Stripa gruva

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Exitt
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 19:36

Stripa gruva

Inlägg av Exitt »

Under förra veckans smått galna roadtrip gjorde vi ett kort stopp vid Stripa gruva. Och med "kort stopp" menar jag att jag klev ur bilen, tog tre-fyra bilder mot byggnaderna samt förevigade info-skylten i kameran för senare läsning.
Planen är nämligen att vi under nästa UE-tur ska göra Bergslagen, och just där och då ville vi lägga tiden på andra saker.

Hursomhaver, nu har jag läst skylten, och letat lite info på nätet, och gruvan, som ju är byggnadsminnesmärkt, håller på att restaureras. Med andra ord är man på god väg att spackla över förfallets vackra patina. Som nyfrälst UE:are skär det förstås i hjärtat när man ser upprustningen, men samtidigt är det en helt fantastisk satsning!

Bild

På skylten vid gruvan står det att guidade visningar är möjliga för grupper på fler än 10 personer.
Så vad säger ni om en tur till Stripa?
Blir vi lagom många och visningsmöjligheten finns kvar så kan vi säkert få en minnesvärd guidning genom gruvans alla delar, samt kopiösa mängder urtjusiga bilder, och detta innan stället ser helt nybyggt ut!

Mer info från Lindesbergs kommun

Inslag från "Meningen med livet",TV4+
Requiescant in pace
Användarvisningsbild
Pexter
Inlägg: 67
Blev medlem: fre 10 apr 2009, 20:53
Kontakt:

Inlägg av Pexter »

Låter klart intressant, jag är gärna med om tidpunkten passar!
loop
Inlägg: 209
Blev medlem: ons 14 jan 2009, 15:24

Inlägg av loop »

Alltså, Stripa är väl ändå mest känt för stripakonflikten som ledde till regeringen Sandlers avgång. En socialdemokratisk regering som avgår för att den tycker likadant som strejkande syndikalister typ.
http://trossbotten.blogspot.com/ Uppdaterad! Faktiskt.
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Skulle det bli tal om en visning är jag öppen för att följa med.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
baaz
Inlägg: 1392
Blev medlem: tor 25 sep 2008, 08:09
Kontakt:

Inlägg av baaz »

[quote=""kristofer""]Skulle det bli tal om en visning är jag öppen för att följa med.[/quote]

Dito på det.
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

[quote=""baaz""]Dito på det.[/quote]

Om det inte krockar med jobbet är jag också sugen.
Användarvisningsbild
Exitt
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 19:36

Inlägg av Exitt »

Fint!
Då ringer jag och hör med dem när det börjar närma sig vardag igen. I alla fall ska jag höra hur det ser ut med visningsmöjligheter framåt hösten, så får vi försöka hitta ett datum som passar så många som möjligt.
Jag har i alla fall två pers till som säkert vill haka på.
Requiescant in pace
Discovery
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 05:25
Kontakt:

Inlägg av Discovery »

[quote=""Exitt""]Under förra veckans smått galna roadtrip gjorde vi ett kort stopp vid Stripa gruva. Och med "kort stopp" menar jag att jag klev ur bilen, tog tre-fyra bilder mot byggnaderna samt förevigade info-skylten i kameran för senare läsning.
Planen är nämligen att vi under nästa UE-tur ska göra Bergslagen, och just där och då ville vi lägga tiden på andra saker.

Hursomhaver, nu har jag läst skylten, och letat lite info på nätet, och gruvan, som ju är byggnadsminnesmärkt, håller på att restaureras. Med andra ord är man på god väg att spackla över förfallets vackra patina. Som nyfrälst UE:are skär det förstås i hjärtat när man ser upprustningen, men samtidigt är det en helt fantastisk satsning!

Bild

På skylten vid gruvan står det att guidade visningar är möjliga för grupper på fler än 10 personer.
Så vad säger ni om en tur till Stripa?
Blir vi lagom många och visningsmöjligheten finns kvar så kan vi säkert få en minnesvärd guidning genom gruvans alla delar, samt kopiösa mängder urtjusiga bilder, och detta innan stället ser helt nybyggt ut!

Mer info från Lindesbergs kommun

Inslag från "Meningen med livet",TV4+[/quote]


Jag har bilder från insidan av byggnaderna, jag var där den 16:e maj, egentligen skulle vi till Stråssa gruva - men vi körde fel...

http://www.pixbox.se/alb1062982 - bilderna
Skriv svar