Gammalt tegelbruk

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
NoLifeLost
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 18 feb 2009, 23:01

Inlägg av NoLifeLost »

Såg ut som ett tilltalande besöksställe. Fint!
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Hallå igen, jag har hittat lite mer info om stället nu, ber om ursäkt om trådstarten var något intetsägande, tiden sprang iväg.

Tegelbruket ligger alltså uppåt landet.

Tegelbruket har varit i drift i nuvarande byggnad sen 1946 och lades ner runt 1966. Tegel har tillverkats på området i ca 200 års tid.
Skorstenen mäter ca 37 m i höjd. Runt 10 personer jobbade här och arbetet var säsomgsbetonat till sommartid, vintertid låg arbetet nere. Tydligen jobbade de anställda på sågen istället.

Arbetsmiljön var hård på bruket, överfulla vagnar, farliga hissar samt ett hårt tempo gjorde att man gärna ville arbeta någon annanstans. T.o.m. sabotage på maskinerna för att manskapet skulle kunna vila sig förekom.

Ugnen som användes var antagligen en s.k. "ringugn" eller en "tunnelugn". Det kan vara så att ringugnen fanns i första byggnaden som ersattes av nuvarande då tunnelugnen uppfanns i mitten av 1800-talet.

Ritningar på olika ugnar jag kikat på gör att det lutar mot en tunnelugn, det var kul att kika innuti en sådan iaf.

Stället är nu väldigt förfallet och igenvuxet, hade inte skorstenen varit där så hade vi inte sett byggnaden. De gamla ugnarna är i bra skick och höll att gå på så man kom upp på våning 1. Att ta sig till våningarna högre upp är inget jag rekomenderar....
Törnpil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:20

Inlägg av Törnpil »

Det där är en väldigt fin byggnad, dock så är det rivningshotad, med av byråkratiska skäl rivs det inte då det är en ägartvist, ligger i Sydöstra Sverige.

Ca 3-4km ifrån min bostad.


Vid besök notera att det är en STOR rasrisk och att gå in ensam rekommenderas inte då det ofta skett lite små olyckor på folk som besökt platsen.

Följer gärna med folk som är intresserade av att besöka, kontakta mig via pm för mer information.
Användarvisningsbild
DMT
Inlägg: 1029
Blev medlem: mån 19 jan 2009, 18:55
Ort: Karlskrona

Inlägg av DMT »

Stämmer historien om stället som jag skrev och/eller känner du till mer historia om det?
Törnpil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:20

Inlägg av Törnpil »

[quote=""DMT""]Stämmer historien om stället som jag skrev och/eller känner du till mer historia om det?[/quote]


har hört mycket, ska intervjua några som arbetade där och ge er en bra historia och fakta om stället.
Junkman
Inlägg: 202
Blev medlem: ons 07 jan 2009, 13:42

Inlägg av Junkman »

[quote=""Törnpil""]har hört mycket, ska intervjua några som arbetade där och ge er en bra historia och fakta om stället.[/quote]
Besökte stället i somras, det var dock i betydligt bättre skick en dom väldigt fallfärdiga tegelbruk som finns i mina hemtrakter. Inga PROBLEM bara man sätter foten rätt............. :D .
Törnpil
Inlägg: 21
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 10:20

Inlägg av Törnpil »

Detta kommer från min by´s blogg. Mönsteråsbloggen

Bild
Herrstorps tegelbruk idag - förfallet och kusligt

Tegelproduktion i över 200 år
På vägen mot Habbestorp kan man se det gamla tegelbruket vid Herrstorp - förfallet och spöklikt. En gång var platsen full av liv och rörelse. Starka män - hårt arbete. När tegelbruket lades ner 1966 hade man tillverkat tegel på platsen i bortåt 200 år och Herrstorp var ett av de sista kvarvarande tegelbruken i Kalmar län.

Ett modernt bruk

Bild

Herrstorps moderna tegelbruk byggdes 1946. Skorstenen mäter 37 meter.

Det nuvarande bruket byggdes 1946, men dessförinnan fanns en annan anläggning på samma område. Det nya tegelbruket tillämpade den senaste tekniken och var ett av de modernaste i Sverige. Den imponerande skorstenen mäter 37 meter.

Bruket sysselsatte runt 10 arbetare. Arbetet kunde inte bedrivas vintertid, men de flesta kunde då jobba på den tillhörande sågen istället.
Bild

Det gamla tegelbruket runt 1900.

Från en boende:

Farlig arbetsplats
Min far jobbade på tegelbruket några år mellan 1956 och 1960. Arbetet var tungt och farligt. Han berättar om vingliga överfulla vagnar som välte när de hårt pumpade däcken exploderade, om hissar utan skydd, klämskador, damm och värkande ryggar.

Min far saboterade maskinerna
Sabotage av arbetet förekom. Min far, som annars var känd som en pålitlig arbetare, berättar att han brukade ta bort muttrar i takbjälkarna och slänga i maskinerna så att de stannade. Allt för att de skulle få vila sig. Detta var en klassisk metod som ibland tillämpades av arbetare världen över. Polis tillkallades. När konstapeln hade åkt erkände min far för tegelmästare Ljungberg som då svarade: ”Det trodde jag inte om dig Kurt. Men det var bra att du erkände. Då gör jag ingen anmälan, men du får betala för de muttrar du tog bort.”

Ingen lön i tid
Det hände också att de inte fick ut lönen i tid. En gång fick de åka ner till Birger Bejvel och kräva sin rätt. Det kunde bli ganska hotfullt emellanåt.

Bild

Övre raden fr.v. Inge Banérsson, Arne Fransson, Tage Johansson, Åke Axelsson, Gunnar i Alebo och Börje Ljungberg. Nedre raden fr. v. Kurt Nilsson (min far) och Tore Ring.

Farlig lekplats
Det hände att vi cyklade dit när jag var barn. Birger Bejvel, som var morfar till min kompis ”Hawaii-Jocke”, ägde bruket och Jocke visste hur man tog sig in. Redan då var det ganska så förfallet och en ytterst farlig lekplats.

Epilog
Min far blev erbjuden jobb av Gotthard Nilsson på tändstickfabriken som behövde "en arbetare att lita på". Historien med muttrarna låg honom inte till last. Genast sade han upp sig från tegelbruket. Det var inte en dag för tidigt. Men den utslitna ryggen som blev resultatet av tre år på Herrstorp fick han leva med och lever med än idag.
Användarvisningsbild
k4r4t3k4n4k4s
Inlägg: 942
Blev medlem: lör 20 sep 2008, 07:05
Kontakt:

Inlägg av k4r4t3k4n4k4s »

[quote=""Törnpil""]text[/quote]

Kul historia! Tack för det. Det är inte bara arbetare som tjänar på regleringar i arbetsmiljö. :) Men sånt där kanske förekommer fortfarande.
Användarvisningsbild
riddar m
Inlägg: 1050
Blev medlem: mån 22 sep 2008, 08:18
Kontakt:

Inlägg av riddar m »

Kul att läsa Törnpil, tack för det!
"...smile pretty and watch your back..."
rosa kattens ruinromantiska expeditioner - numera på Flickr!
Skriv svar