Atlas Copco gruvan under Sickla köpcentrum (Rubrik ändrad)

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Discovery
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 05:25
Kontakt:

Inlägg av Discovery »

[quote=""CB Milton""]Ursäkta att jag kapar tråden men jag kom att tänka på det där med försöksgruva. Bodås gruva i Gästrikland var försöksgruva för Sandvikens olika borrkronor och borrstål. Och just som skribenten ovan sa, är vissa delar av gruvan som en schweizerost i väggarna. Brytningen och försöksverksamheten har upphört sedan mer än 30 år tillbaka. Jag tror att gruvan är slutbruten. Istället har man odlat gruvchampinoner och senast hörde jag ryktesvägen att man lagrar whisky i de delar som ännu inte är vattenfyllda :) [/quote]




Ja, Mackmyra whisky har ett av sina lager där, 50 meter ner.


http://www.pixbox.se/alb977980
Användarvisningsbild
dwarvesmegiddo
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 11 nov 2008, 13:51

Inlägg av dwarvesmegiddo »

Sågade upp nya hissdörrar till ett hisschakt som gick ner i gruvan för några år sedan.
Oj oj oj vad det var svettigt, varm fuktig luft strömmade upp i det trånga lilla utrymme vi jobbade i. Var sjöblöt innan det var klart.
Var dock aldrig nere i gruvan utan jobbade från hisstaket. Tappade ner några föremål i schaktet och det tog sin tid innan det plaskade där nere.
Discovery
Inlägg: 42
Blev medlem: ons 28 jan 2009, 05:25
Kontakt:

Inlägg av Discovery »

[quote=""CB Milton""]Ursäkta att jag kapar tråden men jag kom att tänka på det där med försöksgruva. Bodås gruva i Gästrikland var försöksgruva för Sandvikens olika borrkronor och borrstål. Och just som skribenten ovan sa, är vissa delar av gruvan som en schweizerost i väggarna. Brytningen och försöksverksamheten har upphört sedan mer än 30 år tillbaka. Jag tror att gruvan är slutbruten. Istället har man odlat gruvchampinoner och senast hörde jag ryktesvägen att man lagrar whisky i de delar som ännu inte är vattenfyllda :) [/quote]


Vad jag har hört så har självaste gruvan och försöksdelen där Sandvik(en) testade sina produkter ingen direkt koppling mellan sig, de ska vara helt skilda från varandra.


Rätta mig dock om jag har fel.
Användarvisningsbild
wildhack
Inlägg: 380
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 09:54
Kontakt:

Inlägg av wildhack »

Man nu kan besöka Atlas Copcos gruva:
http://www.sicklaovanunder.se/

Tog turen igår, inget sensationellt direkt men en trevlig promenad med föreläsning om områdets historik och en titt ner i gruvan. Man går ner genom en nödutgång på Markusplatsen och kommer upp mitt i Atlas Copcos huvudkontor...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Avery
Inlägg: 392
Blev medlem: ons 29 okt 2008, 21:49
Kontakt:

Inlägg av Avery »

Intressant, man kanske skulle ta sig ett besök någon gång.
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

De visade en snutt på TV därifrån, för ett par veckor sedan
Användarvisningsbild
Toria
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 mar 2011, 14:17
Kontakt:

Inlägg av Toria »

Var på gårdagens visning. Det var en mysig gruvmiljö även om vi bara fick se en ytterst liten del. Det var dock lite trist att de har gjort det som en utställning där nere. Fick en del intressanta bilder i alla fall.

Bild

Bild

Bild

För fler bilder se: toria.se
Skriv svar