Kraftfördelarstationen

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

Roade mig med att jämföra två av de gamla bilderna på huset, och det finns en del skillnader. Bild A, som museet satt årtalet 1910 vid, saknar två stolpar som finns vid bild B. Det kan betyda att bild A är tagen tidigare och bild B när man hunnit få upp fler stolpar. Å andra sidan kan man ju faktiskt ta bort stolpar också. Hur som helst håller jag med om att bild A ser ut som ett nybygge med lite bråte kring huset. Det känns som om bild A är äldre än bild B.

-

Ingen tvivlar på att strömmen kom till Grängesberg år 1893. Frågan är bara: Till vilket hus?
På bild B har jag satt ut årtalet 1893 med två frågetecken över ett närbeläget hus. Jag har en gammal karta över området (utan datum, tyvärr) där det står att det är ett maskinhus, men det kan ju ha bytt funktion. Vad jag fäste mig vid är likheterna i takkonstruktionen mellan detta hus och vårt "problemhus". Behöver inte betyda ett dugg annat än att man behövde släppa in ljus och släppa ut värme. Men likheten är slående. Kan detta vara det första omfördelningshuset???? Jag har ingen aning, jag bara spekulerar.
Till saken hör ju att detta hus står/stod precis på kanten till skärningen. För 10-15 år sedan fanns kanske mer kvar och kanske var det där radioprogrammet var (Miltons inlägg). Vem vet säkert?

För att krångla till det ytterligare så stämmer inte utseendet på detta med den gavel som finns kvar på randen till avgrunden idag, det med sängarna. Det har nämligen två våningar! Se färgbild. Ombyggt? Nybyggt? Det här är inte så himla lätt. Byggnader rivs, byggs om, ändrar funktion. Dokumentationen är halvdan, minnena kanske ännu osäkrare. Jag skulle råda debattörerna att inta vara så tvärsäkra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""CB Milton""]Jag hörde en dokumentär för många, många år sedan i P1, ett program/dokumentär om Grängesberg. (...)[/quote]

Det var ju stensäkra uppgifter... Eftersom vi än så länge inte har "bildradio" i Sverige, undrar jag hur man kan veta att det var just denna transformatorstation? Hördes det på brummet? Det var nämligen 70 Hz här fram till 1911, istället för 50. :) Men det kan väl för all del säkert ha varit det här huset de pratade om i programmet, det ingår ju i bilden s a s. Men även reportrar och t o m gamla Grängesbergsbor kan ta fel. Trefasöverföringen 1893 är ju så legendarisk att det blir lättare att ta fel åt det hållet än åt andra hållet (dvs påstå att byggnaden är uppförd senare). Så är man osäker, ligger 1893 närmast till hands att höfta till med. Men då bör man skriva att man antar det, inte att det är så.

Hur ligger det till då?

Alla hade fel! :) Svaret fanns i bokhyllan:
Jag plöjde igenom några väl valda verk: det enastående examensarbetet Transformatorbyggnader i Skaraborgs län, den lika enastående boken Kraftöverföringen Hellsjön-Grängesberg (har även för några år sedan diskuterat med författaren, som givetvis besökt huset i fråga ett par decennier tidigare), Teknisk Tidskrift, tidskriften Ingeniören (1915), Bau grosser Elektrizitätswerke (1914), och lite annat...

Den L-formade byggnaden byggdes 1906. Den stora separata delen bör ha tillkommit fyra år senare av anledningar ni får läsa på en elmuseal sida så småningom, när jag får inspiration. (Vill egentligen inte göra reklam för det här, man vet aldrig vem som läser). Jag har inte hittat uppgifter om att det existerat någon fördelningsstation dessförinnan men någon form av byggnad är rimlig att tänka sig. Det kanske går att få fram så småningom.

Bifogar två bilder, den ena från Kraftöverföringen Hellsjön-Grängesberg, den andra från Teknisk Tidskrift 1907. Det är samma bild med arbetarna som syns överst t.v., tryckt januari 1907.

Transformatorhusen under 1890-talet var små träkurar som stod på medar ute i stenbrottet. Sveriges första transformatorhus!
Tittar man i "Die Vertheilung der Elektricität nach dem System Zipernowsky, Déri, Bláthy" (1889) (transformatorns uppfinnare), finns över huvud taget inga "transformatorstationer" utan bara småtransformatorer uppriggade på stolpar o dyl.
Det är bra att få en spark i baken ibland, så man får något gjort. Var det inte för den här tråden, hade jag ju inte letat upp det. Åtminstone inte nu.

Jag är fortfarande sugen på att få se stor version av originalbild(erna) som varit uppe tidigare.

[quote=""Rutger""]På bild B har jag satt ut årtalet 1893 med två frågetecken över ett närbeläget hus. Jag har en gammal karta över området (utan datum, tyvärr) där det står att det är ett maskinhus, men det kan ju ha bytt funktion. Vad jag fäste mig vid är likheterna i takkonstruktionen mellan detta hus och vårt "problemhus". Behöver inte betyda ett dugg annat än att man behövde släppa in ljus och släppa ut värme. Men likheten är slående. Kan detta vara det första omfördelningshuset????[/quote]

Intressant iakttagelse! Att döma av läget borde det kunna ha med Müllers schakt att göra, vilket ska ha tillkommit 1903-1904. Isåfall borde det kunna vara en transformatorstation för Lernbo kraftstation. Den borde ligga "hitom" fördelningsstationen på tredje bilden på sidan nedan. Jag tror båda liknande byggnaderna skymtar bakom cisternen men det är svårt att urskilja.

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mod ... d&id=18068

Enligt tipset på thewatchman:s sida är det väl sprängämnesförrådet? Men det valmade taket stämmer inte och ett sprängämnesförråd har knappast lanterniner (takfönster), det kännetecknar istället maskinhall. Är inte så bekant med trakten så ska inte uttala mig. Har suttit med det här för länge nu.
http://www.pixbox.se/pic_show_id22984315.html
Är inte väggruinen snarare det "avklippta" huset delvis utanför bild?:
http://www.pixbox.se/pic_show_id23942321.html
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 34 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Rutger
Inlägg: 264
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 21:02

Inlägg av Rutger »

Intressanta och som det verkar vederhäftiga uppgifter. Jag är på språng och hinner inte fördjupa mig närmare. Vill bara tipsa om följande sida med bilder från gamla Grängesberg:

http://hem.passagen.se/jweb/forr.html
----

Jag tror att den avklippta byggnaden är en vattencistern, men är inte 100 på att det är samma som man ser i dag. Tycker inte proportionerna stämmer. Den finns också med på några av de gamla bilderna har jag för mig. Cisternen hörde till Cassels badhus, vill jag minnas.
Modern Swedish Ruins - http://www.swedishruins.se
the watchman
Inlägg: 313
Blev medlem: fre 19 sep 2008, 06:25
Kontakt:

Inlägg av the watchman »

Aseabarn.
Var det verkligen den här bilden du menade att länka till ?
http://www.pixbox.se/pic_show_id22984315.html
Har besökt "konstapelns" några ggr, och jag har inte sett något som
indikerar på att det funnits takfönster på byggnaden.
Maskinhall har det då inte varit.
Men har jag fel om det så det väl så.
Byggnadssättet är dock mer eller mindre identiskt med gamla sprängämnesförrådet som fanns vid krutfabriken i Avesta (med vallar å hela rasket)
Den kallad "Smäll Ååv".
Låg intill Nävdens strand.
Men om du orkar så får du gärna snoka reda på byggnadens syfte.
För mig är det ärligt talat bara en trevlig plats att besöka, ruinturist som jag är.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""the watchman""]Var det verkligen den här bilden du menade att länka till ?[/quote]

Nejvisst, jag har nog blandat ihop det, har inte kikat närmare på det.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
SPR
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:36
Kontakt:

Inlägg av SPR »

[quote=""Aseabarn""]Nejvisst, jag har nog blandat ihop det, har inte kikat närmare på det.[/quote]

Aseabarn. Lite O.T., men var det du som frågade mig om gamla sågverket utanför Eskilstuna
Senast redigerad av 1 SPR, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""SPR""]Aseabarn. Lite O.T., men var det du som frågade mig om gamla sågverket utanför Eskilstuna[/quote]

Haha, jag erkänner inget, fast din slutledningsförmåga är imponerande ;) ... Jag hade tänkt slippa outas i forumet egentligen - tänker mig att min sida ska vara så insnöad som möjligt så det inte blir för mycket UE-turism om jag lägger ut något, så därför ligger jag oftast lågt i forum. :cool: Fast jag ligger ändå efter med uppdateringar så det jämnar väl ut sig. Var hursomhelst en rolig position att vara i - jag har nog träffat rätt många härifrån, som det skulle visa sig.
Senast redigerad av 12 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
SPR
Inlägg: 120
Blev medlem: sön 12 okt 2008, 17:36
Kontakt:

Inlägg av SPR »

[quote=""Aseabarn""]Haha, jag erkänner inget, fast din slutledningsförmåga är imponerande ;) ... Jag hade tänkt slippa outas i forumet egentligen - tänker mig att min sida ska vara så insnöad som möjligt så det inte blir för mycket UE-turism om jag lägger ut något, så därför ligger jag oftast lågt i forum. :cool: Fast jag ligger ändå efter med uppdateringar så det jämnar väl ut sig. Var hursomhelst en rolig position att vara i - jag har nog träffat rätt många härifrån, som det skulle visa sig.[/quote]
Ändrade föregående inlägg för att inte sabba för dig då :D
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""SPR""]Ändrade föregående inlägg för att inte sabba för dig då :D [/quote]

Ah, var ju nästan roligare före. Synd att du inte hann få någon visning medan det var aktuellt. Men om ett par år går det väl igen, med badbiljett då... Sorry om jag stal showen i din tråd förresten.
Industristofil och fabriksromantiker
Skriv svar