Pappersbruk i Dalarna (Sammanfogade trådar)

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Pappersbruk i Dalarna (Sammanfogade trådar)

Inlägg av Mr H »

Under en av resorna stanna de vi till på ett gammalt pappersbruk mitt i natten.
Det var fuktigt blött o mörkt så bilderna blev väll inget hurra över och ett återbesök känn som ett måste.

Under tiden vi gick runt på platsen kom tanken att dom nog bland annat tillverkat tapeter här då det var tapetserad med väldigt blandade tapeter på vissa ställen, typ fondvägg på fondvägg.

http://www.pixbox.se/alb_show_id1160365_page0.html
Användarvisningsbild
JMSvenungson
Inlägg: 367
Blev medlem: ons 24 sep 2008, 12:35
Kontakt:

Inlägg av JMSvenungson »

Det är synd att bruket inte fått vara i fred, det är inte många rutor som är hela till exempel, men det är ändå en ganska fin plats att besöka.

Till erat återbesök kan jag rekommendera att ta er till inomhusträdgården. När jag var där var det förvisso vinter men jag har sett bilder från sommarhalvåret och det ser riktigt häftigt ut.
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

Den missade vi nog helt antar jag. men var kolsvar ute så inte så konstigt kanske, ska försöka lägga det på minnet=)
Användarvisningsbild
jornmark
Inlägg: 1346
Blev medlem: tor 11 sep 2008, 19:24

Inlägg av jornmark »

[quote=""Mr H""]Den missade vi nog helt antar jag. men var kolsvar ute så inte så konstigt kanske, ska försöka lägga det på minnet=)[/quote]

Den är enorm. Vet inte om du sett det här också:
http://svenokey.wordpress.com/2009/06/2 ... r-en-ruin/
Användarvisningsbild
benkar
Inlägg: 3895
Blev medlem: tor 18 sep 2008, 16:53
Kontakt:

Inlägg av benkar »

[quote=""JMSvenungson""]Det är synd att bruket inte fått vara i fred, det är inte många rutor som är hela till exempel, men det är ändå en ganska fin plats att besöka.

Till erat återbesök kan jag rekommendera att ta er till inomhusträdgården. När jag var där var det förvisso vinter men jag har sett bilder från sommarhalvåret och det ser riktigt häftigt ut.[/quote]

Fullt av kvicksilver här och där, men det mesta är nog sanerat, området hjälpligt avstängt pga just miljörisker och olycksrisk.

"Trädgården" uppe i panntornet mycket vacker. Men, när man ska upp noterar de flesta att x antal trappsteg saknas, och tar sig upp ändå, gäller bara att komma ihåg de saknade trappstegen på vägen ned, sett några blodiga bilder upplagada av en besökare som glömde det (var det nu var) Men med normal försiktighet är det inga problem.

/B
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

Den där trädgården har ju lätt till planer på ett återbesök men även för att kunna få en bättre överblick av stället i dagsljus=)
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

Det är svårt att få nog av denna plats, det är något fridfullt över det hela. Kommer bli fler besök farmöver, finns alltid en ny vinkel eller vrå.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Användarvisningsbild
Mr H
Inlägg: 397
Blev medlem: tis 27 okt 2009, 22:04

Inlägg av Mr H »

ja det finns ju det stället är ju stort. riktigt stort nästan så man skulle kunna ha en hel weekend där och knalla runt=)
Euroboy
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 06 feb 2010, 20:15

Inlägg av Euroboy »

Trädgården? Var ligger den?
Är den i rummet som har välldigt högt till tak?
Användarvisningsbild
kristofer
Inlägg: 866
Blev medlem: mån 15 sep 2008, 10:10
Kontakt:

Inlägg av kristofer »

[quote=""Euroboy""]Trädgården? Var ligger den?
Är den i rummet som har välldigt högt till tak?[/quote]

Ja det är det stora rummet med högt i tak. Heter om man ska vara korrekt sodahuset, lite av hjärtat i pappersproduktionen. Gott om grönt men jag skulle inte äta det som växer där..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
inspektionsverket.se - The world as we know it.
Skriv svar