Kraftfördelarstationen

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Bengt_h
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 14:31
Kontakt:

Inlägg av Bengt_h »

Kul att se att flera har hittat till det underbara stället innan det försvinner för evigt ner i ett hål. Fast vem vet det kanske behagar stå kvar länge bara för att alla tror det ska rasa? Se upp själva också så ni inte rasar i. Jag och min kompis har stått på ett överhäng utan att själva veta om det, var många meter fritt fall under det överhänget.
Lite mer bilder från platsen finns här:

http://www.pixbox.se/alb_show_id1051055_page0.html

Bilder på gruvstugan mm.

Litet tillägg om 3-fas överföringen i Grängesberg.
Första gången Wenströms trefas- systemet tillämpades på en längre sträcka var 1893. Systemet provades på en 14 km lång ledning från Hellsjön till Grängesberg. Spänningen var på höga 9500 V, effekten 300 kW och den totala förlusten var på ca. 30% (ca.2%/km jämfört med likströmmens 3%/km).
Senast redigerad av 1 Bengt_h, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
SPR
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:36
Kontakt:

Inlägg av SPR »

Verkligen häftigt ställe. Vi kommer åka dit igen, för det finns massor med saker man inte har hittat ännu.
the watchman
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
Kontakt:

Inlägg av the watchman »

[quote=""Aseabarn""]
Varifrån kommer den gamla bilden på the watchmans sida? Är det ett originalfoto eller tryckt någonstans? Vore kul att se större version.[/quote]

Minns tyvärr inte vart jag hittade den, men jag kan kolla runt lite.
Återkommer i ärendet.
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""SPR""]När vi anlände till den rasbenägna kraftfördelarstationen, var inte elström det första vi kom att tänka på. Det såg ut som vi kommit till en banklokal i vilda västern. Ett rykte från lokalbefolkningen på den här orten säger också detta. Nämligen att lokalerna under en tid använts som banklokaler, innan banken senare flyttade in till den trötta ortens huvudgata.

Läs gärna mer på sidan
http://spr.dinstudio.se/gallery_64.html[/quote]

Angående banklokalen så har det funnits en sådan inne på rasområdet, eller rättare sagt det "flyttade" området. Den låg på en gata som gick till vänster när man går under dagens järnväg. Omfördelningsstationen ligger till höger. Letade efter banken när jag var i området för några år sedan, men den är helt utplånad. Detta hindrar ju inte att elhuset används som bank.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

[quote=""Aseabarn""]1910-tal. Jag tycker mig förstå både när och varför den byggdes, och det har förhoppningsvis premiär på en annan sida så småningom, när jag får ändan ur vagnen. (Ledsen om jag lät tjurig, men jag jobbar numera ack så långsamt för att förhoppningsvis skriva rätt och föredrar att sprida information rätt väg, genom rätta kanaler).

Varifrån kommer den gamla bilden på the watchmans sida? Är det ett originalfoto eller tryckt någonstans? Vore kul att se större version.[/quote]

Kolla vad jag hittade! Den är avfotograferad av mig (troligen) på museet i Grängesberg, annars på anslagstavlen nere vid järnvägsundergången, minns inte riktigt.
Den kan tolkas på flera sätt: 1) huset är byggt 1910 och kortet taget då eller senare. 2) Kortet är taget 1910.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""Rutger""]Kolla vad jag hittade! Den är avfotograferad av mig (troligen) på museet i Grängesberg[/quote]

Ser man på! Jag är inte den som säger "vad var det jag sa" :rolleyes: Den tycks hursomhelst på bilden vara nybyggd med tanke på de uppställda arbetarna inkl. mannen i stolpen. Typisk "nu är vi färdiga"-bild. Det var i princip bara då dylika byggnader blev fotograferade.
Att i dylika dateringsfrågor använda websidor som källa är oftast uteslutet. Skit sprids snabbt i vinden. Eller med ett citat: "Usenet is like a herd of performing elephants with diarrhea: massive, difficult to redirect, awe-inspiring, entertaining, and a source of mind-boggling amounts of excrement when you least expect it."
Senast redigerad av 6 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
SPR
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:36
Kontakt:

Inlägg av SPR »

[quote=""daytripper72""]Några bilder till från okt 2008.

http://www.richardbergman.se/gb/index.html[/quote]

Fina bilder! Jag var väl den som var mest emot att gå runt i 20cm snö, hade jag inte vart med hade vi nog upptäckt fler hus med. Men det får bli i sommar. :)
Var ledsna husbyggarna skulle bli om de såg hur huset såg ut i dagsläget.

Aseabarn: Med den bilden som bevis så lägger jag mig och ändrar dateringen på hemsidan :p Tack för en skön diskussion. / J
Användarvisningsbild
SPR
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:36
Kontakt:

Inlägg av SPR »

[quote=""CB Milton""]Kraftfördelningsstationen i Grängesberg är uppförd 1893.[/quote]

Och så var diskussionen igång igen :D
Menar du just denna som vi visat på kort tidigare? Som är fotad med arbetarna på 1910.
Skriv svar