Lindvalls kaffelager, Uppsala

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Skriv svar
David M
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Lindvalls kaffelager, Uppsala

Inlägg av David M »

Mitt inne i Uppsala ligger fortfarande en klassisk innerstadsindustri, Lindvalls kafferosteri. På grund av järnvägsombyggnaden som pågår intill området på Kungsgatan/Strandbodgatan (samt brist på expansionsutrymme och höga markpriser) kommer man 2011 flytta ut hela verksamheten till nya lokaler i ett modernt, tidstypiskt område i utkanten av stan. Vad som skall bli av kontors- och rosteridelen av rosteriet vet man ännu inte. Lagret från tidigt 1900-tal måste däremot rivas p.g.a. sättningsskador.



Nu när jag gick förbi där tidigare idag såg jag att man hade börjat riva ut alla fönster och fönsterkarmar. Har inte kunnat hitta någon information varesig i lokalblaskroan eller genom nätet om att rivningen redan börjat, men det verkar som att det är nu det ska ske. Förhoppningsvis kan jag bifoga bilder redan imorgon på hur det ser ut där nu.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Ska bli kul att återse. Kastade lystna blickar på lagret när jag bodde i uppsala i mitten av 90-talet. Men förutom den som ska rivas är väl lokalerna ganska moderna?
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
David M
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av David M »

Så en liten bildsvit:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
David M
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av David M »

Mera bilder:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
David M
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av David M »

Sammanfattning:

Jag var förvånad över att de skulle påbörja rivningen redan nu. Trots allt är det ett litet företag som behöver allt utrymme de kan ha. Förvisso rätt kraftiga sättningsskador på huset men det hade kunnat hålla några år till åtminstone tills de ska flytta.


Hela lagret var på lagers vis inpyrat i gamla metallburkar, kaffemaskiner och annat som samlat damm. Huset i sig rymde inget mer intressant än ett par kvarglömda reklamskyltar och lite bisarrt nog lådor som ursprungligen innehållit lerduvor. Överallt gick arbetare och plockade ut saker från den delen av huset som är närmast järnvägen. I och med att det stod folk på övervåningen och slängde ned saker ville jag inte gå in och upp för trappan.


Resten av rosteriet var igång som vanligt. Lagret är öppet ett par timmar om dagen om man har vägarna förbi och vill köpa vacumförpackat bryggkaffe.
Användarvisningsbild
mopedhuligan
Inlägg: 942
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 10:35

Inlägg av mopedhuligan »

Tack för bilderna. Trevligt att se. Uppenbart är att jag en sentimental nostalgiker ändå. Hm.
------------------------------------------------------
Det man hittar får man ta.
David M
Inlägg: 93
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 14:02

Inlägg av David M »

Nu har rivningen påbörjats. Det lär dröja några år till innan de bygger något nytt på platsen, så länge som järnvägsbygget pågår och rosteriet inte flyttat lär det inte bli mer än en parkeringsplats.
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

Klart sevärt! Bland de mer åldriga och orörda miljöer jag besökt. Tiden har verkligen stått stilla på vinden där ljuset silar in mellan glesa brädor! Där låg massor av oanvända krydd- och kaffeförpackningar säkert från 1940-talet. "Julkaffe, Lyx-kaffe, Kiruna Snabbköp" (lyxigt värre?). Tidstypisk bok: "Bland svarta, gula och röda" (folkslag)

Så här såg det ut på insidan: (81 bilder) (Obs: såg - det är tomt nu)
Plan 0-2
Plan 3-4

Disclaimer: Grovt bildurval tillfälligt upplagt i brådrask.
Flera bilder är obehandlade HDR-delbilder eller panoramadelbilder. Jag tog flera sfäriska panoraman t ex i hissmaskinrummet, som inte slutbehandlats. För maskinstofiler påpekas att den udda tyska hissutrustningen kan vara sensationellt gammal - Graham Brothers började t ex tillverka egna hissmaskiner år 1900 och man kan anta att importen då upphörde när det fanns en inhemsk tillverkning. Obs att hissdörrarna saknar både tryckknappar och dörrhandtag! Man fick till det plan där hissen stod, för där lämnades dörrarna öppna. Därefter köra med ögonmått via spaken (en kontroller snarlik de på gamla traverser)... För tankarna till en gammal Kalle Anka-film där han är piccolo.

Det finns andra bilder också... Tro det eller ej men en dag pågick nämligen modellfotografering av det "intressantare" slaget. ;)
Senast redigerad av 18 Aseabarn, redigerad totalt 0 gång.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Penbow
Inlägg: 18
Blev medlem: ons 29 jul 2009, 14:16
Kontakt:

Inlägg av Penbow »

[QUOTE=Aseabarn;21633]Klart sevärt! Bland de mer åldriga och orörda miljöer jag besökt. Tiden har verkligen stått stilla på vinden där ljuset silar in mellan glesa brädor! Där låg massor av oanvända krydd- och kaffeförpackningar säkert från 1940-talet. "Julkaffe, Lyx-kaffe, Kiruna Snabbköp" (lyxigt värre?). Tidstypisk bok: "Bland svarta, gula och röda" (folkslag)

Jättemysigt ställe det där : ) det är verkligen kul att se de där gamla förpackningarna.
Skriv svar