Pappersbruk i Dalarna (Sammanfogade trådar)

Fabriker, verkstäder, lagerlokaler etc.

Moderatorer: 28Dagarsenare, benkar, Klingen, kristofer, Tomt & Öde

Illusioner
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 18 feb 2014, 14:57

Inlägg av Illusioner »

Hur ligger det till med detta ställe? Är det rivet ännu?
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

[quote=""Illusioner""]Hur ligger det till med detta ställe? Är det rivet ännu?[/quote]

Det stod allt kvar några veckor sen fast jag svängde inte in och tittade närmare. Måste bli återbesök nån dag.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Illusioner""]Hur ligger det till med detta ställe? Är det rivet ännu?[/quote]

Anledningen till att bruket fått stå kvar så länge efter nedläggning är att marken måste saneras -detta samt rivning kostar väldigt mycket pengar. Ingen vill ta tag i det, i alla fall inte kommunen -samt att bruket saknar rättmätig ägare. ;)
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

[quote=""Saddam""] -samt att bruket saknar rättmätig ägare. ;) [/quote]

Jaså, är det så det ligger till? Och jag som smygigt runt där som en mus i tron att verksamheten i byggnaden intill är ägarna. Nåja, de är nog vana vid besökare, stället är ju knappast hemligt. Klart värt ett besök är det dock, finns mycket att se.
Användarvisningsbild
Saddam
Inlägg: 4358
Blev medlem: tis 30 sep 2008, 15:02
Kontakt:

Inlägg av Saddam »

[quote=""Bengiz""]Jaså, är det så det ligger till? Och jag som smygigt runt där som en mus i tron att verksamheten i byggnaden intill är ägarna. Nåja, de är nog vana vid besökare, stället är ju knappast hemligt. Klart värt ett besök är det dock, finns mycket att se.[/quote]
Det är väll en motorklubb som hållet till där?
"-Admin, vem, jag? Näe... bara diktator och
självutnämnd femstjärnig forumgeneral."
★★★★★
Användarvisningsbild
Wazte
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 19 dec 2012, 21:31
Kontakt:

Sv: Pappersbruk i Dalarna (Sammanfogade trådar)

Inlägg av Wazte »

var där senast i höstas och det är ingen motorklubb som håller till där ligger dock en anläggnings firma precis bredvid så ett tips är och dra dit på en helg eller kväll. har själv varit där 5-10 gång men har aldrig råkat ut för någon otrevlig typ eller polis.. dock andra ue:are bara
Användarvisningsbild
Tobbe Arnesson
Inlägg: 503
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 08:36
Kontakt:

Inlägg av Tobbe Arnesson »

Det är som sagt en åkare i sydöstra delarna men tänk också på att kraftverket i nordvästra är aktivt.

Stället ska jämnas med marken och marken sedan övertäckas för att aldrig mer göra något där, typ. Det blir för dyrt med sanering. Det finns beslut på rivning men pengar saknas. Kommunen river ju nu ändå en hel del i centrala Ludvika och Grängesberg.
Användarvisningsbild
lortopalt
Inlägg: 271
Blev medlem: lör 02 jul 2011, 09:01

Inlägg av lortopalt »

Årliga återbesöket på pappersbruket, blev några bilder igen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bengiz
Inlägg: 155
Blev medlem: mån 21 jun 2010, 20:44
Kontakt:

Inlägg av Bengiz »

Se där ja, snygg ljussättning!
Var dit tidigare i veckan. Rådde full aktivitet intill men jag bara vinkade åt dem och gick in som vanligt. :cool:

Gjorde en längre turné och stötte på folk/ägare vid nästan varje stopp. Kamera och stativ lugnar de flesta.
Användarvisningsbild
Kusligt
Inlägg: 133
Blev medlem: lör 16 jun 2012, 08:40

Inlägg av Kusligt »

Då var det min tur att trampa in på detta ställe, stort värre och de intressantaste delarna hittade man när det hade blivit mörkt och då var man ändå på plats vid nio vilket känns hyfsat när man åker från Stockholm.

Bild

Bild

Bild

Bild

Fler bilder här:
http://kusligt.org/pappersbruk-nummer-tva/
http://kusligt.org - Platser gud glömt
Senast uppdaterad 10/6 2015 och förmodligen efter det också, inte alltid signaturen är uppdaterad dock :) .
Skriv svar