Stripa gruva

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Vinylbrus
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 02 apr 2009, 17:22

Inlägg av Vinylbrus »

[quote=""Exitt""]Under förra veckans smått galna roadtrip gjorde vi ett kort stopp vid Stripa gruva. Och med "kort stopp" menar jag att jag klev ur bilen, tog tre-fyra bilder mot byggnaderna samt förevigade info-skylten i kameran för senare läsning.
Planen är nämligen att vi under nästa UE-tur ska göra Bergslagen, och just där och då ville vi lägga tiden på andra saker.

Hursomhaver, nu har jag läst skylten, och letat lite info på nätet, och gruvan, som ju är byggnadsminnesmärkt, håller på att restaureras. Med andra ord är man på god väg att spackla över förfallets vackra patina. Som nyfrälst UE:are skär det förstås i hjärtat när man ser upprustningen, men samtidigt är det en helt fantastisk satsning!

Bild

På skylten vid gruvan står det att guidade visningar är möjliga för grupper på fler än 10 personer.
Så vad säger ni om en tur till Stripa?
Blir vi lagom många och visningsmöjligheten finns kvar så kan vi säkert få en minnesvärd guidning genom gruvans alla delar, samt kopiösa mängder urtjusiga bilder, och detta innan stället ser helt nybyggt ut!

Mer info från Lindesbergs kommun

Inslag från "Meningen med livet",TV4+[/quote]

Det där stället är helt makalöst!

Tillbringade en hel natt där förra sommaren. Bland annat kan/kunde man klättra ner i gruvschaktet via gamla halvt förmultnade trästegar om man nu kände för att riskera livet. I en av byggnaderna (den lite rödaktiga) så var det någon som på översta våningen (om inte minnet sviker) snickrat till ett bås och inrett med stol, bord och pyntat och gjort hemtrevligt. I alla fall så fanns det ett fönster ut och på bordet låg det en dagbok med tids- och datumnoteringar över vilka vilda djur som setts samt även noteringar om securitasbilar som dykt upp. Kanske någon som suttit och tjuvjagat därifrån?
Användarvisningsbild
NoLifeLost
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 23:01

Inlägg av NoLifeLost »

Lät lockande! Typ, med..
Användarvisningsbild
Exitt
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 19:36

Inlägg av Exitt »

[quote=""Vinylbrus""]Det där stället är helt makalöst!

Tillbringade en hel natt där förra sommaren. Bland annat kan/kunde man klättra ner i gruvschaktet via gamla halvt förmultnade trästegar om man nu kände för att riskera livet. I en av byggnaderna (den lite rödaktiga) så var det någon som på översta våningen (om inte minnet sviker) snickrat till ett bås och inrett med stol, bord och pyntat och gjort hemtrevligt. I alla fall så fanns det ett fönster ut och på bordet låg det en dagbok med tids- och datumnoteringar över vilka vilda djur som setts samt även noteringar om securitasbilar som dykt upp. Kanske någon som suttit och tjuvjagat därifrån?[/quote]

Det låter ju som fantastiskt spännande!
Galet pinigt om man som tjuvjägare vart tagen på bar gärning av ett minst lika förvånat gäng gruvdirektörer på studiebesök... :o

Jag har nu fått numret till guiden, men inte fått tag på'n än.

Jag tänker föreslå nån helg i oktober, om nu guiden finns tillgänglig på helger. Eftersom jag jobbar varannan helg lägger jag härmed fram 3:e samt 17:e som konkreta förslag!

EDIT:
Nu har jag pratat med han som sköter visningen. En lördag i Oktober verkar funka finfint! Jag föreslår att vi enas om något av ovanstående datum, och sen får vi se till att bli lagom många också!
Senast redigerad av 1 Exitt, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: Uppdaterad info!
Requiescant in pace
Användarvisningsbild
Aseabarn
Inlägg: 534
Blev medlem: fre 24 apr 2009, 12:29

Inlägg av Aseabarn »

[quote=""Exitt""]Som nyfrälst UE:are skär det förstås i hjärtat när man ser upprustningen, men samtidigt är det en helt fantastisk satsning![/quote]

Med betoning på fantastisk hoppas jag. Tack annars för att du påminde mig om varför jag i grunden föraktar uttrycket "urban exploration"... När valet står mellan upprustning eller rivning/chanserat förfall, är mitt val givet det första. Blev jublande glad när jag såg byggnadsställningen.

Försurade skämt åsido, kan jag vara svaert interessert av en gruppetur! Se PM.
Industristofil och fabriksromantiker
Användarvisningsbild
Exitt
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 19:36

Inlägg av Exitt »

Nu är 3:e oktober spikat med guiden!
Och han slänger in en bonusguidning på köpet :D

Mer info via PM.
Så, ni som är intresserade av att haka på, skicka mig ett par rader!
Requiescant in pace
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

Om ingen annan gjort det i någon annan tråd, så.....

STORT tack till Exitt som fixade ihop det här besöket på Stripa! Var där extriört 2006, och tänkt tanken, men inte blivit av, slö är man ibland... :p

Så det var kul komma dit på visningen, som vanligt blev tiden knapp, men så blir det ibland.

I övrigt kul säga hej till gamla bekanta ansikten, och hej till några nya :)

Bidrar med en gammal bild från 2006 och en ny från 2009.

/B
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mobius
Inlägg: 98
Blev medlem: sön 19 okt 2008, 15:52

Inlägg av Mobius »

[quote=""benkar""]Om ingen annan gjort det i någon annan tråd, så.....

STORT tack till Exitt som fixade ihop det här besöket på Stripa![/quote]

Kan inget annat än att hålla med och tacka Exitt för mycket fint initiativ.

Vill också passa på och tacka guiderna Karl-Erik Nord och Lars Högström.
Dels för ett enormt kunnande men kanske framförallt för det tålamod de visade, vi var
förmodligen lika lätta att hålla reda på som en mellanstadieklass på gröna lund.
QimZo
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 29 sep 2009, 13:06

Inlägg av QimZo »

håller helt med ovanstående, tack till exitt, samt till guiderna
riktigt kul som ny här att träffa folk med liksinnade intressen

detta var mitt andra besök i stripa, men skämms lite över att jag ännu inte framkallat alla rullarna från första besöket

men tänkte lägga in en bild från lördagens besök
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av 1 QimZo, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
moraldk
Inlägg: 402
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 17:31

Sv: Stripa gruva

Inlägg av moraldk »

Stort tack! Fantastiskt initiativ..
Användarvisningsbild
Exitt
Inlägg: 170
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 19:36

Inlägg av Exitt »

Tack för att ni kom!
Tänk att vi vart hela 18 stycken! Jag är grymt nöjd med lördagen, det här får vi göra igen nån gång. ...fast nästa gång avbeställer vi regnskuren :rolleyes:

Instämmer med tidigare inlägg; tack till Karl-Eric Nord och Lars Hagström! Även om vi kanske var aningen tålamodskrävande från gång till annan, så verkade de riktigt glada över vårt besök!

Tack till JakobE och Benkar för skjutsen! Fantastiskt trevligt ressällskap i fantastiskt fin bil! :D
Senast redigerad av 1 Exitt, redigerad totalt 0 gånger.
Anledning: 18 var vi! Inte 17... Man kanske ska räkna med sig själv också... ;)
Requiescant in pace
Skriv svar