att det för all evighet skall finnas ett trivsamt "stall" av råddiga ruiner och miljöskandaler som ingen ansvarar för :)

Men industrin bakom bruket - var inte det Voith eller något i den stilen ? Det som skapar ruiner är råddighet, konkurser och otydlig lagstiftning. Det som gör det så "tråkigt" numera är att lagstiftningen har styrts upp så att livskraftiga företag inte på samma sätt kan krypa ur sitt ansvar. Dessutom stärkt lagstiftning som kräver att "området skall återställas till ursprungligt skick". Antar att Voith inte är nere för räkning... Åtminstone inte ännu...

Måste säga att jag (som gruvnörd) blev förstummad när jag reste runt uppe i Skelefteås "bergslag" - de gamla gruvorna var inte bara nedlagda - alla spår var förintade. Vartenda krossad betongbit var uppkrattad och området planterat med gräs och granskog. Om tio år går det inte att se att det varit någon verksamhet där någonsin....
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Det är nog inte en slump att rivningarna sker så klumpartat som de nu verkar göra. Många av platserna har gått samma öden tillmötes efter samhällets föränderlighet och på samma sätt som de blev övergivna blir de idag rivna eftersom det är vår generella samhällsströmning samtidigt som processerna att få fram pengar börjar nå i hamn. Det är bara en tidsfråga innan samtliga ruiner från det glada folkhemmets dagar bara är ett minne blott. Kanske att det finns förevigat på en blek journalfilm, undangömt i filmberget vid Grängesbergs övergivna gruva..
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Skriv svar